Nekromanti Neo-eon.

King Kromm

Hero
Min förvirrade hjärna fick fär ett tag sedan en liten ide, tänker mundana, fast om 2-3 tusen år eller så, teknologin har fått sig ett rejält fäste och är lite lätt avancerad, ala neotech fast ännu mer å lite till... Själv tycker jag det hela låter lite små-intressant och hade gärna sett det hela, och naturligtvis finns det fortfarande magi, å det i massor, faktum är att det är ett kärnämne i under gyumnasiet, och dom som absolut inte har någon magisk förmåga får nöja sig med att bara plugga teoretisk magi...

Du har inte L&H va? (NT)

Jippi, jag klarade mitt löfte! Jag hade lovat att inte skriva något NT-inlägg innan julen, och det har jag inte gjort.

Mvh Victor Palm...

...Som håller det han lovar.

King Kromm

Hero
Re: Du har inte L&H va? (NT)

Jo, men varför inte kunna bortse från en del fakta dr å modda lite?? Man måste ju inte följa allt från neogames slaviskt... Och sen detta e ingen mega blaffig-seriös-grej, bara någe som hade vart litesmå kul å spela en minikampanj i...
Men å andra sidan e det ju bara vad jag tycker så...

Ymir

Liten kantbaron
Re: Teknologisk utveckling under en eon?

Varför skulle inte teknologiska framsteg kunna överleva en peripeti? Varför skulle inte Mundanas folk kunna ta sig i kragen och faktiskt förhindra stagnation? Glöm inte - Neogames skriver själva att gångna eoner mycket väl kan ha varit mer teknologiskt avancerade än den nuvarande. Jämför med vår värld - Mundanas nuvarande eons historia är tiotusen år. För tio tusen år sedan rådde paleolitisk stenålder över nästan hela vår jord, och jordbruket och det organiserade samhället skulle inte slå igenom på ytterligare många årtusenden. Gå tillbaka ytterligare ett par årtusenden, så skrider neanderthalarna fortfarande över isvidderna. Så mycket har hänt under vår tidsålder. Varför skulle så mycket inte kunna hända också under en eon i Mundana?

- Ymir, kan sin forntid

King Kromm

Hero
Re: Du har inte L&H va? (NT)

Tja, trångsynta idag?? Nåja, har du mycker erfarenheter av det hela? Själv skydde jag allt som inte var fantasy/historiskt som pesten innan jag spelade några mycket roliga mutant scenarios, och sen dess har det bara blivit bättre och bättre... Men naturligtvis föredrar jag fortfarande fantasy...

walium

Ganska töntig, faktiskt
Hörru...

Det där var väl ändå lite onödigt. Det är inte förbjudet att ha åsikter som inte överenstämmer med dina. God Jul och Gott Nytt År på dig.

walium

Ganska töntig, faktiskt
Slalom utan regler

"Jo, men varför inte kunna bortse från en del fakta dr å modda lite??"

Såklart du kan. Så länge ni bara har roligt.

"Man måste ju inte följa allt från neogames slaviskt..."

Absolut inte, det håller nog de själva också med om. Det är inget fel på att använda sin egen fantasi.

King Kromm

Hero
Re: Slalom utan regler

Dessa va ju inte ens någe som jag tror att jag nånsin kommer å spela, bara någe som hade vart en kul grej, och de där med vad som sägs om hur man ska följa/inte följa modullerna med mera samt att ha kul e ju ganska självklara grejjer, framför allt det där med å ha kul... Fast jag tror nästan att jag skulle kunna tänka mig att skriva ett litet scenario som utspelar sig i någe framtids mundana...

walium

Ganska töntig, faktiskt
Re: Slalom utan regler

"Fast jag tror nästan att jag skulle kunna tänka mig att skriva ett litet scenario som utspelar sig i någe framtids mundana... "

Kör hårt! Låt inte någon oförstående gnällpelle hindra dig. :gremsmile:

Azagthoth

Myrmidon

Varför skulle inte teknologiska framsteg kunna överleva en peripeti?

Tja, för att vi har att göra med en fantasyvärld? Där går inte den teknologiska utvecklingen i samma hastighet som vår egen historia har skridit fram. Kanske är det magin som håller övrig teknologi tillbaka, eller någonting annat oförklarligt. Faktum kvarstår ändå, de flesta fantasyvärldar verkar förändras ytterst lite på väldigt lång tid.

Eleas

Hero
Varför?

"Tja, för att vi har att göra med en fantasyvärld? Där går inte den teknologiska utvecklingen i samma hastighet som vår egen historia har skridit fram. Kanske är det magin som håller övrig teknologi tillbaka, eller någonting annat oförklarligt. Faktum kvarstår ändå, de flesta fantasyvärldar verkar förändras ytterst lite på väldigt lång tid."

Dock, varför måste detta omöjliggöra teknologiska landvinningar? Det finns utmärkta fantasyvärldar som gladeligen förändrar sig, och då har med denna förändring som en del av världens uppbyggnad. Ta till exempel kanonserien His Dark Materials, där man knappast kan kalla teknologinivån statisk. Likaså sker i Eddings böcker.

Enligt min åsikt är t.ex. inte Gene Wolfe's Shadow of the Torturer science fiction. Boken är fantasy, och sedan struntar jag i all den förtäckta vetenskap man där behärskar. För magi är det likförbannat. Och om denna teknologinivå skulle minska eller öka skulle i sammanhanget vara oväsentligt - det hade fortfarande varit fantasy, IMHO.

--
Björn

King Kromm

Hero

Tja, för att vi har att göra med en fantasyvärld?
Faktum kvarstår ändå, de flesta fantasyvärldar
Ahh... Förändring.... Farligt... Nä, men varför så farligt med någe som kanske skulle kunna va lite orginellt? Jag menar, finns det nån regel som säger att laservapen och eldbollar inte kommer överens?? *host* star wars *host*

Värst vad du var snäll då

Jag undrade faktiskt bara om han hade läst L&H. Jag sa faktiskt inte "haha, du är ett cp, fatta att man måste följa det som Neogames skrivit din tönt", eller hur?

Jam menade absolut inget illa med mitt inlägg, utan undrade bara om han läst L&H.

Mvh Victor Palm...

...Som tycker att walium borde vara tyst om han inte har något vettigt att säga.

Helmgast
Re: Värst vad du var snäll då

Jag undrade faktiskt bara om han hade läst L&H
Gjorde du INTE! Du skrev Du har inte L&H va?
Vilket tyder på att du förutsatte att han inte hade läst L&H. (tyder på iaf).

// avatarex, som tycker att såväl walium, Victor Palm och avatarex ska tjôta på värst dom vill. Oavsett om Victor Palm tycker det är vettigt.