Nekromanti Nej nu f-n!

Erik Brickman

Veteran
Joined
13 Oct 2000
Messages
138
Location
Örebro, Sverige.
Nej nu ändrar jag på min hela fantasykampanj-idé som jag hållt på och snickrat på dom senaste 5 åren (till mitt eget system som heter Ebros)!
Den gamla idén var att spelarna (5-6 st.) alla skulle vara aristokratiska syskon i ett feodalt rike som heter Adenour.
Dom skulle alla tillhöra ätten Portmanteau som är grand-dukes till rangen och underlydande endast kungen och hans familj. Men, i det riket som på nästan hela den kontinenten är magi förbjudet, och förenat med dödsstraff om det uppdagas. Idén var att en av dessa överklass-syskon naturligtvis skulle vara hemligt intresserad av magi och att detta skulle komma till kungens vetskap.
Bakom detta avslöjande skulle andra (rivaliserande) adelsfamiljer vara. Följden skulle då bli att hela familjen, eftersom dom är hertigar, inte blir avrättade, men väl av med sin adelsrang och landsförvisade. Sen skulle
dom (karaktärerna) få fly hals över huvud från sitt hemland för att försöka överleva nån annanstans = en massa öden och äventyr. Denna gamla idé hade dock ett stort bakslag: spelarna skulle inte få välja egna yrkesområden, vilket folk oftast tycker är kul och väldigt viktigt.
Så nu har jag en bättre idé (tror jag):
Jag ska istället låta spelarna komma ifrån en annan stat som heter Sardachen. Dom är till skillnad från Adenour lite mer barbariska, men fortfarande feodalstyrda. Och dom ska int vara av nån jättehög adelssläkt. Sardachen är nämligen en lite speciellt liten stat, dom livnär sig nämligen nästan helt på legoknekt-uthyrning! Hela denna nation har naturligtvis också vanliga bönder och allmoge, förutom den lilla klick av mercenaries som bestämmer i landet. Och alla finns i dess huvudort som är en liten stad ordnad i olika "distrikt". Varje sånt distrikt tillhör en legoknekt-ätt. Alltså ska spelarna tillhöra en av dessa ätter och delta som uthyrda legokrigare i det stora krig som snart startar mellan Adenour och ett annat land som heter Crogora. Men inom sin egen hemstad ska det vara helt olagligt att slåss, även om en ätt slåss för ett land och en annan för fiendesidan. Så kort har jag kommit hittils.
Jag får se hur det utvecklar sig. Jag är öppen för idéer och synpunkter.


Vänta dig ingen rättvisa när din fiende
är din domare (gammalt arabiskt ordspråk)
 

Feliath

Swashbuckler
Joined
28 Nov 2000
Messages
1,905
>>Denna gamla idé hade dock ett stort bakslag: spelarna skulle inte få välja egna yrkesområden, vilket folk oftast tycker är kul och >>väldigt viktigt.

Det brukar inte vara något problem för mig att begränsa yrkesområden i mina kampanjer...om jag har skrivit en tjuvkampanj och säger till spelarna att de bör spela tjuvar, så brukar de göra det. De vet att jag inte gör så utan anledning. Om de verkligen inte känner för att spela tjuvar så lägger jag den kampanjen på hyllan för tillfället...den försvinner ju inte.
Min uppmaning till dig är att försöka med din originalidé, som låter alldeles utmärkt. Det är aldrig fel att faktiskt FRÅGA spelarna om de vill köra en kampanj i den stilen, utan att avslöja för mycket av handlingen. Jag har banne mig aldrig haft samtal med mina spelare om tematik, kampanjmotiv eller annat som INTE har varit givande.

Feliath -- som tycker att totalitärt spelledande inte är en så bra idé, alltid
 
Top