Lite respons (mest funderingar)
Den större människan torde ha mer Fysik och vara mer uthållig.
Kanske... men jag har sett exempel på riktiga köttberg utan ett uns fett på kroppen som inte klarar att hålla igång så länge... och tvärtom naturligtvis. Skenet kan bedra när det gäller hur uthållig en människa är, åt båda hållen. Alltså, en person med mycket muskler är förmodligen starkare än en med mindre, men han behöver inte vara uthålligare.
Detta leder till att den större människan inom kort är helt slutkörd och den lilla människan kan strypa ut/hugga ner den andre.
Absolut, tiden jobbar för den lättare. Tunga kroppar är svåra att hålla aktiva under längre tidsperioder.
Skicklighet inom strid kan också innebära att man förbättrar sin rörelseekonomi (färre rörelser och ansträngningar för att uppnå ett resultat, mer avslappnad) och därmed kompenserar för eventuella brister i uthållighet.
Jag tror att man ska skilja på:
Styrka och Kondition (uthållighet)
Viktskillnad kombattanterna emellan
Skillnader i längd (räckvidd) kombattanterna emellan
Vilket avstånd striden utspelar sig på
samt
Skillnader i skicklighet
Ett exempel på en uppdelning av kampavstånd är Långdistans, Medeldistans och Brottning. Långdistans innebär sparkar, attacker med vapen, osv. Medeldistans är innebär slagavstånd, attacker med mindre vapen och grepp. Brottning innebär grepp, kast, slag, låsningar osv, där striden kan fortsätta även om båda kombattanter hamnat på marken.
Ju närmare kombattanterna befinner sig varandra, desto mer kan den tyngre kombattanten utnyttja sin vikt (och större styrka?) mot den lättare. Teknikkunnande är naturligtvis viktigast, men om kombattanterna i stort sett är lika skickliga har den tyngre alltid ett övertag gentemot den lättare. Att förflytta sig i stående fight är jobbigare för en tung person, emedan han i brottning inte behöver ödsla lika mycket kraft på energikrävande förflyttningar. Den lättare kombattanten bör i regel hålla kampen stående (om han inte är en skicklig brottare) för att på så sätt förtrötta den tyngre kombattanten.
Brottning/markkamp är ett svårt moment att översätta i stridsregler. Jag har aldrig lyckas abstrahera det (för det måste man) på ett bra sätt, så att en stridsrunda inte tar en evighet att genomföra. Jag funderar alltid på vilket behov man har av sådana regler, det beror väl på hur spelvärlden rollspelet utspelar sig i ser ut, samt intresse för sådana regler från spelarnas sida.
Lite funderingar från mig bara... Om du gjort ett system för markkamp som funkar smidigt, så är jag den förste att gratulera!