Så märkligt var det väl inte? All diskussion om det egentliga ämnet hade avstannat, det var en het off-topic-diskussion modell personlig och med hög takt, och tillsägelsen att hålla sig till ämnet ignorerades. Jag gjorde bedömningen att en låsning var det bästa sättet att kyla ner diskussionen.Vimes said:Ja, det var verkligen ett märkligt beslut. Det är, tycker jag, svårt att låta bli att spekulera i huruvida det bottnar i att forumitfokus även från moderatorhåll anses vara en "dålig idé".
Nu frågar jag som privatperson (så att ingen tror att min orange färg har med saken att göra): Tycker ni att det hade varit bättre om tråden varit öppen, men de som fortsatt jiddra efter varningen (de var fler än 1) hade blivit avstängda i 3 månader?Vimes said:Nä ok, själva ingripande var inte svårförklarligt. Valet av åtgärd är det.
Tråden var väl inte ens ett dygn gammal? Jag vet att jag, mellan det att varningen utfärdades och tråden låstes, inte hann posta följdfrågor och kommentarer som jag hade velat.Krille said:Så märkligt var det väl inte? All diskussion om det egentliga ämnet hade avstannat, det var en het off-topic-diskussion modell personlig och med hög takt, och tillsägelsen att hålla sig till ämnet ignorerades. Jag gjorde bedömningen att en låsning var det bästa sättet att kyla ner diskussionen.Vimes said:Ja, det var verkligen ett märkligt beslut. Det är, tycker jag, svårt att låta bli att spekulera i huruvida det bottnar i att forumitfokus även från moderatorhåll anses vara en "dålig idé".
Huruvida forumitfokus är en dålig idé vill jag inte uttala mig om, och ska inte utgöra en del av en moderators arbete.
Hej alla!Vimes said:Det är, tycker jag, svårt att låta bli att spekulera i huruvida det bottnar i att forumitfokus även från moderatorhåll anses vara en "dålig idé".
Jag lyfte ut fultråden istället och låste upp forumittråden igen.RasmusL said:Är det ok att i ett fall som detta göra en re-post av startinlägget så att det går att diskutera ursprungsämnet för de som vill?
Förlåt, men det där är ju inte sant! Det var ingen blev avstängd i en vecka i den tråden. Du har ju hoppat över ett helt steg i böteskedjan!anth said:Om någon tycker att 3 månader är hårt, se denna liknelse:
Säg att man blir stoppad i en fartkontroll för att ha kört lite för fort och får böter - det motsvarar en veckas avstängning.
Säg att när man fått sin böteslapp i sin hand av polisen, säger "hej då" och sedan drar därifrån i 200 km/tim - det motsvarar vad som hänt i Reccatråden.
Nu är det här rätt mycket off topic dårå men jag blev bara nyfiken. Anser du att det hade varit lämpligt att avstänga Mundo och Mukwa i 3 månader för att de inte upphörde sin OT-diskussion omedelbart? För det låter så.anth said:Nu frågar jag som privatperson (så att ingen tror att min orange färg har med saken att göra): Tycker ni att det hade varit bättre om tråden varit öppen, men de som fortsatt jiddra efter varningen (de var fler än 1) hade blivit avstängda i 3 månader?Vimes said:Nä ok, själva ingripande var inte svårförklarligt. Valet av åtgärd är det.
Om någon tycker att 3 månader är hårt, se denna liknelse:
Säg att man blir stoppad i en fartkontroll för att ha kört lite för fort och får böter - det motsvarar en veckas avstängning.
Säg att när man fått sin böteslapp i sin hand av polisen, säger "hej då" och sedan drar därifrån i 200 km/tim - det motsvarar vad som hänt i Reccatråden.
Jag, som privatperson, förstår inte ens hur man kan fortsätta snacka skit i en tråd efter att en moderator varit inne i den och sagt till. Men jag, även om jag är ett troll, har faktiskt aldrig blivit avstängd - så jag har inte den mentaliteten och lär därför aldrigg förstå hur ni tänker.
Krille said:Jag lyfte ut fultråden istället och låste upp forumittråden igen.RasmusL said:Är det ok att i ett fall som detta göra en re-post av startinlägget så att det går att diskutera ursprungsämnet för de som vill?
Håll er i skinnet den här gången.
Jag skrev inlägget som privatperson och svarar som privatperson.Recca said:Nu är det här rätt mycket off topic dårå men jag blev bara nyfiken. Anser du att det hade varit lämpligt att avstänga Mundo och Mukwa i 3 månader för att de inte upphörde sin OT-diskussion omedelbart? För det låter så.
Asså, va fan, Anth? Jag har inte heller blivit avstängd, jag missade modereringen, big deal... not. Det händer. Hade jag läst den ordentligt hade jag inte fortsatt skriva. Nu fortsatte jag skriva. Är det jag skrivit förlagt med livsfara? inte värst. Står valet mellan att banna mig och mundo 3 månader och låsa tråden? Nä. Det finns andra åtgärder. Nu tar jag åt mig för att jag var delaktig i offtopic-snacket, men om off topic-snack leder till låsta trådar eller banningar får moderatorerna jobba ganska hårt här på wrnu. Varför inte bryta ut diskussionen, eller ge personerna i fråga varsin individuell varning om att inte fortsätta istället?Jag, som privatperson, förstår inte ens hur man kan fortsätta snacka skit i en tråd efter att en moderator varit inne i den och sagt till. Men jag, även om jag är ett troll, har faktiskt aldrig blivit avstängd - så jag har inte den mentaliteten och lär därför aldrigg förstå hur ni tänker.
Okay, men om det är så grovt, varför anser du inte att avstängningen bör ligga på 1 år istället? Varför begränsa det hela? Du gör ju en avvägning här som är helt baserad på din egen uppfattning av något så vagt som "mogenhet/förmåga till ansvar".anth said:Jag skrev inlägget som privatperson och svarar som privatperson.Recca said:Nu är det här rätt mycket off topic dårå men jag blev bara nyfiken. Anser du att det hade varit lämpligt att avstänga Mundo och Mukwa i 3 månader för att de inte upphörde sin OT-diskussion omedelbart? För det låter så.
Men generellt: om en moderator skriver (ett inlägg med gul bakgrund) och säger "gör inte så" - då gör man helt enkelt inte så. Alls.
Det är en sak att skriva något på forumet i affekt. Men när man ser den gula bakgrundsfärgen ska det vara som en örfil. Alla ska reagera på den gula färgen oavsett sinnestillstånd.
Att fortsätta göra så efter en tillsägelse är ett beteende som jag förväntar mig av femåringar i trotsåldern, inte av vuxna människor (av vad jag vet är de inblandade över 18 år).
Håller ändå vuxna människor på så har de visat så dåligt omdöme att de förtjänar en avstängning längre än en vecka. Om det skulle vara 1 månad, 3 månader eller 6 månader tänker jag inte ta ställning till, men jag tycker att det bör vara längre tid än en vecka.
Återigen: det här är mina privata åsikter.
Det här gör mig faktiskt förbannad. Indirekt kallar du mig (och mundo) för femåringar som befinner sig i trotsåldern. Och i mitt fall handlade det inte om det (jag vet, för jag fyller 27 i december och jag har inget stadie av trots, det är en konstant i tillvaron), det handlade om att jag slarvläste det som stod i det gula inlägget. Det finns väl för faen fler anledningar till att gå emot modereringar än att man har en femårings psyke?! Så jävla trångsynt resonerat.Att fortsätta göra så efter en tillsägelse är ett beteende som jag förväntar mig av femåringar i trotsåldern, inte av vuxna människor (av vad jag vet är de inblandade över 18 år).
Håller ändå vuxna människor på så har de visat så dåligt omdöme att de förtjänar en avstängning längre än en vecka. Om det skulle vara 1 månad, 3 månader eller 6 månader tänker jag inte ta ställning till, men jag tycker att det bör vara längre tid än en vecka.
Att missa en moderering, kanske för att man skriver ett svar samtidigt som tråden moderereras är en sak. Det har även jag gjort. Det jag talade om var att avsiktligt ignorera en moderering man läst. Och jag skrev att jag hellre såg en avstängning än en låsning av tråden. Jag ville alltså inte ha både och. Jag tycker att vi verkar överens i sakfrågan.Mukwa said:Asså, va fan, Anth? Jag har inte heller blivit avstängd, jag missade modereringen, big deal... not. Det händer. Hade jag läst den ordentligt hade jag inte fortsatt skriva. Nu fortsatte jag skriva. Är det jag skrivit förlagt med livsfara? inte värst. Står valet mellan att banna mig och mundo 3 månader och låsa tråden? Nä. Det finns andra åtgärder. Nu tar jag åt mig för att jag var delaktig i offtopic-snacket, men om off topic-snack leder till låsta trådar eller banningar får moderatorerna jobba ganska hårt här på wrnu. Varför inte bryta ut diskussionen, eller ge personerna i fråga varsin individuell varning om att inte fortsätta istället?Jag, som privatperson, förstår inte ens hur man kan fortsätta snacka skit i en tråd efter att en moderator varit inne i den och sagt till. Men jag, även om jag är ett troll, har faktiskt aldrig blivit avstängd - så jag har inte den mentaliteten och lär därför aldrigg förstå hur ni tänker.
Du lämnar inte direkt öppet för att det finns andra anledningar än att man är dum i huvudet. Jag menar att det är på tok för trångsynt resonerat. Slarvläsning och trotsåldersmentalitet är t ex inte samma sak. Eller civilkurage för att modereringen är felaktig (inte applicerbart i detta fall från min sida), eller att den som läser moderatorinlägget misstolkar, förstår fel, eller tror att det rör någon annan eller vad som helst.anth said:Att fortsätta göra så efter en tillsägelse är ett beteende som jag förväntar mig av femåringar i trotsåldern, inte av vuxna människor (av vad jag vet är de inblandade över 18 år).
Boo! Hiss!anth said:Att fortsätta göra så efter en tillsägelse är ett beteende som jag förväntar mig av femåringar i trotsåldern, inte av vuxna människor (av vad jag vet är de inblandade över 18 år).
Jag tycker att det är grövre än vanligt, därför räcker inte en vecka.Recca said:Okay, men om det är så grovt, varför anser du inte att avstängningen bör ligga på 1 år istället? Varför begränsa det hela?
Återigen: för mig är det skillnad på att skriva i affekt jämfört med att fortsätta att skriva i affekt efter en tillsägelse av moderator.Recca said:Du gör ju en avvägning här som är helt baserad på din egen uppfattning av något så vagt som "mogenhet/förmåga till ansvar".
Jag valde en dålig liknelse.Recca said:Angående själva liknelsen så håller jag med Rymdhamster. Jag tycker Mundo och Mukwas diskussion är helt ojämförlig med en fartbot