Nekromanti neogames - skaffa ny illustratör!

Krille

Super Moderator
Gnällspikarna

"Däremot tror jag inte för en sekund på att man skulle se färre sexiga (vilket är en helt annan sak än "sexuella") figurer om spelen var mer medvetet inriktade mot kunder av båda könen, eller om det fanns fler kvinnliga tecknare i branschen. Jag känner ett antal av de senare, och de brukar vara precis lika hormonstinna som sina manliga kollegor; slutresultatet ser bara (oftast) något annorlunda ut."

Jag brukar få skäll av folk (företrädesvis tjejer, men en och annan kille gnäller också) på Playelfs flickor. Mitt standardsvar är alltid att de ska skicka in något manligt sexigt som balans.

Resultatet är att av alla bidrag utifrån (från sju olika personer) har hälften kommit från tjejer. Endast en av tjejerna har vågat sig på att rita en karl. Övriga karla-bidrag kommer från killar (och ett bidrag är inte det minsta vackert eller sexigt), och övriga tjejer har skickat något kvinnligt halv/helnaket.

Summa summarum, den dag då gnällspikarna föregår med gott exempel och faktiskt gör något, utöver att gnälla, ska jag ta dem på allvar.

- Krille, som visar mer tuttar i Västmark än vad som finns i Eon
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>

Largoi

Warrior
Re: NAKEN

kolla sidan 58 i Eon 1 den bilden är iallafall inte vacker den är fult målad och ett omoget (ska jag säga Mr mogen) motiv usch och fy för sådan skit

Jag är nog gud iallafall, när man tänker efter...

Rosen

Myrmidon

<I>kolla sidan 58 i Eon 1 den bilden är iallafall inte vacker den är fult målad och ett omoget (ska jag säga Mr mogen) motiv usch och fy för sådan skit</I>

Menar du den med jättespindlarna? Min första tanke när jag kollade på den nu var "Där har vi ju en rutig mage ju!" Heck, man ser mer av killens bara hud än tjejens.

Motivet? Kille (uppenbart en krigare) och tjej (uppenbart inte en krigare) blir anfallna av två enorma åttabeningar. Tjejen gör vad vem som helst skulle göra i det läget. Killen, som väl får antas vara stridstränad, drar sitt svärd i ett försök att skydda henne. Jaha?  Det man kunde gnöla om där är väl isf att hon bara har lite smycken på sig och inget annat, men vi vet ju ingenting om vem hon är eller den föregående storyn. (Vad gjorde de just <I>innan</I> spindlarna dök upp, t.ex?)

Och den är inte alls fult tecknad.

--
Åke

Don Kennetho

Warrior

Du måste ha riktigt pryda klasskompisar.

Jag som alltid tyckt att bilder i rollspel varit för "snälla". Jämför man med bilder som finns på t ex Elfwood är det en väldig skillnad.

Don Kennetho

Lycan

Hero
Ho ho!

"The point in question brukar inte vara att spelillustrationer är gjorda för killar, utan att de är gjorda av killar - som ritar sånt som de själva gillar."

Jo... Som vissa svenska illustratörer (*Host* *Harkel* Ackegård, *Hrm* *Rosenius* *Hack* *Cough*)... =)

MVH - Lycan

Vincentus

Veteran
Jag håller med dig, bilderna är alldeles för plottriga. Men en del av teckningarna i regelboken är snygga, de bilderna som är signarade med "MiG" tror jag... De tycker jag är snygga. (Han har illustrerat den där introberättelsen i regelboken bland annat...) Men det är ju inga färgbilder, det är alldeles för tråkigt att läsa... Det får Neogames fixa, lite mer färg...

Lycan

Hero
Mer (OT)

Aj fan ja... Du är gift.
Vad sägs om att prassa lite?

MVH - Lycan, still in awe

Mederian

Warrior

Det gör självgoda åsiktsmaffior med egenkonstruerade definitioner på orsak och verkan också, och det är de
som brukar föra fram påståenden av det slaget.

Det behövs knappast en egenkonstruerad definition för att anse att de flesta rollspel faktiskt är sexistiska. Sedan finns det många som högaktningsfullt ger fan i huruvida ett rollspel är sexistiskt eller inte, men att påstå att avatarex påpekande är det du säger tycker jag är att ta i ganska rejält.

/Mederian síol Ianoty t'un Léarama t'an Machara
- den stolte

Rosen

Myrmidon

<I>Det behövs knappast en egenkonstruerad definition för att anse att de flesta rollspel faktiskt är sexistiska.</I>

Definitionen ifråga var "sexism skapar en massa problem i samhället". Anser du att rollspel skapar problem i samhället? I så fall, vilka slags problem?

Nej, det behövs ingen egen definition för att anse att rollspel är sexistiska, men det är fortfarande en <I>åsikt</I>, inget annat.

<I>att påstå att avatarex påpekande är det du säger tycker jag är att ta i ganska rejält.</I>

På inga vis. Om det är nåt som folk borde ha lärt sig av Didi&Björn så är det att det är livsfarligt när personer börjar sprida vaga påståenden om att "x orsakar y" som sen inte ifrågasätts; hör man det tillräckligt många gånger så blir det en "sanning" oavsett dess verklighetsförankring. Att, som han gjorde, avhålla sig från något praktiskt exempel på sitt påstående är också en gammal D&B-special (du vet, "Ett flertal källor visar på åtskilliga fall där rollspel har lett till kriminalitet!").

Jag har varit allergisk mot det där ända sedan ett nöt startade en sexism-debatt på Sverok-listan för ett par år sedan som nästan slutade med att jag i pur vämjelse lämnade hobbyn helt och hållet (visade sig dock vara omöjligt, eftersom jag just hade kontrakterat mig att jobba med Sverox - i slutänden gjorde jag en pinupkalender till Khelataar istället, bara för att skriva av mig). Den slutade fö med att debattstartaren, sedan folk hade sågat alla hans argument sönder och samman, skrev "Men jag kan helt enkelt inte sluta tänka på det här", och började om från början och postade samma argument en gång till...

Själv anser jag att moralpaniker <I>inom</I> hobbyn är bland det sista den behöver.

--
Åke

luxor

Veteran
eeeh...nej, alla bilderna e skitfula....

//Barmhärtighet är något som de svaga har uppfunnit för att kunna utnyttja de starka.

luxor

Veteran
skämtar du??

chronopia sög värre...

//Barmhärtighet är något som de svaga har uppfunnit för att kunna utnyttja de starka.