Nekromanti Neogames Codex OBS!!! Handlar inte om neutralitet

Primas Antonio

Veteran
Joined
23 May 2000
Messages
182
Location
Göteborg
Jag lovar, jag tänker inte skriva en rad om neutralitet...

Jag skulle bara vilja uttrycka en önskan över att Codex skall vara neoGames tidning. Det var åtminstone av den anledningen vår förening började prenumerera, för att få mer stoff till sina favoritspel. Så för oss är utvecklingen av Codex enbart till ondo, eftersom det vi intresserar oss för får minskat utrymme i tidningen.

/Antonio, skattmästare i Futhark
 

Sir Foilan

Hero
Joined
18 May 2000
Messages
805
Location
Södertälje
"Jag lovar, jag tänker inte skriva en rad om neutralitet..."

Du är inte särskilt bra på att hålla det du lovar... /images/icons/wink.gif

Jag håller med dig, det var precis av den enkla anledningen att det var just neoGames tidning som jag började prenumerera. För att läsa artiklar om deras produkter och få lite tips och information. Men jag ser inte utvecklingen mot en bredare publik som ngt negativt. Fortsätter man med material om sina egna produkter för att behålla befintliga prenumeranter samtidigt som man breddar och når nya prenumeranter så kommer upplagan att öka och tidningen kommer bli fetare och få större ekonomiska möjligheter att bli bättre och... osv. Ur ett rent idialiskt synsett iaf. Du utgår ifrån att antalet sidor är fix. Det stämmer inte. Jämför nr 1 och nr 4 så ser du tydligt skillnaden.


/Sir Foilan

Stay Metal! /images/icons/cool.gif
 

hatten

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,087
Location
Luleå
Jag håller delviss med Codex bör vara NeoGames tidning men då och då ska de och bör de presentera rollspels matrial till andra spel av flera orsaker.
1 det låter spelledare inspereras av annat.
2 De ger neogams en möjlighet att fylla ut tommt utrymme och hitta flera nya kunder.
3 Många rollspelare gör som jag är SL/Spelare i mer än bara Neogams produkter. Själv är jag SL i Eon, Star Wars, Drakar och demoner, Fading Suns, Neotech2, samt Mutant2, Samt några till spel..
just nu har vi avslutat en kampanj till Eon som tog oss nästan ett halvår att spela och som vart gigantiskt så nu spelar vi en Fading suns kampanj väldigt lovande samtidigt sitter jag och plottar på två nya kampanj ideer en till N2 en till Star Wars jag vet ännu inte vilken jag ska full följa...
 

Bjorn

Hero
Joined
24 May 2000
Messages
1,221
Location
Stockholm
Tja skriver man BARA om neogames spel så lär man ju inte få in speciellt mycket annonsörer utan tidningen måste helt finansieras av de 19 riksdaler per ex (-butiken's andel dessutom, alt. postens vid prenumerationer) och de pengar som neogames tycker den gratisreklam som codex ger är värd. Summa summarum har man då kanske råd med en 24sidors liten blaska som efter innehållssida lite anonser för neogames nyheter etc har ca 15 sidor kvar till Neotech och EON prylar. Om man nu istället tar in även annat material så ökar ju intresset från andra intresenter att annonsera vilket gör att man får in ytterligare en "kasse" pengar i budgeten vilket gör att man istället kan göra en tidning som är på 40 sidor eller mer och FORTFARANDE ha ca 15 sidor Neotech och EON men dessutom kanske 15 sidor andra spelartiklar. Vilket tycker DU är bättre???
:)


/Bjorn
 

Zäta

Veteran
Joined
22 May 2000
Messages
75
Location
Göteborg.
Re: Klart att Codex kommer att innehålla N2 och Eon

"och fler artiklar som inte är bundna till ett visst specifikt spel utan som alla kan ha nytta av."

Min erfarenhet av dylika artiklar säger mig att de oftast inte är till nytta för någon!



/Zäta
 

Azagthoth

Myrmidon
Joined
7 Feb 2000
Messages
3,548
Location
Stockholm
Re: Klart att Codex kommer att innehålla N2 och Eon

Min erfarenhet av dylika artiklar säger mig att de oftast inte är till nytta för någon!

Du kan inte mena allvar? Är rollspelare så korkade att de måste läsa att "om man gör så här så får man minsann följande modifikation i det här spelsystemet"? Så gott som alla "allmänna" artiklar går att anpassa till vilket spel som helst.

/Azagthoth
 

WHaLe

Hero
Joined
17 May 2000
Messages
914
Location
Göteborg
Re: Klart att Codex kommer att innehålla N2 och Eon

Njae.. Reglerna är lätta att lägga till i äventyret. Det som är svårt är att passa in äventyret i spelvärlden...

WHaLe
 

Azagthoth

Myrmidon
Joined
7 Feb 2000
Messages
3,548
Location
Stockholm
Re: Klart att Codex kommer att innehålla N2 och Eon

Det som är svårt är att passa in äventyret i spelvärlden...

En allmän artikel är inte specificerad på en speciell spelvärld, utan är en artikel som fungerar i nästan vilken värld som helst.

/Azagthoth
 

WHaLe

Hero
Joined
17 May 2000
Messages
914
Location
Göteborg
Re: Klart att Codex kommer att innehålla N2 och Eon

Det är det som är mening ja, tyvärr blir det inte alltid så...

WHaLe
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,540
Location
Mölndal, Sverige
Re: Klart att Codex kommer att innehålla N2 och Eon

"Det är det som är mening ja, tyvärr blir det inte alltid så..."

Skilj på allmänt hållna artiklar och allmänt hållna äventyr. En typisk allmänt hållen artikel som jag skissar på nu är hur man snabbt skapar lite personlighet och bakgrundshistoria till en rollperson med hjälp av en tarotkortlek. Artikeln borde fungera i alla rollspel och passa bra till mycket bra i de flesta fantasyrollspel.

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

WHaLe

Hero
Joined
17 May 2000
Messages
914
Location
Göteborg
Re: Klart att Codex kommer att innehålla N2 och Eon

Jag håller med om att sådana artiklar som t.ex. "Gör din rollperson mer levande" mm är mycket bra.. Däremot tycker jag inte att codex ska satsa på allmänt hållna äventyr..

WHaLe
 

Zäta

Veteran
Joined
22 May 2000
Messages
75
Location
Göteborg.
Re: Klart att Codex kommer att innehålla N2 och Eon

Okej, jag skall bortse från den där kommentaren om att vara korkad.

Det jag menade var att innehållet i dessa artiklar ofta blir på en sådan nivå att det nästan ingår i allmänbildningen, eller att informationen är väldigt enkel att slå upp. (Jag tänker tex på Mats Blomqvists artikelserie i Sverox.)

Vad gäller artiklar i stil med "skapa en bra RP" tycker jag däremot att de är mer berättigade för de som behöver sådant.

/Zäta
 

Azagthoth

Myrmidon
Joined
7 Feb 2000
Messages
3,548
Location
Stockholm
Re: Klart att Codex kommer att innehålla N2 och Eon

Okej, jag skall bortse från den där kommentaren om att vara korkad.

Det var inte en kommentar om dig, utan en allmän kommentar huruvida rollspelare är korkade eller inte. IMHO är det en aning korkat att inte kunna anpassa en artikel om ett spel till ett annat.

Det jag menade var att innehållet i dessa artiklar ofta blir på en sådan nivå att det nästan ingår i allmänbildningen, eller att informationen är väldigt enkel att slå upp. (Jag tänker tex på Mats Blomqvists artikelserie i Sverox.)

Personligen gillar jag Blomqvists artiklar i Sverox. Jag är inte tillräckligt allmänbildad för att veta allt som står i dem. Dessutom är jag en aning lat, vilket gör att jag inte själv söker efter all den information man får i en allmänt hållen artikel.

Vad gäller artiklar i stil med "skapa en bra RP" tycker jag däremot att de är mer berättigade för de som behöver sådant.

Nu går jag ut på tunn is, men jag har för mig att de populäraste artiklarna är just sådana i stilen som "hur blir man en bättre spelledare", "hur förbättrar man rollspelandet i gruppen" osv.

/Azagthoth
 

Primas Antonio

Veteran
Joined
23 May 2000
Messages
182
Location
Göteborg
"Du utgår ifrån att antalet sidor är fix. Det stämmer inte. Jämför nr 1 och nr 4 så ser du tydligt skillnaden."

Nix, det gör jag inte. Jag utgår ifrån att det i
Codex1 fanns 11 rena neoGames sidor. I Codex två var siffran 9 sidor, trean hade faktiskt hela 17 sidor (bästa Codex än). Fyran hade bara 6! sidor, trots sin enorma tjocklek. Och sedan får jag höra att Codex skall fortsätta utvecklas i den riktningen...

/Antonio
 

Primas Antonio

Veteran
Joined
23 May 2000
Messages
182
Location
Göteborg
Tja, antalet neoGamessidor är, som sagt:

Codex1: 11
Codex2: 9
Codex3: 17
Codex4: 6

Detta trots att tidningen blivit extremt mycket tjockare!

/Antonio, förtvivlad
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,540
Location
Mölndal, Sverige
"Codex1 fanns 11 rena neoGames sidor. I Codex två var siffran 9 sidor, trean hade faktiskt hela 17 sidor (bästa Codex än). Fyran hade bara 6! sidor, trots sin enorma tjocklek. Och sedan får jag höra att Codex skall fortsätta utvecklas i den riktningen..."

...medel på 10,75, dvs trenden pekar mycket svagt neråt och förmodligen enbart pga en tillfällig fluktuation. Dessutom är det egentligen lite för tidigt att uttala sig om trenden efter enbart fyra nummer.

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 
Top