Nekromanti Neogames = Samhällstjänst?

Vindhand

Myrmidon
Medhåll

Krille t.ex är bra på söta alvflickor och han jobbar ju redan där :)

Låt Krille måla!

Ymir

Liten kantbaron
Re: Inte om CJ får råda.

CJ gillar inte hans teckningsstil, uppenbarligen- den är för manga eller nåt.

- Ymir, tycker också att Krille skulle få rita lite

Vindhand

Myrmidon
CJ ond; slå CJ! (nt)

(det är ett skämt menat att uttrycka mitt missnöje med CJs dåliga smak när det gäller tecknarstil :)

hatten

Swashbuckler
Re: Inte om CJ får råda.

Det är synd att Krille inte får sätta in lite flera bilder *suck* jag gillar krilles still kanske för att den på miner mig om Ackegård *ler* nostalgi.. *ler'* Och ibland så finns det inte något bättre än en gullig bild för att förmedla en känslo stämning..

Krille

Super Moderator
Garanti? Ersättning för vad?

"Faktum är att det skulle kunna ses som vilseledande marknadsföring att garantera att ett supplement till en produkt ska komma som aldrig kommer. Man borde ha rätt till en viss ersättning då."

För det första, läs vad som står på Neos releaseplansidor igen: "De moduler som har ett förväntat releasedatum är de som vi på Neogames vet ungefär när de bör komma. Dessutom är nedanstående information bara preliminär så allt kan ändras utan förvarning. Vi räknar med att det kommer bli ganska stora omplaneringar inför år 2000." Jag ser ingenting om någon garanti där.

För det andra, ersättning för vaddå? Överdriven nagelbitning?

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>

Vindhand

Myrmidon
Det bidde ingen vante

Du har både rätt och fel IMHO. Ja, NeoGames har reserverat sig för att informationen är preliminär och nej, de har inte heller brutit någon form av garanti.

Formellt sett har de inte gjort något fel. NG är naturligtvis i sin fulla lagliga rätt att om och om igen skjuta upp releasen för sina produkter. Det finns inget formellt olagligt (vad jag vet) i att i försnacket utlova vissa features som sedan inte kommer med i produkten.

Däremot är det dåligt av NG att aldrig kunna ge ut något i tid, oavsett hur "preliminära" deras releasedatum är. Det irriterar folk (vilket är upphovet till denna tråd i någon mening). Det lurar folk (hur många skulle gå och vänta på modul X om de viste att den skulle komma om två år snarare än det halvår som "gissats") och det skadat NGs trovärdighet (behöver väl inte förklara varför det är dåligt).

Det går inte att på laglig väg tvinga ett företag att bete sig väl. Däremot borde det ligga i företagets eget intresse att hålla sig på god fot med kunderna.

Vindhand

Myrmidon
Jag bör kanske tillägga

Att NeoGames i stort verkar vara ett väldigt seriöst och trevlig företag som bryr sig om sina konsumenter.

Min poäng är att även ett bra företag kan ha svaga punkter som de bör se upp med. En öppen inställning till "gnäll" kan hjälpa långt :)

...nu har jag varit snäll nog, tillbaka till det otacksamma gnällandet /images/icons/crazy.gif Zzzz...

Krille

Super Moderator
Re: Det bidde ingen vante

"Däremot är det dåligt av NG att aldrig kunna ge ut något i tid, oavsett hur "preliminära" deras releasedatum är."

Det, och i kombination med Murphy, har gjort att Neogames har slutat med att ge några releasedatum annat än vilket år det kommer.

- Krille

Jonas...

Warrior
Re: Jag bör kanske tillägga

"En öppen inställning till "gnäll" kan hjälpa långt :)"

Det där tror jag är viktigt.
Att med en gång "resa borst" och bita ifrån sig när man får kritik, är inte särskilt konstruktivt och är i min mening en ganska oproffesionell inställning. Visst... man kan så klart tröttna på folk som tjatar på ett destruktiv sätt...

Men... eftersom NG drivs som en vinstgivande verksamhet borde man försöka ta hänsyn till kundernas önskemål. Om inget annat diskutera igenom vad man bör kunna förbättra. Trots allt är ju producenten beroende av att få sälja sina produkter dvs att kunderna tycker att de är värda att köpa. Och då är det ju ganska elementärt att tänka sig vad som händer om man inte bryr sig om kundernas åsikter...

Jonas...
Har (tydligen) slutat med grisar nu...
Synd... började gilla de små liven...

Jonas...

Warrior
Re: Garanti? Ersättning för vad?

"Jag ser ingenting om någon garanti där."

Lite efter ditt valda citat står om garantier och så...
"Men i det här fallet så garanterar ju inte NG sina kunder att produkterna kommer komma då, men naturligtvis förväntar sig kunderna modulerna om företaget börjar prata om dem. Och sedan att NG hänvisar till moduler som inte kommit ut ännu i sina böcker gör inte saken bättre."

Jag fortsätter...
"För det andra, ersättning för vaddå? Överdriven nagelbitning?"
Njae... ersättning skulle väl endast vara aktuellt OM garantier hade utfästs...

Men iaf... vad man som kund tycker att man drabbas av är väl typ att...
Modulen är ej komplett.

Jämför med att du köper en köksspis i byggsats.
Du sätter ihop spisen och det visar sig att det saknas spisplattor och att det inte finns någon sladd för nätanslutning.
I bruksanvisningen står det att... "Vi har inte konstruerat några spisplattor ännu men de väntas vara klara nästa månad. När du köper spisplattorna så får du nätsladden på köpet..."
Och givetvis så blir spisplattorna försenade...

/images/icons/smile.gif

Jonas...

Jonas...

Warrior
Re: kunder-leverantörer

"Det finns ett stort mörkertal av folk som bara köper och aldrig säger nåt, om man ska hårddra det."

Givetvis... man måste ju ha någon form av forum för att uttrycka sina åsikter... Här är vad jag förstått sådana som engagerar sig lite extra överrepresenterade...

Man kanske skulle överväga att bifoga en kundenkät (givetvis med porto betalt) i produkterna...?

- Hoppas på att få mer gehör för att det bör produceras fler äventyr på det sättet... /images/icons/wink.gif

Jonas...

Sodivra

Champion
MiG spöar både CJ och Ackegård

Jag håller med RipperDoc. MiG äger.
(Titta bara på modulen "Drakar" till DoD. Ahhhh *ryyysss*)

/Hans ansikte är ärrat av ordkrig och personangrepp. En Soldat.

Gunnar_UBBT

Veteran
1T4

Jag säger som med sinkadus 1T4 gånger per år. Det var grejer det :gremsmile: Neo skulle kunna köra med Ob2T6-3 moduler per år. Det stämmer nog rätt bra :)

/Gunnar

Vindhand

Myrmidon
-1 modul?

"Ge tillbaka den! Vi måste möta vårt produktionsmål"

Hmm, riktigt så illa skall det väl inte bli :gremsmile:

hatten

Swashbuckler
Re: MiG spöar både CJ och Ackegård

*mutter* Du ska kolla på de andra modulerna som Monsterboken1-2 och de ursprungliga modulerna som Ereb Altor... Samt Sinkadus där var han som bäst..
Drakar boken var ett sorligt kapitel både vad gällande literärt innehåll och bild.
Fast i mina ögon så gjorde Ackegård ett bra jobb med att försöka rädda den modulen.. *morr* Järndrake.. Elementar drakar lägre högre monster hit coh monster dit drakryttar ordnar.. *suck* OVERKILL..

Krille

Super Moderator
Matlagning

"Jämför med att du köper en köksspis i byggsats.
Du sätter ihop spisen och det visar sig att det saknas spisplattor och att det inte finns någon sladd för nätanslutning.
I bruksanvisningen står det att... "Vi har inte konstruerat några spisplattor ännu men de väntas vara klara nästa månad. När du köper spisplattorna så får du nätsladden på köpet...""

Kul liknelse. /images/icons/wink.gif

Dessvärre är den inte helt korrekt. Spisen... ehrm... Eon fungerar faktiskt med enbart grundboken (tja, jag har i alla fall speltestat en maffekampanj i något år med enbart grundreglerna, och kapade till och med bort vissa bitar som till exempel större delen av de avancerade stridsreglerna).

Men fenomenet du pratar om finns faktiskt i verkligheten. Prova att skaffa en video någon gång, speciellt en billigare sådan. Tro mig, jag har mer än en gång kliat mig i huvudet när grannar och vänner köpt sådana mackapärer och undrar var scart-sladden ska in. Mycket riktigt, scart-kontakt saknas på videon, och när man läser manulen så hittar man en liten kursiverad sexpunkters text längst ner på sidan med skissen över baksidan: (ingår ej på modellerna ES-642 och ES-644). Longplay och indexsökning ingår naturligtvis inte heller, varför två av knapparna på fjärrkontrollen inte har någon funktion. Naturligtvis är det en ES-642 som grannen skaffat...

Men den gör fortfarande vad man förväntar sig av en video.

- Krille

Nathan

Schattenmeister
Reklamlagar

Det finns inget formellt olagligt (vad jag vet) i att i försnacket utlova vissa features som sedan inte kommer med i produkten.

Det kan falla under falsk marknadsföring, om man med förhandsinformationen får folk att förhandsbeställa, alltså köpa, moduler.

Men samtidigt borde det faktum att man reserverar sig för ändringar betyda att man säger att man kommer undan.

N.

Jonas...

Warrior
Re: Matlagning

"Dessvärre är den inte helt korrekt. "

Näe... jag vet... /images/icons/smile.gif
Men det visade ju sig att du fattade vad jag menade iaf.
Och ugnen fungerar faktiskt om du bara kan sno ihop en egen nätanslutning... /images/icons/wink.gif

Poängen är egentligen "vad man förväntar sig av en video."
Tycker du att det är viktigt med scart-sladden blir du klart besviken...
Visste man inte om scart-sladden innan så får man se att "med en scart-sladd blir det si och så..." nog tusan vill man ha en scartsladd då...?

Med hänvisningarna till kommande moduler skapas ett behov som läsaren inte var medveten om innan (vilket kanske är meningen...?).
Alltså... NG frestar med en godispåse full med mega-jättegoda-chokladbitar, som ingen har smakat och den ska man dela ut på lördag... sedan blir det lördag, iingen godispåse... nästa lördag, iingen godispåse... osv
Klart att barnen blir ledsna och sura... /images/icons/wink.gif
För vid detta laget är man helt övertygad om att det inte blir någon riiktig lördag utan mega-choklad...

Jonas...