Nekromanti Negativa levels

G

Guest

Guest
Jag fortsätter min populära serie "dumma frågor".

Hur hanterar ni negativa levels som drabbar PC´s som träffas av t.ex. Shaddows eller Vampires? Jag tänker främst på när man blir av med HD/Hp.

Jag vet att vissa DM tvingar spelarna skriva upp alla sina HD slag när deras PC´s stiger i level, så man enkelt kan dra bort det senaste HD-slagets resultat från sina Hps.
T.ex: Om en Cleric slog 7 på senaste HD-slaget (1d8), så blir han följdaktligen av med just 7 Hp om han träffas av en Vampires "level-sugning".

Jag kör dock inte med att spelarna måste skriva upp vartenda HD-slag, så hur många Hps bör man dra av när en PC förlorar en level? Finns det en standardvariant för det?

Hunk

Hero
Jag vet inte om det finns någon regel för det, men jag brukar köra med att man, om man har glömt vad man slog, förlorar halva HD:n avrundat uppåt (i konsekvens med att jag låter ettor gå om vid HP-slag) + CON-bonus. Om rollpersonen sedan går upp i level får han tillbaka samma antal HP.

För enkelhetens skull brukar jag också låta karaktären behålla alla skillranks även om han går ned i level, eftersom det annars blir ett alltför långt avbrott i äventyret och jag inte tycker att skillpointsen spelar så jättestor roll. Jag har dock inte varit med om att mer än en levelsänkning i taget varit permanent - om så skulle ske skulle jag nog tvinga spelaren att styka skillranks också.

Organ

Out of time, out of mind
Låt dem slå hur många poäng som ryker (naturligtvis med samma tärning och mod. som de höjer med) eller dra av medelvärdet av samma tärningsslag (avrundat upp eller ner beroende på om du är en snäll DM eller ej :gremwink:).

/Anders

Pom

Swashbuckler
3.5 har förenklat detta med negativa levels. Alla som drabbas av en sådan får följande modifikationer och inga andra:
-1 på alla skill checks och ability checks
-1 på alla attack rolls och saves
-5 hp
-1 effektiv level (varenda gång level används för ett tärningsslag eller en uträkning)
-1 spell slot från sin högsta spell level

Detta sagt så känner jag fortfarande att energy drain är det värsta man kan utsätta en PC för. Inte så att jag aldrig använder det, men det är oerhört grymt, vida värre än en simpel död. :gremfrown: