Nekromanti Nekrotropi och alver

Mouja

Hero
En sak som jag bara tror jag förstår är det att vandöda genomströmmas ju av nekrotropiska energier, då måste det vara därför som de tar skada av biotropin, som tunnar ut det nekrotropiska fältet som omger de vandöda.. eller ?

Vi säger att jag har en nekromantiker, en sanarialv, en som är +500 år...
Borde inte hans biotropiska fält tunnas ut genom åren med all nekrotropi som han alstrat, qadosh förlust och kanske okontrollerat dissiperat ???
Och vad händer om det tunnas ut, tynar han bara bort som andra alver/vissa magiker ? eller dör han en "naturlig" död genom ålder ?

Vi tar en annan alv som är runt 100 och nyss blivit nekromantiker, och handlar med avgrunden och då får man slå mot PSY för att se om man får någon påverkan av avgrunden... borde inte effekten på slaget modifieras pga. hans biotropiska fält ?
Själv tycker jag det nästan vore logiskt...

Frixeray

Swordsman
avgrunden?

är det nått L&H- eller N%V-bjäfs jag missat nu igen?

annars är det väl ok att spela en alv med nekrotropi?
borde väl inte ta ut det biotropiska fältet då aspekter inte borde vara varandras motsatser? eller?

själv så spelar jag (när vi väl spelar Eon) en kiriyatjej med magisk affinitet nekrotropi. skitkul, och seriöst!

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Det kan ju...

Det kan ju ha förstärkt att hans nekrotropiska fält men lämnat hans biotropiska fält intakt.
Att det ena är starkt behöver inte med nödvändighet betyda att det andra är svagt. Kanske att det i normala fall finns ett motsats förhållande på det viset, men med skumm magiteori och konstiga astrala fenomen så är väl det mesta möjligt.

/Naug

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
På rollspelssmedjan står det något om skillnaden mellan motsatta aspekter (typ bio/nekro eller foto/skoto) och avsaknad av aspekter/antiaspekter. Minns inte riktigt vad som stod, dock...

Ymir

Liten kantbaron
Re: Åh nej...

Låter mycket obehagligt.

'Avgrunden' kan inte vara något annat än EVIL, och mer stereotyp überondska av AD&D-modell är det sista jag vill se i Eon.

- Ymir, som ser Eon sjunka mer och mer i kvalitet i takt med objektiviteten går åt fanders och fantasyträsket tar vid

Drakvrede

Swordsman
Öhh? Va?

'Avgrunden' kan inte vara något annat än EVIL, och mer stereotyp überondska av AD&D-modell är det sista jag vill se i Eon.
Va? Det där får du gärna utveckla? Vad menar du att "'Avgrunden' kan inte vara något annat än EVIL"? Förklaring erfodras, tack!

Ymir

Liten kantbaron
Re: Onyanserad ondska?

'Avgrunden' låter som ett ställe för stereotyp Ärkeondska av gammal uttajtad fantasymodell, och konceptet 'handla med Avgrunden' låter ungefär som det samma - att sälja sin själ till något Ärkeondskefullt och helt onyanserat djävulssubstitut. Jag älskade Eons nyanserade världsbild, och oroades av att se den gå käpprätt åt fanders i 'Legender och Hemligheter', när de Ärkeonda demonprinsarna störtade in. Jag kan mycket väl ha fel om Avgrunden, men i mina ögon låter det som något Chaotic Evil som rymt från AD&D. Du får gärna rätta mig om jag har fel, och berätta vad det verkligen är.

- Ymir, tortyrmästare med försonande drag

Drakvrede

Swordsman
Nix, pix, icke alls....

Jag kan mycket väl ha fel om Avgrunden, men i mina ögon låter det som något Chaotic Evil som rymt från AD&D. Du får gärna rätta mig om jag har fel, och berätta vad det verkligen är.
Jupp, du har verkligen fel, faktiskt. Avgrunden utgör inget "Chaotic Evil", inte alls. Jag tänker inte avslöja allt för mycket, men jag kan säga att det snarare utgör en plats, eller kanske t.o.m. ett "naturfenomen" (kanske "andefenomen" är ett bättre namn? :gremsmile:) i andevärlden. Det har ingenting med ondska att göra. Så du kan vara lugn!
:gremcool:

Och du, har du inte hört att man inte ska döma boken efter omslaget.... :gremwink:

Drakvrede

Swordsman
Re: Tja....

Varför kan du inte berätta? Ta't privat om du så vill.
Tja, det utgör ju material i en kommande modul... Vet inte om CJS/Nallo uppskattar om jag berättar detaljer ur andemodulen. Därav anledningen.