Nekromanti Nekromaneti och dryga arméer (spoiler)

Poseur

Swashbuckler
Visst helt perfekt men vissa saker komplicerar det hela.

Först och främst har lokalbefolkningen och landets befolkning(läs militär) en hel del att dryga sig med. dessutom har den lokala religionen dryga tempelriddare och kanske inkvisitörer som sakta kommer jaga ner en.

Sedan är tillgängligheten till tex mat,vatten och lik att reanimera. även alkemiska preparat hör hit.

ett labb kan vara svårt att uppföra och framför allt dyrt.
Till detta lär man ha en drös med assistenter.Dyra dem med.

Men nu har jag mina ondsinta ideer som gör att man kan klara att bygga en enormt armé av odöda.

Först plats. någonstans i de djupa djunglerna runt belu.
här omkring finns det ingen dryg religon eller dryg armé.
men det finns gott om naurresurser. Trä,sten,vatten och mat.

andra plats: boning. någonstans finns det nog någon fin ruinbyggnad/tempel att bebo. bara att röjja ut dryga växter,insekter och monster och djur(dessa går givetvis att reanimera sedan)

Trejde plats:labbet och assistenterna.(suck)
Men vi får hoppas att det fanns en stor guldskatt i templet eller att våran nekromantiker är mycket rik.
det går ju alltid att köpa allt som behövs för ett labb i alkharzan och sedan hyra ett skepp att skeppa det till kusten inärheten av ens boning(låt oss säga att den låg ganska nära,säg tre km ifrån kusten) sedan är det bara att ta labbgrejerna och gå till templet och sätta ihop det(ungefär som en flygplansmodell,fast ett labb)
(givetvis så dödar man besättningen på något lagomt sött sätt och använderskeppet för senare bruk,liken används givetvis)

fyra nu då: Hyra in en massa jägare och matinsamlare ifrån byar en bra bit bort från templet(sedan döda dem och beliala dem att införskaffa mat och dryck)

fem:liken får man från skellet från djurdelar,monster och djur i djungeln och några enstaka mäniskor. havsdjur funkar det med.

Har man lite tid på sig. Dvs belial eller lich så får man en jävla stor armé innan någon riktigt hinnar fatta va som händer.

Låt oss säga att man gör alla 'bortföranden' och uppköp genom att skicka alla varor till dhuuk och sedan 'kapa dem utanför kusten'

Assistenter får man väl igenom antingen träna dom själv eller bra kontakter,tex dibukorden(nekrokult)
Egentligen inte så svårt.

Regmolar

Swashbuckler
Re: Nekromanti och dryga arméer (spoiler)

Eller bara göra som Lutharion och skapa en mäktig Thalamurbaserad kult med tillgång till en egen dimension...

Allt går att göra om man har tillräckligt med resurser.

Själv tycker jag dock att den hypotetiska biomantin är mycket coolare :gremwink:

Poseur

Swashbuckler

ääh lutharion är ju lite fjollig.

liksom han är bara lika mycket sterotyp som resten av alla nekromantiker.
fast han har ju uppnått halva sitt mål iaf. bli lich. nu är det bara att ta över världen... så taffligt med stereotyper i eon, så malplace.

den nekromantiker jag gillar mest är vizicoz eller vad han heter.
Dödsgasten med seppet som seglar världen runt istället för att sprida död.
Han är liksom cool. han skilljer från allt stereo i N&V.

antorax

Swordsman

Jag skulle nog inte riktigt så Lutharion så. Visst, han är väl en ego lisch nekromantiker som de flesta andra. Men det han har hållt på med i ett par tusen år är ju återinrättandet av Darnath. Inte bara att kämpa för sig själv, eller sure, han kommer väl antagligen sätta sig på tronen, men det är inte bara att bringa död och så i Dibuks namn som din dödsgast gör, som jag tycker känns som en sorts efterapning av Pirates of the Carribean. Å andra sidan så är ju Lutharion lite knepigare att ha med i en kampanj då han är lite mäktig. Piratsnubben är väl lite mer "överkomlig".

- erik, vars spelare har en ovän - Lutharion.

Poseur

Swashbuckler

Oavsett o, lutharion vill upråtta danarth igen så vill han ändå bara göra det för bli härskare själv.
Liksom om han varit lite äldre så hade ju han kunnat upplevt storhetstiden själv.Men han är för "ung" för det. det var ju kronokraterna som styrde just då när han blev lich så, det är bara helt stereo. Starta stort rike och bli härskare.
Sen står det i klartext att vezicoz INTE vill sprida död då han är mer intreserad av att utforska världshaven. Och någon fånig ripoff från Pirates of the carrebien är nog inget jag ser det som iaf.
Han är utan tvivel knappast någon pirat direkt.

Regmolar

Swashbuckler

Tja, läser man texten så tycks Lutharion snarast vara någon typ av idealist, då han deltog i motståndsrörelsen och drömde sig tillbaka till det "äkta" Danarths dagar (ett beteende som tycks ganska vanligt hos thalaskiska medborgare "än idag", även om de snarare drömmer om det forna Danarths odefinierade storhet). Styra eller inte så är ju det de drömmer om att "...skapa ett utopiskt rike...", och de råkar väl vara mest lämpliga genom förmåga och kunskap, ett normalt thalaskiskt synsätt. Det handlar nog om var man lägger betoningen.

Jag kan dock hålla med om att det är lite väl high för Eon, men det är ju i Thalamur...

liksom han är bara lika mycket sterotyp som resten av alla nekromantiker.
En i stort sett god väktarinna över en gudsförgäten avkroksby.

Ett enkelt fall av comic relief.

Ok, dvärgen kan nog räknas som en stereotyp.

En "femme fatale"-nekromantiker (författarens ord, om jag minns rätt)

Infödingen kan man väl kalla stereotyp, då, eftersom han skapar vandöda krigare.

Ninna är kanske lite halvstereotyp, eftersom hon söker odödlighet.

En jäkla konstnär som inte ens nekromantiserar längre.

En politiker som råkar vara skicklig inom nekromanti.

Vezikoz.

Ett tillägg vars enda funktion är att bespara SL besväret att hitta på ett namn på nemesisen i sitt grottröjaräventyr med fokusering på vandöda. Medvetet en perfekt steretoyp (hoppas jag verkligen...), även om hjältelurandet är ett plus.

Då ska vi se... om jag försöker vara objektiv kan jag hitta ungefär 3,5 stereotyper, dvs dvärgen och infödingen, då de skapar "arméer", Ninna, som ju vill bli odödlig, och Zathuri, som jag räknar som medvetet gjord stereotyp, och det på tio nekromantiker. Då har jag inte räknat de historiska, där jag knappast tror att siffran blir större.

Ja, jag vet att det här egentligen är ganska subjetivt, men jag skulle tycka om en diskussion om det här efters jag missade den förra :gremwink:

Poseur

Swashbuckler

Tja, läser man texten så tycks Lutharion snarast vara någon typ av idealist, då han deltog i motståndsrörelsen och drömde sig tillbaka till det "äkta" Danarths dagar (ett beteende som tycks ganska vanligt hos thalaskiska medborgare "än idag", även om de snarare drömmer om det forna Danarths odefinierade storhet). Styra eller inte så är ju det de drömmer om att "...skapa ett utopiskt rike...", och de råkar väl vara mest lämpliga genom förmåga och kunskap, ett normalt thalaskiskt synsätt. Det handlar nog om var man lägger betoningen.

Jag kan dock hålla med om att det är lite väl high för Eon, men det är ju i Thalamur...
Idealist javissst. Men Stereotypandet återstår i högsta grad då han som alla andra vill skapa ett utopiskt rike. och givetvis igenom förmåga och kunskap.
Och jag gillade thalamhur när det bara var instängt, drygt kontrolerande och magistyre med sin hemliga polis kg..*host*rakhori.
Då gillade jag thalamur. men sedan allt jag hört om det i modulen med samma namn så får jag bara känslan av World of darkness,vilket jag inte vill ha i eon.Vill jag ha den känslan spelar jag vampire eller något.
Men tillbaka till lutharion.
liksom det är så grymmt mycket stereotypande som det kan bli,Nästan.
Lichnekromantiker+ta över världen(i detta fall börja med rhung-alari). fixa tillbaka levnadssliten och samhällen från gammal mycket bättre rike(som personen ifråga inte var med om ens) hemlig kult med tillgång till en annan dimesion där vi gör tusentals av de ondaste vandöda,de som kräver själsoffer till det ondaste Tinget på mundana.Avgrunden.

njae det hela känns väldigt klysché(eller hur det stavas).
Visst lutharion må vara skitmäktig och ha en väldigt bra historia bakom sig, men det känns ändå som det är något stort som fattas.
Jag har som SL haft med lutharion som Slp i ett äventyr.
(och jag kanske gör det även i framtiden :gremgrin:

Och et jag sade tidigare att resten av alla nekromantiker som beskrivs är steroetyp så överdrev jag en liten smula.
det är barra majoriteten av dem som är det.

Dvs. Lutharion
Den goda väktarinnan över byn.
"brutus" den diaboliske( det ända han [försöker] vara är ju ond.)
Dvärgen.
femme fatale kvinnan är väldigt stereo.
infödingen också.
Ninna. så klasskiskt att söka odödligheten,fan akilles gjorde det för flera millenium sedan.
och konstnären(han var stereo men är inte det längre då han faktiskt har ändrat sig och börjat syssla med konst iställtet.
han kunde väl blivit skeppsbyggare eller något istället. också stereo att sluta vara ond och börja med tavlor istället.)
Leonardo davinci,nekromantiker+konstnär(känns bekant? ja.)
(nekromantiker i det historiska belägget då, att studera döda)

Evil Peter

Hero

Jag har inte läst speciellt mycket om mäktiga nekromantiker då jag försöker att inte läsa så mycket om saker jag inte har tänkt att använda själv. Dock tänkte jag kommentera ett par saker i inlägget bara för att diskussion är bra.

Ninna. så klasskiskt att söka odödligheten,fan akilles gjorde det för flera millenium sedan.
Det är definitivt klassiskt och kan ses som kliché. Dock tycker jag det blivit kliché eftersom det egentligen vore ganska orimligt att möjligheter som nekromanti osv ger inte rör upp lockelsen att bli odödlig. Det är ett mål som passar massor av människor då en kort och flyktig existens inte alltid ses som positivt.

och konstnären(han var stereo men är inte det längre då han faktiskt har ändrat sig och börjat syssla med konst iställtet.
han kunde väl blivit skeppsbyggare eller något istället. också stereo att sluta vara ond och börja med tavlor istället.)
Var DaVinci ond? :gremsmile: Vad gäller exemplet, om man nu accepterar honom som liknande nekromantiker vilket är högst tveksamt, så bör det nog finnas många fler exempel för att det ska bli kliché, annars får man nog klassa det som antingen en rip-off eller att det är baserat på någon känd. Att "ondingar" har en konstnärlig sida kan vara kliché men att den är så stark att den tar överhanden och får denne att starta ett nytt liv är inte kliché enligt mig. Jag känner i alla fall inte till någon skara karaktärer med de dragen och att utgå från en kliché för att medvetet ändra den från att vara kliché skapar inte en annan sådan enligt mig.

Regmolar

Swashbuckler

Nu har jag lite dålig koll på din definition av stereotypande, men den skiljer sig tydligen något mot min, vilket kan vara upphovet till den här diskussionen. Själv tycker jag att Thalamur gick från att vara ganska stereotyp och mycket icke-mundanskt (stängt rike styrt av onda häxmästare som vill erövra världen och återupprätta gammalt imperium...), till ett något mer nyanserat rike. Samtidigt är det lite förvirrande att du omväxlande använder "stereotyp" så man får känslan av skällsord, och omväxlande inte tycks ha något problem med det...

Vad gäller WoD kan jag pga. bristande erfarenhet av spelet inte uttala mig.

Sedan har jag svårt att se vad den gemensamma stereotypitetsnämnaren skulle vara... "brukar nekromanti" går ju inte, för du skulle Vezikoz och cirefaliern vara med, "reanimerar" tar bort ett par och lägger till ett par, kombinationen av de båda utesluter Ninna och tar in V... en förklaring på din definition av "stereotyp" vore tacksam, då den som sagt verkar skilja sig rätt mycket ifrån min.

Det intressantaste måste dock vara att stereotypen själv (Zathuri), som enligt mig måste uppfylla varje rimligt krav någon kan tänkas ställa på en stereotyp nekromantiker, inte återfinns på din lista... :gremwink:

(nekromantiker i det historiska belägget då, att studera döda)
Ok, nu råkar det bara vara så att nekromantiker kommer från grekiskans nekros (död) + manteia (spå), och ursprungligen har meningen "person som spår genom att fråga de döda". Leonardo studerade anatomi, ett område som normalt associeras med läkare snarare än nekromantiker...