Nekromanti Neil Gaiman och vidare

Olle Linge

Snigel
Yeow! I helgen läse jag ut American Gods och [reklam] skrev precis ihop en liten recension på hemsidan [/reklam]. I vilket fall är jag grymt imponerad av Gaiman och vill kasta mig över en ny bok, men vilken? Kan ni rekommendera någon jag kan köpa/låna? Det vore extra trevligt med en liten kommentar (givetvis spoilerfri) om varför jag ska läsa just den boken.

Storuggla

Champion
Neverwhere

För att det är en vacker saga som likförbannat är riktigt skrämmande ibland och utspelar sig i London, vilket alltid är ett plus. Och så får du ju stifta bekantskap med herrarna Croup och Vandemar, trevliga karlar det.

Storuggla, kaviar och salami?

Olle Linge

Snigel
Fint namn...

...var det också. Vi får se vilka andra böcker folk tipsar om, men det är ju inte omöjligt att jag skaffar fler än en när jag ändå är igång. Tack för tipset!

Ulfgeir

Swashbuckler
Testa även Stardust. Om möjligt få tag i den versionen som är illustrerad. Finns dels om 4 separata album och dels som ett tjockare album (tror jag) sedan finns den utan alla vackra illustrationer med, men de bör man se då det gör den roligare.

/Ulfgeir

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Diverse av Neil Gaiman

Då ska vi se:

Neverwhere är bra, precis som Storuggla säger. Jag tyckte till och med att den var bättre än American Gods, eftersom den har en lite ledigare och avslappnad berättarstil och eftersom jag hade skyhöga förväntningar på American Gods (och därmed blev lite besviken när den bara var väldigt bra och inte fenomenalt bra). Neverwhere handlar om den magiska världen som finns under och i London. Den bygger på den TV-serie med samma namn som Gaiman skrev manus till.

Stardust är också trevlig, men med en helt annan stämning. Den känns mer som en sagobok från 1800-talet och handlar om en pojke som söker efter en fallen stjärna i sagolandet.

Good Omens är humor i samma stil som Terry Pratchett skriver, vilket kanske inte är så konstigt eftersom han är medförfattare. Den handlar om roliga saker som änglar, demoner och jordens undergång.

Coraline är en barnbok, men låt inte det hindra dig från att läsa den; den är nämligen bra den också och riktigt otäck på ett sätt som barn antagligen missar.

och naturligtvis...

Sandman om du nu ska läsa något riktigt bra som Gaiman har skrivit. Det är ingen bok, utan en serie som finns samlad i (hittills) 12 album. Den handlar om drömkungen och hans problem med sina släktingar och kärleken. (Och det är mycket mer spännande och intressant än det låter av den beskrivningen.)

Sedan finns det lite novellsamlingar och annat jox. Biblioteket i Linköping har förvånansvärt mycket av Gaiman om man tittar på den utrikiska avdelningen.

/tobias

Olle Linge

Snigel
Sandman

Sandman om du nu ska läsa något riktigt bra som Gaiman har skrivit. Det är ingen bok, utan en serie som finns samlad i (hittills) 12 album. Den handlar om drömkungen och hans problem med sina släktingar och kärleken. (Och det är mycket mer spännande och intressant än det låter av den beskrivningen.)
Sandman är klart jag vet vad det är :gremtongue:, men är inte den nästan omöjlig att få tag på?

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Re: Sandman

Sandman är klart jag vet vad det är , men är inte den nästan omöjlig att få tag på?
Nej, den är pinsamt enkel att få tag på, om man bara har lite pengar (varje album kostar sisådär 180 kronor styck). Seriebörsen (i en stad när dig) verkar ha alla, eller i alla fall nästan alla, album inne för tillfället och de finns alltid i tryck, så skulle de vara slut är det bara att beställa.

/tobias

Olle Linge

Snigel
Woha, stabil!

Nej, den är pinsamt enkel att få tag på, om man bara har lite pengar (varje album kostar sisådär 180 kronor styck). Seriebörsen (i en stad när dig) verkar ha alla, eller i alla fall nästan alla, album inne för tillfället och de finns alltid i tryck, så skulle de vara slut är det bara att beställa.
Jaha, men då är det ju bara för mig att gå och handla då? Jag hade verkligen fått för mig att det inte ens var värt att försöka. Tackar så jättemycket för tipset, nu blev jag ännu gladare än vad jag var innan :gremlaugh:.

Feliath

Swashbuckler
Re: Diverse av Neil Gaiman

utan en serie som finns samlad i (hittills) 12 album
Dags att vara lite trög och bli utskrattad:
D'uhrrr....12? :gremcrazy: Jag trodde jag hade hela serien, och det är elva album: de tio som är själva huvudstoryn (d.v.s. Preludes & Nocturnes - The Wake), och Endless Nights. Har jag missat ett? (O fasa! :gremshocked: Men o lycka, ty då finns det oläst Sandman att köpa! :gremlaugh:) Räknade du med Death-albumen men missade Endless Nights? Vad?

Beskrivningen av hur man ser skillnad på Mr. Croup och Mr. Vandemar i Neverwhere är för övrigt helt genial.

/Feliath - trådnappning

Ackerfors

Alas, your rapids!
Jag har, tyvärr, bara läst Stardust av Neil Gaiman, men jag ska försöka få tag i och läsa American Gods, Good Omens, Coraline och Neverwhere (Hade jag haft pengar hade även Sandman stått på den listan) under sommaren, men det är ju inte det som är viktigt nu.

Det viktiga är att säga att Stardust är en grymt bra bok, och det tillhöra definitivt en av mina favoriter så den tycker jag definitivt du ska läsa. Det är en oerhört mysig sagobok för vuxna, men... Jaja, det mesta är redan sagt...

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Räknefel?

D'uhrrr....12? Jag trodde jag hade hela serien, och det är elva album: de tio som är själva huvudstoryn (d.v.s. Preludes & Nocturnes - The Wake), och Endless Nights. Har jag missat ett? (O fasa! Men o lycka, ty då finns det oläst Sandman att köpa! ) Räknade du med Death-albumen men missade Endless Nights? Vad?
Jag räknade med The Dream Hunters vilket kanske är lite fusk eftersom det inte är en serie utan en illustrerad novell. Formatet är däremot ett seriealbum, så det får betraktas som någon sorts mellanform.

Alltså: Tio album som samlar den ursprungliga serien, plus The Dream Hunters och Endless Nights.

/tobias

chrull

Stockholm Kartell
exempel [lite ot]

Och här barn ser vi hur trångsynta människor är.

"den har ju formen som ett seriealbum, då måste den vara ett seriealbum!"

Ännu värre är det Gurgeh säger innan. illustrerad novell. Jaha. Är inte det vad amerikanarna kallar hela sandman för? "it's not comiiics. it's an illustrated novel!" (jaja.strunta i novell-novel nu.)

kan vi inte bara kalla det litteratur?

chrull

chrull

Stockholm Kartell
eftersom folk glömmer saker.

(och dessutom är trångsynta)

litteratur av gaiman jag känner till, och kan kommentera:
(citerar lite från tidigare inlägg av mig...)

Violent Cases - Länge sedan jag läste nu, men jag minns den som fruktansvärt bra. En man berättar för någon om sitt möte med Al Capone(tror jag). gripande. läs.

Signal to Noise - Om en filmregissör som skriver sin sista film. gripande, snygg som fan och även den riktigt bra läsning.

Black Orchid - i standard amerikanskt seriealbumsformat berättas historien om en blomma. eller nått. kan nämna att det här är det enda av gaiman jag inte tycker är bra. av det jag läst, givetvis. jag har svårt att ta till mig historien, kanske har jag bara läst den på fel sätt eller nått. ska ta mig ett försök till sen...

The Tragical Comedy or Comical Tradegy of Mr. Punch - har jag inte läst men amazon säger: A dark fable of childhood innocence and adult pain. A boy tries to make sense of the lies and fantasies of a sinister Punch-and-Judy man and a woman who makes her living playing a mermaid.

Sen så har vi ju såklart favoriten: Coraline - såfort jag började läsa i den (ja, älskling, kommer och lägger mig strax, ska bara läsa någon sida i min nya bok först) så kunde jag inte lägga ifrån mig den alls förräns den var slut. Som tur var så tog det bara nån timme eller två att läsa den, så jag svalt inte ihjäl...

Stjärnstoft - för att den är bra på svenska också!

Neverwhere - ääääh. läs den.

Smoke and mirrors - för att ingen annan har föreslagit novellsamlingen. perfekt om du vill ha mer av gaiman. Nu när jag tänker efter så tror jag att det är den här jag rekommenderar att du läser härnäst. kom ihåg: we can get it for you wholesale!

chrull

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Trång syn

Ännu värre är det Gurgeh säger innan. illustrerad novell. Jaha. Är inte det vad amerikanarna kallar hela sandman för? "it's not comiiics. it's an illustrated novel!"
The Dream Hunters ÄR en illustrerad novell. Det är en text av novellängd med bilder till. Sedan håller jag med om att begreppet "graphic novel" låter fånigt. Jag skulle aldrig kalla Sandman för något annat än en serie. (Förutom The Dream Hunters eftersom den inte är en serie!)

Och här barn ser vi hur trångsynta människor är.
Jag väljer att inte ta åt mig eftersom jag är på gott humör idag! :gremwink:

/tobias

chrull

Stockholm Kartell
Re: Trång syn

jag överreagerade lite :gremlaugh:

Dream Hunters är väl mer en saga, och mindre en novell/roman. om det nu är nån skillnad. Och visst, den är illustrerad. Vi kanske ska kalla den för sagobok? :gremgrin:

Illustrerad novell leder bara till att jag tänker på begreppet om illustrated novels. ett begrepp som dels finns till för att skilja på serier som sandman från serier som kalle anka. Men mest av allt verkar det användas för att försöka höja seriernas status. men bara vissa serier. Serier är tydligen bara litteratur om de är som sandman eller Preacher.

Och självklart var det inte menat som ett personligt påhopp på dig. men jag gissade att du skulle ta det på rätt sätt. :gremgrin:

Olle Linge

Snigel
Wosch, det blir dyrt!

Tack ska ni ha för alla bra (?) tips. Jag har hört så mycket bra om böckerna ni nämner att de nästan inta kan vara dåliga och då är det banne mig värt att spendera pengar på dem. Jag ska se vad jag kan få tag på från biblioteket här och jag hoppas att Gurgeh har rätt :gremsmile:. Nå, ni lär väl antingen se vad jag tycker om era tips i Balderks läsarutmaning eller på www.snigel.nu

Tack i alla fall för tipsen!

Ackerfors

Alas, your rapids!
Re: Diverse av Neil Gaiman

"Coraline är en barnbok, men låt inte det hindra dig från att läsa den; den är nämligen bra den också och riktigt otäck på ett sätt som barn antagligen missar."

Ja, jag lånade den vid tolv idag, började läsa i den vid halv två, två någon gång. Nu är den slut och jag har skrivit dit en ny favoritbok i min profil.
Vad ska man säga? Det är ett mästerverk. Det är en sådan bok jag skulle vilja skriva... Nu fick jag mindervärdeskomplex för den novellen jag skriver på nu, men men... Coraline var helt fenomenal. Läs!

Johan K

Gammal & dryg
Noterat !

Ännu en sak som jag gilalr med det häär forumet... Man får en massa tipps & sådant om böcker som amn oftast kanske inte alls skulle ha tänkt på från början.
Så det blir att man åker till biblioteket imorgon & lånar en biok av denna förfatare, nara för att testa något nytt.

/ Johan K, sanslöst sommarlat !!

Ymir

Liten kantbaron
Re: Trång syn

Beror kanske på att engelskans ord för serier tydligt implicerar något mindre seriöst: 'Comics'.

Till skillnad från svenskans ord 'serier', då.

- Ymir, spekulerar

w176

Förlorad dotter
Från bokus

Har handlat mina på bokus och då har de dimt ner i brevlådan på mindre än en vecka. Dock värt att nämna är att det första samligsambumet är väldigt trevande och skiljer sig regält från hur serien är när den väl artar sig.