Efter att ni (dvs Neogames) har fått utstå en hel del spott&spé (och för all del också en hel del konstruktiv kritik) för L&H så tänkte jag komma med lite beröm. Tycker också att ni skall ha kredit för att ni aktivt svarar på feedback på forum som detta och t.o.m. svarar på relativt infantila påhopp såsom "sugga bappe" tråden.
Jag tycker att era produkter över lag håller väldigt bra standard och kvalitée, visst finns det produkter man tycker mer eller mindre om men det är offtast mer av orsaken "smaken är som baken..." än på att produkterna i sig skulle vara dåligt gjorda. Sedan så tycker jag också att själva reglmotorn som ni har I Eon och Neotech (och jag antar att era kommande spel kommer vara någon variant av densamma) är mycket bra, helt klart top 5 eller bättre av alla system jag har testat och då har jag ändå testat väldigt många spel sedan jag började med rollspel i början på 80-talet. Jag måste också säga att jag trivs mycket bra i de världar ni har konstruerat, speciellt Eons värld mundana känns trotts visa små tillkortakommanden som en mycket mustig och bra fantasyvärld.
Jag måste erkänna att jag kommer oftare och oftare på mig själv med att jämföra er vad gäller kvalitée och proffsighet med dom största och i mitt bästa speltillverkarna från USA. Att man aktivt måste påminna sig om att jämförelser med företag såsom SJ games eller Palladium Books med mångdubbelt fler anställda och 2 deceniers erfarenhet känns som ett MYCKET gott betyg.
Nåja, för att det här inte skall bli ett alldeles för sliskigt fjäskbrev tänkte jag ändå nämna några små, små punkter där ni kan förbättra er ytterliggare:
* Kontinuiteten i bakgrundsmaterialet skulle kunna förbättras, att det till viss del blir en "lapptäckeseffekt" av att det är flera kockar inblandade i t.ex. Mundana är säkerligen oundvikligt och kanske t.o.m. BRA ur ett komersiellt perspektiv, men det känns som om det skulle behövas en anning mera samordning ibland.
* Ni borde sluta "dumma ner" er till vissa målgrupper, argument såsom "vi måste ta med dom här balla specevapnen så att kobolderna har nått att leka med" känns ganska ihåliga. (En poäng kan ju också vara att Generation X eller Next inte brukar köpa sånt ändå, altså är det i praktiken kontraproduktivt.)
* Ni måste bli bättre på att få produkterna från stadiet "det finns färdigt som manus i datorn" till att det ligger på hyllorna i butikerna snabbare. Man får ofta av era rapporter känslan att projektstyrningen är lite hafsig ibland. (Men det är den iofs på mitt jobb också.) Det borde ju även av rent kapitalistiska motiv vara en prioriterad fråga, varje månad extra en modul tar är ju pengar "på fel sida" i kassaflödet.
Nåja, keep up the good work!
/Bjorn
Jag tycker att era produkter över lag håller väldigt bra standard och kvalitée, visst finns det produkter man tycker mer eller mindre om men det är offtast mer av orsaken "smaken är som baken..." än på att produkterna i sig skulle vara dåligt gjorda. Sedan så tycker jag också att själva reglmotorn som ni har I Eon och Neotech (och jag antar att era kommande spel kommer vara någon variant av densamma) är mycket bra, helt klart top 5 eller bättre av alla system jag har testat och då har jag ändå testat väldigt många spel sedan jag började med rollspel i början på 80-talet. Jag måste också säga att jag trivs mycket bra i de världar ni har konstruerat, speciellt Eons värld mundana känns trotts visa små tillkortakommanden som en mycket mustig och bra fantasyvärld.
Jag måste erkänna att jag kommer oftare och oftare på mig själv med att jämföra er vad gäller kvalitée och proffsighet med dom största och i mitt bästa speltillverkarna från USA. Att man aktivt måste påminna sig om att jämförelser med företag såsom SJ games eller Palladium Books med mångdubbelt fler anställda och 2 deceniers erfarenhet känns som ett MYCKET gott betyg.
Nåja, för att det här inte skall bli ett alldeles för sliskigt fjäskbrev tänkte jag ändå nämna några små, små punkter där ni kan förbättra er ytterliggare:
* Kontinuiteten i bakgrundsmaterialet skulle kunna förbättras, att det till viss del blir en "lapptäckeseffekt" av att det är flera kockar inblandade i t.ex. Mundana är säkerligen oundvikligt och kanske t.o.m. BRA ur ett komersiellt perspektiv, men det känns som om det skulle behövas en anning mera samordning ibland.
* Ni borde sluta "dumma ner" er till vissa målgrupper, argument såsom "vi måste ta med dom här balla specevapnen så att kobolderna har nått att leka med" känns ganska ihåliga. (En poäng kan ju också vara att Generation X eller Next inte brukar köpa sånt ändå, altså är det i praktiken kontraproduktivt.)
* Ni måste bli bättre på att få produkterna från stadiet "det finns färdigt som manus i datorn" till att det ligger på hyllorna i butikerna snabbare. Man får ofta av era rapporter känslan att projektstyrningen är lite hafsig ibland. (Men det är den iofs på mitt jobb också.) Det borde ju även av rent kapitalistiska motiv vara en prioriterad fråga, varje månad extra en modul tar är ju pengar "på fel sida" i kassaflödet.
Nåja, keep up the good work!
/Bjorn