Nekromanti Neotech 2 Action

Tägt_UBBT

Veteran
Är det någon som har spelat Neotech cinematiskt eller har några förslag på hur man skulle kunna göra som SL för att få in den rätta filmkänslan i äventyret (det är maxade rollpersoner).

Jag hade tänkt använda mig av svårighetsavdrag vid "coola" handlingar (som ofta är svåra och komplicerade).

Big Marco

Läskig
Ge spelarna (och coola SLPer) Actionpoäng. Varje AP sänker en svårighet (färdighet, Chockslag, etc) med en tärning, lägst till Ob2T6. Ge varje spelare 5 poäng från start och ge dem nya AP när de klarar balla och fräna handlingar.

Och ta bort fummel - actionhjältar fumlar inte.

Tägt_UBBT

Veteran
Actionpoäng var bra och det skall jag använda.

Actionhjältar fummlar visst, titta på Jackie Chan.
Fummel skall jag ha kvar men resultaten skall ändras. Fummel skall inte vara farliga i sig utan vara mer som komiska inslag i striden, som i en Jackie Chan-film.

Ett exempel på fummel:
Joshua Taylor som har 15 i Tae Kwon Do tar sats och skall göra en hoppspark mot en japansk gangster, tyvärr så råkar han fummla och istället för att träffa gangstern så träffar han väggen bakom denna. Han faller hårt till marken och får Ob1T6 kryss Smärta (akrobatik- eller hoppa-slaget är inte tillåtet, det är trots allt ett fummel) och börjar nästa runda liggandes.

Tägt_UBBT

Veteran
Äventyrshjälp

Jag behöver lite uppslag till kampanjen och jag undrar om det är någon som har något att dela med sig av, allt från skurkar till handling. Kom ihåg att det skall helst vara lite hollywood-stuk på det hela, det utspelar sig lite mer i nutid än vad den "riktiga" Neotechvärlden gör.

Rollpersonerna jobbar på deras egna företag, Taylor & Hayden. Det är en privat prisjägarfirma och de är tillräckligt förmögna för att inte behöva "jaga" pengar.

Gruppen består av:
Joshua Taylor, en fd. soldat som har tävlat i Tae Kwon Do.
Alex Hayden, en fd. soldat som har vunnit VM i Ultimate Fighting (Thaiboxare).
Sara Pezzini, en fd. polis som jobbat undercover som strippa hos en gangsterboss.
Julie Pezzini, en fd. hacker och är Joshuas flickvän.

Isletbranch

Veteran
Äventyr!!!

Jag spånar vilt det är kul.

Getting started.
Joshua och Alex är prisjägare så dom har säkert en massa fiender, så säg att en av dessa planerar att hämnas på något sätt.

BadGuy kanske försöker lönnmörda RP:na, men givetvis så klarar sig RP:na. Men BadGuy försöker igen och den gången ökar han motståndet så att RP:na förstår att han inte kommer sluta förrän dom är döda. Detta bör sätta igång ett händelse förlopp där RP:na försöker leta upp BadGuy och döda honom eller nåt. (RP:na bör inte dö under mordförsöken, men dom ska hela tiden vara riktigt nära, tex. Kulan viner förbi ditt huvud och slår i betongvägen bakom, flisor flyger och en flisa river upp ett sår längs med din kind.)

Old information and a bomb!
Joshua och Alex kommer snabbt på att det är BadGuy som är efter dom så dom kollar sitt arkiv och letar fram lite info om BadGuy som är ett eller två år gammalt, men det är det dom har att gå på just nu så dom letar upp BadGuy:ens hideout. Men hideoutet är övergivet och RP:na kanske hamnar i en liten fälla med en bomb dom måste springa ifrån lyckligtvis finns det ett stort panoramafönster en bit från bomben och om RP:na är smarta skjuter dom sönder glaset och hoppar ner i vattnet(om någon kan så går det även att desarmera bomben).

Collecting clues
Nu har RP:na lite för lite ledtrådar så dom kontaktar sina källor för att få färsk information.
Joshua och Alex kan kontakta en av sina tjallare om dom har några såna, eller kan dom fråga några av sina halvskumma klienter dom haft genom tiderna.
Sara kan kolla hos polisen eller om det fortfarande går fråga Gansterbossen om han vet nåt.
Julie hackar lite på nätet.

Här bör RP:na få lite olika information som dom måste sortera T.ex. kan någon ha sagt ”Jag såg hans män nere vid hamnen jag lovar!” eller ”Han håller inte till i stan längre men jag vet inte var han är.” Och i dataregister hittar Julie en person som nyligen köpt en stor villa utanför stan och villan är skriven på ett företag BadGuy kontrollerar. Sara kontrollera i polisens register att Badguy inte är kvar i stan.

Lösning:
Det första ”…nere vid hamnen…” är falsk
”…inte till i stan längre…” kan man jämföra med polisens register så detta stämmer nog.
Och när dom söker utanför stan så hittar dom villan.

Car Chase
Den klassiska biljakten. När dom är på väg till villan blir dom förföljda och en biljakt börjar En av RP:na måste köra bilen, två bör besvara eventuell skottlossning och Julie kopplar upp sig på ”vägnätet” och styr trafikljus och hjälper till att navigera med sin GPS(Globens Positions System).

Mistake
När dom kommer fram till villan så är den inte bevakad så RP:na smyger in. När dom går in i villan så blir dom nedslagna. Muhaha! (nu var jag ond, nåja läs vidare.)

The Cage
När RP:na vaknar upp igen så befinner dom killarna sig i en bur och tjejerna är bundna. BadGuy sitter på en stor stol och säger massa tuffa saker. ”Haha! Ni trodde ni skulle komma undan mig!”. In i buren kommer två män som ser både starka och smidiga ut och dom är beväpnade med en dolk, svärd, katana eller annat roligt, Joshua och Alex är givetvis obeväpnade. Dom börjar slåss och under tiden kan Sara och Julie få ta sig loss ur sin bojor.

Showtime
Nu vet inte jag alls var jag ska planera… men Sara och Julie tar sig nog loss och släcker ljuset vid ett sånt ögonblick så att Joshua och Alex får fördel mot sina motståndare. Sen tar dom sig ur buren, hittar nåt vapen skjuter några gånger och hittar sen BadGuy som dom pratar med eller skjuter eller vad dom vill. Sen tar dom över BadGuy:ens företag och sen världen sen har Joshua och Julie sex och Alex och Sara börjar gilla varandra och BadGuy:en har en ondare tvillingbror som börjar planera en hämnd Muhaha.

</font size> <center>The End</center>

Så ja vad tycker du?

Tägt_UBBT

Veteran
Re: Äventyr

Det där är ju ett färdigt manus till Hollywoods nya storsäljare :gremsmile:.

Tyvärr så är det bara Alex och Sara som har fiender. Alex har en kampsportare som fiende (Res 18, det var han som förlorade mot Alex i VM-finalen) och Sara har gangsterbossen som fiende.

Dock kan det vara så att bossen (som sitter i fängelse) skickade några av sina män för att döda Saras syster, Julie, men misslyckas. Sara blir pissförbannad, Joshua likaså och drar med sig Alex för att hämnas på de som gjorde det. Sen så visar det sig att Alexs fiende (kampsportaren) hjälper skurken och de blir tvungna att slåss på något konstigt ställe.

De blir nedsövda av en gas i villan, eller?

De ska nog inte ta över något företag eller världen för den delen.

Isletbranch

Veteran
Re: Äventyr

Det där är ju ett färdigt manus till Hollywoods nya storsäljare
Nja det tog säkert 15 minuter att komma på detta och så lång tid offrar dom inte på manus i Hollywood...

Tyvärr så är det bara Alex och Sara som har fiender. Alex har en kampsportare som fiende (Res 18, det var han som förlorade mot Alex i VM-finalen) och Sara har gangsterbossen som fiende.
Vilken fiende som helst går bra bara man får igång storyn och har något att fokusera sig på.

De blir nedsövda av en gas i villan, eller?
Gas, bedövningspistoler eller slag i huvudet på alla fyra en efter en (det är svårt men det blir ju ett litet skräckmoment om den som är längst bak försvinner).

De ska nog inte ta över något företag eller världen för den delen.
JO!!! Dom måste ta över allt!!!

Vaun Vuriche

Warrior
Hehe, ja svårighetsavdrag ala' Exalted är väl ett steg i rätt riktning för att locka dina spelare att göra cineastiska grejer.

Annars så är ett bra tips att du som SL noggrant beskriver och utsmyckar de miljöer som rollpersonerna befinner sig i, samt ställer hårda krav på att de beskriver hur de utför sina handlingar.

I filmer så slängs långa överrockar åt sidan för att hjälten ska kunna dra sina vapen, samtidigt som han/hon kastar sig åt sidan för att kunna få täckning bakom en betongpelare i det parkeringshus denne råkar befinna sig i då de genmanipulerade slasherpunkarna med regnbågstuppkammar kommer inridandes på sina motocrossbågar och spårljuskulorna viner överallt med spektakulära resultat. Eftersom detta sker visuellt så tar man allt detta för givet men med en bra muntlig beskrivning av förloppet kan man skapa sig en egen bild av vad som händer.

Om du som spelledare anstränger dig för att beskriva saker utförligt och dessutom låter SLP'er och skurkar att göra en del spektakulära saker så kommer troligtvis dina spelare att vilja övertrumfa dem och således ledas in på ett mer cineastiskt spelsätt.

Om exempelvis den franska femme fatalen under en flykt från en skyskrapa springer framför rollpersonerna genom en lång korridor och laddar ur sina två Glock17 mot panoramafönstret i korridorens slut för att helt sonika kasta sig ur kåken femtio våningar upp och med ett retsamt leende glida ner mot marken i sin fallskärm och därmed lämna rollpersonerna att kämpa sig ner genom trapphuset mot ett hundratal vakter, så kommer de nog allt att gå och införskaffa sig varsitt basejump-kit inför nästa inbrott.

PAX

Jordisk Äventyrare
Just den där varianten av att slänga sig i skydd och brassa på med artilleriet har vi faktiskt regelsatt en gång i tiden. Jag tror den finns en variant till N2 också som kallas för Hong Kong skytte.

Här är vår variant vi kallar för John Woo-regeln. (Annat tärningssystem än N2 dock)

John Woo
John Woo är en blandad handling av att hoppa sidlänges eller framåt för att ta skydd, samtidigt som man avfyrar sina två pistoler så fort det går mot fienden. Eftersom manövern är cineastisk så kan den bara utföras med pistoler eller revolvrar. Manövern är inget att rekommendera men kan vara nödvändig ibland. Det är en defensiv handling. Rollpersonen kan avfyra upp till 6 skott med varje pistol. Spelaren måste bestämma hur många skott som skall avfyras innan man slår slagen för genomförandet. Regeln fungerar på följande sätt:

Spelaren slår för Smidighet och Svårigheten är 7OBT10. Lyckas slaget så slår man 1T10 för varje avfyrat skott. Alla tärningar som visar 1-5 är en träff. Om det fanns flera mål i skjutriktningen så delas träffarna upp mellan målen. Träffarna slås i kolumnen Oriktad på Träfftabellen

Rollpersonen befinner sig liggandes på mage eller rygg efter handlingen.