Nekromanti nekromantik&magi frågor

lijat

Swordsman
1 kan man bind en ande/demon i alla vandöda med förm ågan andebindning skulle det till exempel gå att binda en mänsklig själ till en ulthor om möjligt vad händer om den är i en grupp

2 hur fort flyger en vindgast med en femte rangens sylp bunden är det förX4X5 det vill säga en för förmågan levitation och en för flyga eller är det bara förX5

3 kan en tredje rangens homukulus vara en kraftnod

4 fungerar en artefakt med en generator och en transformator som en vanlig alstring vid improviserade och formaliserade besvärjelser

5 kan besvärjelser från flera artefakter kombineras till något som påminner om improviserade besvärjelser tex en väver en besvärjelse med luftharmoni och en väver gestalta och en tredje kontrolera sylp

Yvian

Warrior
Min borg i Consaber, på Uriens högland nära Narekh
" 1 kan man bind en ande/demon i alla vandöda med förm ågan andebindning skulle det till exempel gå att binda en mänsklig själ till en ulthor om möjligt vad händer om den är i en grupp "

Svaret är enkelt, JA! Det går att binda en ande/demon till vilken (lägre) vandöd som helst. Om du kollar reglerna så är en Belial egentligen bara en Zombie som fått den nekromantiska förmågan Andebindning (heter den så eller är jag bara trött?) bunden till sig. Om en Ulthor i en grupp av flera ulthorer får en mänsklig ande bunden till sig så skulle detta innebära att Ulthoren kommer att kunna tänka sälvständigt, och besitta mänsklig intelligens och förmågan att självständigt tänka. Detta kan dock också innebära att den kan försöka motarbeta sin skapare eftersom dom flesta andar/demoner inte tycker om att behöva bli bundna till fysiska kroppar.

" 2 hur fort flyger en vindgast med en femte rangens sylp bunden är det förX4X5 det vill säga en för förmågan levitation och en för flyga eller är det bara förX5 "

Vet ej, och har inte boken här så jag kan kolla, tyvärr :gremfrown:

" 3 kan en tredje rangens homukulus vara en kraftnod "

Ja, en tredje rangens lägre vandöd kan bli en kraftnod, precis som det står i beskrivningen av förmågan.

" 4 fungerar en artefakt med en generator och en transformator som en vanlig alstring vid improviserade och formaliserade besvärjelser "

...?

" 5 kan besvärjelser från flera artefakter kombineras till något som påminner om improviserade besvärjelser tex en väver en besvärjelse med luftharmoni och en väver gestalta och en tredje kontrolera sylp "

Beror på hur man ser det, eftersom du kan inte hålla inne en besvärjelse när den väl är vävd, så då måste du göra de olika magierna på rad, alltså kan dom inte fungera som en enda total magi, men likväl som flera länkade (förstår du eller är jag otydlig?).

Hoppas att mina svar hjälper dig att förstå nekromantin i dess skönhet...

Mouja

Hero
Jag svarar på frågorna som inte besvarades...

"2 hur fort flyger en vindgast med en femte rangens sylp bunden är det förX4X5 det vill säga en för förmågan levitation och en för flyga eller är det bara förX5"

Du räknar endast flyga eller levitera om du vill ha fram dess FÖR, så t.ex ska en vindgast som ska röra sig några meter räkna FÖR x Levitera, medans en som ska röra sig en längre bit räkna FÖR x Flyga.
Så har jag (antagligen/förhoppningsvis) sagt till mina spelare..

"4 fungerar en artefakt med en generator och en transformator som en vanlig alstring vid improviserade och formaliserade besvärjelser "

En generator alstrar då ett filament, medans transformatorn transformerar det från Psykotropi (om det nu var en ande som alstrade det). Men annars kan ju artefaktet innehålla en ackumulator som innehåller sådana filament som är nödvändiga, så slipper du ha både generator och transformator - med nackdelen att du måste alstra dit egna filament.
Kort sagt - ja, det är det.

lijat

Swordsman
tack för hjälpen men hur funkar det med en besjälad elemäntärvandöd och kan en sann magiker som brukar nekrotropi använda filament från andra aspekter om han får dem från artefakter om möjligt blir besvärjelseslaget lättare då

så det räcker altså men att magnituden spm krävs för en förmäga för den upp till tillåten magnitud

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Sanna magiker

Sanna magiker får inte någonsin i hela sitt liv ha "rört" vid en annan aspekt än just "sin" aspekt.
Detta innebär att han inte får bruka filament från en annan aspekt än "sin" aspekt för att sänka svårigheten utan att bli av med sin homogena aspekt.
Däremot så går det alldeles utmärkt att använda t.ex. psykotropi för att göra vävningen av en nekrotropisk besvärjelse enklare.

/Naug

antorax

Swordsman
En egen fråga

Hur binder man en speciell förmåga till t.ex en zombie med rang 3?