Nekromanti neogames - skaffa ny illustratör!

Marcus_UBBT

Warrior
jag tycker det är på tiden att neogames skaffar någon ny illustratör. inget ont om John Hellervik, men hans illustrationer är minst sagt osnygga! För att ytterligare förvärra saken står han för nästan 100% av illustrationerna i de flesta moduler (Consaber exempelvis). Då ser jag till och med fler teckningar av Michael Gullbrandsson, även om det ger intryck av Chronopia.

äventyrsbanken - länkar till 41 eon-äventyr!
http://hem.passagen.se/pratchet/eon/

Douggie

Warrior
Nu håller jag inte med - Illustrationerna spelar ingen roll och jag beklagar, trots att det var dåligt planerat, Chronopia var kul.

Douggie

Lycan

Hero
Jo.

Kan inte göra annat än att hålla med.
Hellervik är något katastrofalt dåligt... När folk i ens kompiskrets ritar bättre än en profisionell tecknare vet man att något är fel.
Hur liten budget har NG egentligen?

*Suck*

Hoppas på en tecknare som _inte_ framkallar kräkningar.

Lycan

Mr Jacket

Veteran
Helt värdelöst att börja hacka på bilder det är ju inte dom man är ute efter men i och försej ger blderna inspiration och känsla. Det ger faktiskt NeoGames bilder.
Ähh! Jag kommer inte igenom den här texten utan fjäsk så jag lämnar det så här: Det är jävligt (ursäkta) bra bilder!

Helmgast
NAKEN

Jag tycker att det är dags att sopa bort de sexistiskt antydande bilderna i grundboken. Min klassr fick som första intryck när jag tog med EON till skolan.

-Är det bara halvnakna tjejer som det går ut på?
-Hmm. Lite porrigt, haha!
-Det där håller du på med i tio timmar i veckan?

Kalla mej dum, men varför finns det inga bilder på spänniga rutmagekillar (jag är straight, men flickorna kanske vill ha nåt att titta på?)

Lägg ner sexismen.

Din vän i kampen mot Jargier, Thalasker, Bazirker och Mundanas avskum av alla former.

Rosen

Myrmidon
Re: NAKEN

<I>-Är det bara halvnakna tjejer som det går ut på?</I>

Då skulle de ha sett regelboken till Steve Priestlys gamla roll/brädspel Reaper; alla personer på bilderna var barbarer (spelet självt gav mer intryck av att vara standardfantasy á la AD&D) och <I>samtliga</I> kvinnliga figurer på dem var barbröstade.

<I>varför finns det inga bilder på spänniga rutmagekillar</I>

En bra fråga, faktiskt...

<I>Lägg ner sexismen.</I>

Nä.

--
Åke

Helmgast

...samtliga kvinnliga figurer på dem var barbröstade.
Spelar väl ingen roll! Man behöver ju inte vara som alla andra, när de gör fel.

Sexismen vållar stora problem i samhället, vilka behöver jag inte gå in på.

Din vän i kampen mot Jargier, Thalasker, Bazirker och Mundanas avskum av alla former.

Ezping Orm

Hero

Jag tycker att du går ett steg för långt om du kallar Eon för sexistiskt. Mundana är en betydligt mer jämlik värld än vår egen och bilderna i grundboken är vackra, inte porriga eller diskriminerande.

Ezping Orm

WHaLe

Hero

Vadå sexistisk och porrig??
I eon 2 boken finns det tre (3) bilder (om jag inte har missat någon) på halvnakna kvinnor. Först på sidan om karaktärsdraget amor, en bild bland besvärjelserna och en bland gudarna.
Större delen av männen är mycket välträndade, visserligen inga rutmagar synliga, men det borde räcka som tillfreställelse..

WHaLe - Som har sett värre (eller bättre beroende på hur man ser på saken =) saker...

<A HREF="http://come.to/whale" target="_new">http://come.to/whale</A>

Rosen

Myrmidon

Sexismen vållar stora problem i samhället, vilka behöver jag inte gå in på.

Det gör självgoda åsiktsmaffior med egenkonstruerade definitioner på orsak och verkan också, och det är de som brukar föra fram påståenden av det slaget.

--
Åke

Krellh

Warrior

bilderna i grundboken är vackra

...säg det till min flickvän, så får du nog så du tiger ;-))
Hon gnäller alltid över att alla rollspel (eftersom hon är med och spelar så har hon bläddrat igenom alla de spel vi spelar) är så fult illustrerade, och att de allihop mestadels verkar vända sig till hormonstinna tonåringar vars enda kvinnliga närkontakt är porrtidningar.
Till viss del måste jag ge henne rätt - de flesta rollspel tenderar att ha bilder som framställer män som jättelika muskelberg vars enda nöje är att dräpa folk och fä till höger och vänster, och kvinnorna är alla yppiga, storbröstade våtdrömmar. Visserligen gäller väl detta främst amerikanska rollspel, men trenden kan ändå skönjas i vilket rollspel som helst. (fast Eon är _definitivt_ ett av de bästa när det gäller att komma ifrån detta)
Inte för att jag bryr mig, det är bara roligt att påpeka det ;-)

/Tobbelobbe

Rosen

Myrmidon

<I>Hon gnäller alltid över att alla rollspel // är så fult illustrerade,</I>

Allmän nyfikenhet; vilka spel har hon bläddrat i när hon sagt detta?

<I>och att de allihop mestadels verkar vända sig till hormonstinna tonåringar vars enda kvinnliga närkontakt är porrtidningar.</I>

Jag kan förstå "hormonstinna tonåringar", men hur kan <I>bilderna</I> säga något om läsarnas erfarenhet av kvinnliga närkontakter? (Möjligen tecknarnas...) Av egen erfarenhet kan jag iaf intyga att det är fullt möjligt att vara både hormonstinn och lyckligt gift. (-:

<I>de flesta rollspel tenderar att ha bilder som framställer män som jättelika muskelberg vars enda nöje är att dräpa folk och fä till höger och vänster, och kvinnorna är alla yppiga, storbröstade våtdrömmar.</I>

Så, en ideal balans skulle alltså antingen vara om även män framställdes som våtdrömmar, eller om även kvinnor framställdes som om de vill dräpa folk och fä till höger och vänster... (Red Sonja, någon?)
The point in question brukar inte vara att spelillustrationer är gjorda <B>för</B> killar, utan att de är gjorda <B>av</B> killar - som ritar sånt som de själva gillar.

Jag håller med om att det råder viss brist på bra bilder av sexiga killar i rollspel - smaken är ju delad, men det finns en <I>anledning</I> att fler tjejer gillar Tom Cruise än Arnold Schwarzenegger. Däremot tror jag inte för en sekund på att man skulle se färre sexiga (vilket är en helt annan sak än "sexuella") figurer om spelen var mer medvetet inriktade mot kunder av båda könen, eller om det fanns fler kvinnliga tecknare i branschen. Jag känner ett antal av de senare, och de brukar vara precis lika hormonstinna som sina manliga kollegor; slutresultatet ser bara (oftast) något annorlunda ut.

--
Åke

Mederian

Warrior

Mundana är en betydligt mer jämlik värld än vår egen

Hur är Mundana en mer jämlik värld än vår egen? För att kvinnorna styr i det tirakiska samhället?

Nej du, jag ser den vanliga medeltida kvinnosynen i Eon, förtryckta kvinnor, precis som i "vår egen värld". Jag skulle heller inte vilja ha det på något annat sätt i Mundana, men det är en annan sak.

/Mederian síol Ianoty t'un Léarama t'an Machara
- den stolte

Wille

Veteran
Tillägg till Rosens inlägg

Jag kan förstå "hormonstinna tonåringar", men hur kan [bilderna säga något om läsarnas erfarenhet av kvinnliga närkontakter? (Möjligen tecknarnas...) Av egen erfarenhet kan jag iaf intyga att det är fullt möjligt att vara både hormonstinn och lyckligt gift. (-:

Ha, Ha. Slutar man någonsin att vara hormonstinnen? /images/icons/blush.gif
Nix och det ser ut som om vissa av tonåringarna kommer bli besvikna!!! (Tack Åke)

Så, en ideal balans skulle alltså antingen vara om även män framställdes som våtdrömmar, eller om även kvinnor framställdes som om de vill dräpa folk och fä till höger och vänster... (Red Sonja, någon?)
The point in question brukar inte vara att spelillustrationer är gjorda för killar, utan att de är gjorda av killar - som ritar sånt som de själva gillar.
Jag håller med om att det råder viss brist på bra bilder av sexiga killar i rollspel - smaken är ju delad, men det finns en anledning att fler tjejer gillar Tom Cruise än Arnold Schwarzenegger. Däremot tror jag inte för en sekund på att man skulle se färre sexiga (vilket är en helt annan sak än "sexuella") figurer om spelen var mer medvetet inriktade mot kunder av båda könen, eller om det fanns fler kvinnliga tecknare i branschen. Jag känner ett antal av de senare, och de brukar vara precis lika hormonstinna som sina manliga kollegor; slutresultatet ser bara (oftast) något annorlunda ut.

/images/icons/smile.gif Kolla bara på de kvinnliga illustratörerna som vill fram på Elfwood.com. De måste både vara hormonstinna och lesbiska! eller? Ärligt talat, de är "värre" än illustratörerna av Svenska Rollspel iaf. Annars kan Ni alltid kika på Julie Bells illustrationer.... (Say no more)
Ok, hon är gift med Boris Vallejo men hon tecknade likadant före det giftemålet.

Slå av TVn & gå ALDRIG på Bio. Lider av detta "sexkomplex" som du kallar det betydligt mer!

Wille

Allt du inte gillar kan du göra om!

P|uT0NiUm

Swashbuckler
Köp en porrtidning och jämför :p

"Lägg ner sexismen."

Vilken sexism?

Menar du att alla som inte lindar in sig i ett täcke klär sig halvnakna?

(för övrigt så ids jag inte diskutera det här - eftersom att jag vet att jag har rätt, så det är ingen idé att du kontrar med något /images/icons/tongue.gif)

[color:red]/P|uT0NiUm</font color=red>
Point

Click

KILLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLL!

Dougald MacD

Veteran
Morgon

Kan inte riktigt hålla med dig om att illustrationer inte betyder något, dom tillför en massa likaväl som dom kan förstöra lika mycket.
Ta RQ's trollpack som ett exempel orginalet av chaosium games hade väldigt bra bilder men sen när avalon hill släpte nytrycket hade dom bytt tecknare till dan dobyski som förstörde hela känslan i böckerna och han fick dessutom illustrera ett par tre suplement till, har du möjlighet att få bläddra i båda utgåvorna kommer du förstå vad jag menar.

Dougald

William_Besario

Warrior
Det är inte Michael Gullbrandson dom snackar om utan ,john hellervik , han som kluddat ner asharien och consaber och religioner och för många till det .

MVH Sir William Besario

För mig i tiden!