Hej hopp alla glada svärdssvingare och formelkastare!
Efter ett helt år nästan helt utan rollspelande (må de nio helvetena uppsluka gymnasiet och allt annat som tvingat mig att av tidsskäl hålla mig borta från min mest älskade hobby) drog jag och min flickvän för några dagar sedan ihop ett gäng lirare för att, med mig som DM, spela några av Necromancer Games excellenta äventyr i källaren hos min flickvän i Örby strax söder om Stockholm city.
Jag är en sån som, trots min späda ålder på arton år, känner mig mer hemma i rollspelandets så kallade "gamla skola" än hos friformsspelande och fokus på karaktärsutvecklande. Även om jag spelat och spellett mången kampanj i mina dagar som mest byggt på tungt rollspelande med ett minimum av strider iblandat har jag, iallafall för tillfället, nu fastnat i ett nästan barnsligt gillande av opretentiöst grottröj och hack'n'slashande.
Jag är en sån spelledare/DM som i så stor utsträckning som möjligt håller mig till reglerna. Visst finns det kassa regelsystem och buggar och sånt, men i allmänhet brukar jag gå efter principen om att ifall det finns en specificerad regel för en viss sak så finns den där för en anledning, och då brukar jag tänka efter både en och två gånger innan jag ändrar på just den regeln.
Iallafall, vår minikampanj. Jag ägnade några dagar åt att studera regelböckerna (för att friska upp mitt minne) samt de moduler jag tänkt spelleda (iallafall till en början); Wizard's Amulet (gratis introduktionsäventyr som finns att ladda hem från Necromancer Games hemsida) samt Crucible of Freya ("uppföljare" till WA). Jag "fuskar" aldrig med tärningarna, varken till spelarnas fördel eller nackdel. Jag är som den blinde gudinnan; dör spelarfigurerna så dör de, klarar de sig så klarar de sig. Det är upp till dem och tärningarna.
Så fort jag får tid och ork skall jag försöka lägga upp någon form av krönika/sammanfattning av vad som hänt hittills och uppdatera den fortlöpande, men tills vidare får det räcka med att säga att det gått förvånansvärt smärtfritt hittills, för spelarnas del; inte en spelarfigur har dött, och inte minst tack vare gruppens cleric har de krossat allt motstånd i sin väg utan problem. Detta trots att jag inte varit överdrivet snäll mot dem. Men men, förr eller senare vänder deras förbannade tur med tärningarna
När vi är klara med CoF och småäventyren kring det tänkte jag nämligen försöka locka dem till en av Necromancer Games mer ökända grottsystem, och då jä...
*host*
Justja, opartiskhet var det ja
Inte skulle JAG lura in de intet ont anande spelarna i en TPK...
Hursomhelst skall jag bort en sväng imorgon och återkommer till huvudstaden nästa söndag, och då kan spelandet förhoppningsvis fortsätta. Tänkte sätta in en kontaktannons sen här på rollspel.nu eftersom det aldrig skadar med fler spelare, så är ni sugna är det bara att mejla eller ICQ:a mig
Hur är det med er andra? Spelar ni någe rollspel nu såhär på sommaren eller är det helt torrt?
Någon här förutom jag som är barnsligt förtjust i Necromancer Games produkter?
Efter ett helt år nästan helt utan rollspelande (må de nio helvetena uppsluka gymnasiet och allt annat som tvingat mig att av tidsskäl hålla mig borta från min mest älskade hobby) drog jag och min flickvän för några dagar sedan ihop ett gäng lirare för att, med mig som DM, spela några av Necromancer Games excellenta äventyr i källaren hos min flickvän i Örby strax söder om Stockholm city.
Jag är en sån som, trots min späda ålder på arton år, känner mig mer hemma i rollspelandets så kallade "gamla skola" än hos friformsspelande och fokus på karaktärsutvecklande. Även om jag spelat och spellett mången kampanj i mina dagar som mest byggt på tungt rollspelande med ett minimum av strider iblandat har jag, iallafall för tillfället, nu fastnat i ett nästan barnsligt gillande av opretentiöst grottröj och hack'n'slashande.
Jag är en sån spelledare/DM som i så stor utsträckning som möjligt håller mig till reglerna. Visst finns det kassa regelsystem och buggar och sånt, men i allmänhet brukar jag gå efter principen om att ifall det finns en specificerad regel för en viss sak så finns den där för en anledning, och då brukar jag tänka efter både en och två gånger innan jag ändrar på just den regeln.
Iallafall, vår minikampanj. Jag ägnade några dagar åt att studera regelböckerna (för att friska upp mitt minne) samt de moduler jag tänkt spelleda (iallafall till en början); Wizard's Amulet (gratis introduktionsäventyr som finns att ladda hem från Necromancer Games hemsida) samt Crucible of Freya ("uppföljare" till WA). Jag "fuskar" aldrig med tärningarna, varken till spelarnas fördel eller nackdel. Jag är som den blinde gudinnan; dör spelarfigurerna så dör de, klarar de sig så klarar de sig. Det är upp till dem och tärningarna.
Så fort jag får tid och ork skall jag försöka lägga upp någon form av krönika/sammanfattning av vad som hänt hittills och uppdatera den fortlöpande, men tills vidare får det räcka med att säga att det gått förvånansvärt smärtfritt hittills, för spelarnas del; inte en spelarfigur har dött, och inte minst tack vare gruppens cleric har de krossat allt motstånd i sin väg utan problem. Detta trots att jag inte varit överdrivet snäll mot dem. Men men, förr eller senare vänder deras förbannade tur med tärningarna
När vi är klara med CoF och småäventyren kring det tänkte jag nämligen försöka locka dem till en av Necromancer Games mer ökända grottsystem, och då jä...
*host*
Justja, opartiskhet var det ja
Inte skulle JAG lura in de intet ont anande spelarna i en TPK...
Hursomhelst skall jag bort en sväng imorgon och återkommer till huvudstaden nästa söndag, och då kan spelandet förhoppningsvis fortsätta. Tänkte sätta in en kontaktannons sen här på rollspel.nu eftersom det aldrig skadar med fler spelare, så är ni sugna är det bara att mejla eller ICQ:a mig
Hur är det med er andra? Spelar ni någe rollspel nu såhär på sommaren eller är det helt torrt?
Någon här förutom jag som är barnsligt förtjust i Necromancer Games produkter?