Hans E Magnusson said:
Troberg said:
Jag håller på med ett hobbyprojekt som går ut på att formatera om en shitload e-böcker till .txt, med vettigt format och metadata.
Nu har du ju fått svar så då ställer jag en fråga, vad är problemet med e-böcker och varför vill "man" hellre ha de som .txt? Har noll koll...
* .txt kommer alltid att vara läsligt. Även när PDF, DOC, MOBI, RTF och alla de andra är föråldrade så kommer rå TXT att vara läslig. Det är minsta gemensamma nämnaren. Det är därför som tex Projekt Gutenberg valt det formatet. Det är arkivbeständigt. Prova tex att öppna en gammal Word Perfect-fil idag, och kom ihåg att för sådär 25 år sedan så totaldominerade WP ordbehandlingsmarknaden...
* Läsaren får välja den layout han gillar. De flesta e-boksläsare värda namnet har inställningar för hur text ska visas, med färger, storlek, typsnitt, marginalare, radavstånd och så vidare. På det sättet får läsaren den bästa läsupplevelsen för just honom.
* Rå text är enklare för folk med funktionsnedsättningar. Man kan använda enorma typsnitt, text-to-speech funkar bättre, man kan använda punktskriftsskärmar osv. Böcker är för alla!
* Text flödar om bättre på olika skärmstorlekar/pappersstorlekar. Sidorienterade format, tex PDF, funkar betydligt sämre där, och kräver ofta massor av zoomning/panorering.
* Text lämpar sig bättre för automatisk hantering, som exempelvis fulltextsökning, indexering och vidarebearbetning.
* Text är det i särklass enklaste formatet att konvertera till andra format.
* Filerna är små. Man kan lätt ha ett gargantuöst bibliotek, till och med på en pekplatta. Alla borde ha ett gargantuöst bibliotek.
Så, för mig som vill skapa ett bestående arkiv för SF, fantasy och skräck (och lite annat stuff som råkar slinka med), så är text det naturliga formatet. Med det programmet jag gjort så tar det 1-15 minuter per bok (de flesta är kanske 2-4 minuter), beroende på kvalitet på källmaterialet (en kasst scannad bok med sidhuvud/sidfot insprängda i texten är rena pesten...).
Sedan väntar jag bara på att lagstiftningen ändras, så att hela världen kan ta del av biblioteket, och vi kommer in i en ny intellektuell guldålder!