Nekromanti Neotech dött?

ripperdoc

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,399
Location
Tokyo
Jag sitter här med ett halvfärdigt nytt NoGo (okej, mindre än halvfärdigt) och funderar på om det är värt att lägga ner mer arbete? Vadan denna tvekan? Jo, så här är det.

Den senaste modulen till Neotech kom ut i april 2003 - Ultra. Ärligt talat, det finns bättre Neotechmoduler. Det är dött på utgivningsfronten (men behöver inte vara det så länge till - jag återkommer till det senare).

I min spelgrupp har Neotech spelats väldigt lite. Folk är inte "sugna" på Neotech. Här på forumen har vi haft episod efter episod med folk som upprört klagat på Neotech, anklagat det för allt mellan himmel och jord men framförallt sagt att det saknar känsla (på ett eller annat sätt). När jag letat bland mina gamla Neotechkontakter har jag mött många som sagt att de slutat spela Neotech, etc, etc.

När såg ni Neotech på ett konvent sist? Vad finns det för Neotechsidor? NoGo, som varit mer eller mindre stendött. Det finns många Neotechsidor om man söker, men 19 av 20 är döda. Här på forumet är det mycket dött och väldigt få inlägg handlar faktiskt om själva Neotech. Det saknas helt den typ av långa trådar som uppstår i Neotechforumet om handelshus, diplomati, krig, intriger, etc, etc. Det är symptomen. Vad är problemen?

För låg utgivningstakt? Oinspirerande produkter? Det faktum att Neotech inte spelas av särskilt många? Är det verkligen så att N2 är mkt sämre än N1 och att den "generation" som gillade N1 nu helt lämnat scenen (undantaget mig och säkert ett par till :gremlaugh: )? Var är den nya generationen Neotechspelare? Eller är den generationen nöjd efter att ha fått Offensiv och använder Neotech blott som ett sätt att spela upp Stefan Fiskmås-filmer vid spelbordet?

Kontentan är att jag sitter och arbetar på flera nya produkter till Neotech. De kommer inte än på detta året, men de kommer att komma snart, för jag vill se dem färdiga och mkt är redan gjort. Men hur kommer dessa produtker tas emot? Och är det värt att återuppliva NoGo? Finns det folk som kan skriva material, finns det folk med idéer, finns det ens besökare?

Det bästa svaret på den här tråden är att inte svara på den alls, eftersom det kommer ge mig en bländande tydlig signal om hur dött Neotech är :gremlaugh: Ni får ursäkta min svartsyn på det hela - det låter värre än det är, men jag hoppas att någon annan har något att säga i saken.

/RipperDoc - mitt Neotech är för bra för att dö
 

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Joined
12 Dec 2001
Messages
3,026
Location
Uppsala
Min kampanj dog

Min kampanj dog och då dog även mitt personliga intresse för Neotech. Främst eftersom min kampanj var så moddad att det var rätt lite kvar av ursprungsneotech (vilket jag tror är väldigt vanligt, med tanke på hur mycket av ett skal N2 egentligen är). Jag tittar in på NoGo då och då, men jag kan inte påstå att jag använder mig av sidan längre. Det gjorde jag förr dock. Den är fortfarande en bra sida liksom, men jag är helt enkelt inte intresserad längre.


/Naug, säger sitt
 
G

Guest

Guest
dött?!?

För några veckor sedan började det planeras, folk var sugna på rollspel, framtidsrollspel.
Neotech var det självklara valet just på grund av att det är så brett.
Eftersom vi (två gamla sl:ar) hade köpt in 3st Neotech 1 äventyr blev det de snabbaste valet då vi inte hade tid att göra nya äventyr, det var bråttom.
Tidsplaneringen slant lite, jag ska vara phadder och den andre sl ska vara nolla, men giv inte upp hoppet, vi blir nog lynchade om vi inte fortsätter om en månad.

Angående konvents arr, så senaste konventet jag var på var det minst 2 grupper med neotech, det var också en hel del folk som var nyfikna.

Det som behövs är nog lite mer äventyrsuppslag och regelputsning.

Avslutning med lite OT, om det finns fler neotech intresserade chalmerister kan vi kanske mötas vid nollhäfvet eller pubrundan.
 

Duddmannen

Hero
Joined
4 Dec 2001
Messages
1,473
Location
Södertälje
Just the facts, ma'm!

Neotech Lever
Japp, så är det! Det låga antalet aktiva sidor för Neotech beror inte på Neotech utan på att vi som gör sidorna har bra mycket viktigare saker för oss än att uppdatera dessa - vi spelar Neotech! Detsamma gäller faktist många andra spelspecifika sidor, det är jag säker på. Kolla hur aktiva sidorna för exempelvis Eon är. De länkar till Eon-sidor som finns på Neogames hemsida leder rätt ofta till inaktiva sidor.

Sedan kan jag hålla med om att det varit en ovanligt låg utgivningstakt det senaste året, men å andra sidan har det till skillnad från Eon inte varit nödvändigt i Neotech med en massa moduler. Världen är precis lagom beskriven i och med Ultra, allt annat efter detta är ren bonus. Undantaget är väl nya versionen av Hardware, fast just prylar är inte VÅR spelgrupps brist just nu.

Lågt antal Neotech-scenarion på konvent skulle jag heller inte se som ett minus. Visst kan det vara ett bra forum att få fram info om spelet till nya spelare, men för mig som redan aktiv är det ointressant, bortsett från möjligheten att lägga vantarna på ett nytt scenario.

Det bästa svaret på den här tråden är att inte svara på den alls, eftersom det kommer ge mig en bländande tydlig signal om hur dött Neotech är
Hur fasen tänker du ?! Om vi svarar och säger att allt är OK, hur kan du tolka det som att vi anser Neotech vara dött?! Förklara dig!!

/Dudde
 

Olle Linge

Snigel
Joined
23 Oct 2003
Messages
2,882
Location
北極東邊
The reason why

Här på forumet är det mycket dött och väldigt få inlägg handlar faktiskt om själva Neotech. Det saknas helt den typ av långa trådar som uppstår i Neotechforumet om handelshus, diplomati, krig, intriger, etc, etc. Det är symptomen. Vad är problemen?
Jag vill lägga till lite till det som Grottrollet skrev tidigare, angående att Neotech i mångt och mycket är ett skal. Jag har ju bara spelat N1, men av vad jag har fått höra, har jag förstått att N2 är mer skal än N1 var. Det finns utrymme för mer olika saker, helt enkelt.

Jag tror det kan vara så att N2 inte är tillräckligt nischat för att det ska gå att diskutera ordentligt. Hur kommer det sig att det går att diskutera Eon så bra? Det beror först och främst inte på att det är fler som spelar det spelet. Det kanske är anledningen till att det är fler trådar på det forumet, men det är inte anledningen till att det inte kommer upp så mycket vettiga diskussioner här.

Jag menar, vad är det man ska disuktera egentligen? Det finns ingen världsinformation whatsoever att diskutera. Det enda som finns är fruktansvärt ytligt och det finns utrymme för så mycket tolkning att varje spelledare kommer spela Neotech i en värld så olika andras att det inte finns mycket gemensamnt. I Eon (liksom i alla andra spel också förstås) blir spelvärlden spelledarens egen också, men inte alls på samma sätt. Där finns en gemensam grund som gör det möjligt att diskutera kring ämnen såsom diplomati, krig och handel.

Vill man diskutera något på det här forumet som har med Neotechs spelvärld att göra, måste man först spendera metervis med text på att förklara alla förutsättningar för att ens skapa en grund som man kan diskutera med andra. Jag vill inte riktigt sälla mig till den skaran om tycker att nischning alltid är bra för rollspel, men i fallet Neotech har det blivit ödesdigert. Det går att spela det på alledels för många sätt.

Är man dessutom som jag, som ger fan i reglerna i Neotech för att de är alldeles för krångliga, då har man vips ingenting alls att diskutera på det här forumet (därav att jag nästan aldrig säger något annat än när jag svarar på andras inlägg). Ibland kanske man kan ta upp mer generella diskussioner om cyberpunk eller stämning, men det är det enda. Tyvärr räcker inte det för att hålla liv i ett diskussionsforum och förmodligen inte heller i ett spel (eftersom jag har noll koll på försäljningsstatistik för N2 så kan jag egentligen inte uttala mig om hur populärt spelet är).
 

ripperdoc

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,399
Location
Tokyo
Jag skriver på moduler och en kommande version av grundboken.

I och med dessa utgivningar så kan mycket hända med Neotech. Men vad vill ni ha ändrat? Det vore ju ganska illa om de kommande Neotechprodukterna begick samma eventuella misstag som de som redan existerar..

/RipperDoc
 

ripperdoc

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,399
Location
Tokyo
Re: dött?!?

Du måste ha besökt ett konvent jag inte besökt helt enkelt :gremgrin:. Men jag ville förstås bli överbevisad gällande hur dött Neotech är.

Regler kommer jag i väldigt lite mån att ge mig på personligen (i mitt skrivande för Neogames), eftersom jag får eksem av för mycket regler. Äventyrsuppslag kommer Neotech America att vara fullt av, men det kommer inte finnas så värst många, färdigpaketerade äventyr utan det kräver lite tankearbete från SL.

/RipperDoc
 

ripperdoc

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,399
Location
Tokyo
Re: Just the facts, ma'm!

Bra att du motbevisar mig. Å andra sidan tycks det mig att du ger mig lite bränsle till min tes också. För vad du säger, hårddraget, är att Neotech verkar så inaktivt för att alla spelar så mycket hemma och är nöjda med det som redan är utgivet. Liknar inte det min beskrivning av den nya Neotechgenerationen som inte utvecklar Neotech? Du säger att världen är alldeles lagom beskriven - men beskriven för vad? Personligen skulle jag aldrig stå ut att spela med en värld med så lite världsbeskrivning (vilket gör att jag ju hittar på allt som behövs). Fyller du dessa luckor med eget material borde det ju skapa material till ex. Neotechsidor och konvent. Fyller du inte ut luckorna med eget material talar det för min (överdrivna) tes om den nya Neotechgenerationen. Eller?

Sedan så skrev jag att det bästa svaret på den här tråden är ett icke-svar. Med det menade jag inte att det var det svar jag önskade, givetvis :gremlaugh: Det menade att det besvarar min tes på ett mycket uppenbart sätt. Redan nu visar dock antalet svar på såpass kort tid att min tes är felaktig. Tack för det, nu kan jag känna lugn återigen! :gremlaugh:

/RipperDoc - glad för att ha rört upp lite känslor kring Neotech
 

ripperdoc

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,399
Location
Tokyo
Det svaret hjälper tyvärr inte mig det minsta :gremtongue: Jag är mycket medvetet om det problemet, men det är också en styrka hos Neotech att det är såpass mångsidigt. Det finns inte utrymme att göra en såpass grundläggande förändring av Neotech (som att det skulle bli ett cyberpunkspel rakt igenom). Däremot kommer världen oundvikligen att beskrivas mer i nästa Hardware och America. Å andra sidan finns det redan en hel del världsbeskrivningar i Euro som folk verkar glömma bort.

/RipperDoc
 

Olle Linge

Snigel
Joined
23 Oct 2003
Messages
2,882
Location
北極東邊
Däremot kommer världen oundvikligen att beskrivas mer i nästa Hardware och America. Å andra sidan finns det redan en hel del världsbeskrivningar i Euro som folk verkar glömma bort.
Eller också är man en sån där kräsen och snål jävel som tycker att man inte ska behöva köpa en massa tillbehör för att få ett komplett rollspel. Det här har kanske inte med saken att göra, så det är väl dum att resonera vidare. Jag försökte utveckla vad jag menade mer tydligt i det här inlägget. Jag vet att ni inte kommer göra om allting bara för det, men jag tänkte att jag kunde ju ge mina synpunkter på den fråga du faktiskt ställde.
 

Wictor

Warrior
Joined
9 Feb 2004
Messages
325
Location
Stockholm
Jag skulle vilja ha lite bättre skildringar över städerna, kanske lite kartor och fler bilder så att man kan leva sig in i världen bättre. Lite mer beskrivningar av saker som kollektivtrafik, vägnät och liknande vardagssaker. Lite mer ekonomisk information utöver företagen typ inflation, tillväxt i olika länder och sådant vore väl trevligt det också.

Ett av problemen, som jag dock inte kan komma på något konkret förslag till en lösning på, när man spelar Neotech är att folk i spelgruppen ofta har olika uppfattningar om hur saker ser ut och fungerar samt var teknologi-nivån ligger.

Men i grund och botten är jag en neotechälskare som väntar ivrigt på de nya modulerna. När kommer den nya grundboken förresten?
 

Magnus L

Hero
Joined
25 Dec 2000
Messages
1,047
Location
Göteborg
Neotech lever i allra högsta grad.

I vår spelgrupp så är N2 helt utan tvekan det spel där Rp.gruppen är coolast, bra bakgrund och färgstarka personligheter.

Alla (men i särklass en) i gruppen säger: Fan Magnus..när har du dina neotechgrejjer klara så vi kan spela det igen...

Stort medhåll att det är för dålig utgivningstakt men det tänker jag inte ta pp mera om..det skulle bli en orgie i Neogames utgivningstrategiska missar..eller åtminstone vad jag anser vara missar :gremgrin:


Dessutom..vill du ha hjälp med sidan eller med materialet du skriver på..hör av dig.
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,421
Neotech dött och bort om hopp.

I alla fall känns det så.

skal
Att det är ett skal är både ett problem och en styrka:
Det första problemet är att det blir brett; detaljer går inte att ta med; det blir rätt trist att läsa.
Styrkan är att det går att variera sitt neotech-spelande och man kan använda neotech som plattform för flera olika sorters spel. Men här finns det ännu mer problem:
Neotech är inte tillräckligt brett för att funka bra som den plattformen. Vill man ändra på mycket i teknologi-nivå och annat så får man ingen hjälp av neotech. Ändrar man på fel saker så kan man dessutom kasta bort allt det som inte är regler i boken.
Det andra problemet, och kanske ett väldigt subjektivt problem, men jag tror att fler håller med mig, är att neotechs regler inte alls är särskilt roliga att vare sig använda, lära sig eller modda.

vad neotech är
Neotechs första version var för mig ett cyberpunkspel. Det var tufft och kändes ärligt. Det kändes som det var gjort av en glad entusiast som ville ge oss något. Men viktigast är att det var ett cyberpunkspel med möjligheter till att spela annat än cyberpunk. Man fick en känsla för hur världen såg ut, hur man levde och hur sjukt kul det är med eldstrider i skitiga gränder under belysningen från trasiga neonskyltar.
kanske bör tillägga att det är så jag minns n1. om reglerna verkligen stödde det vet jag inte riktigt, men ärligt talat så spelar det ingen roll.

neotechs andra utgåva däremot är en tråkig samling regler utan känsla alls. Antalet eldstrider i skitiga gränder med trasig neonbelysning är ganska exakt 0. Man får mer känslan av ett slags Sterila kontorslandskap där absolut ingenting händer. det är inte ens tillräckligt sterilt för att ge känslan av kontorskubernas frustration och ångest. Det är bara skittrist.

Och på det här slänger man mängder av sidor vapenfetischism och militäronani.

resultatet verkar bli eurocorp-drama eller milsim.
tack, men nej tack.

Folket här på forumet verkar mest ägna sig åt milsim-spelande. Men jag tror de skulle ha det bättre av ett riktigt milsimspel än neotech. Och med tanke på offensiv så kanske det rätta steget för neotech är milsim?

återupplivning
<ul style="list-style-type: disc">[*] Vad jag vill se i en återupplivning av neotech är 100% nytt.
Total omskrivning av allt.[*] Ett helt nytt regelsystem utan skadetabeller och listor på trauma smärta blodförlust och 15 extraskador. [*] Helt ny rollpersongenerering där man kan få ut fler typer av rollpersoner än två (stenrik knös eller kåkfarare)[*] Ett spel som antingen är tillräckligt brett för att verkligen våga vara generellt eller ett spel som smalnar av, men kanske fortfarande kan lämna utrymme åt egna varianter.[*] Total avsaknad av regelförslag som säger att man ska spela drömmar och återblickar i svartvitt. Var det nån som ens läste vad han skrev där?`[*] Moduler som inte bara listar fakta sida upp och sida ned. Utan kanske något som inspirerar oss, faktiska tips på vad en kampanj eller ett äventyr kan handla om gällande det som texten beskriver. Visst är det kul att veta att en AI har stor makt i europa, men hurfan ska jag använda mig av det? [/list]

chrull
 

ripperdoc

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,399
Location
Tokyo
Re: Neotech dött och bort om hopp.

BRA inlägg. Tack. Dig kan man lita på när det gäller att kritisera saker (det är väl det enda du gör? :gremlaugh: ).

Att Neotech ska vara brett är spikat. Det är inget konstigt med det, eftersom det handlar om hela Jorden. Ganska mkt stämningar får plats där. Liksom, cyberpunk, milsim, techno-thriller etc behöver inte motsäga varandra om man har en hel planet att sprida ut stämningarna över.

Du har rätt i att man inte kan ändra mycket på teknologinivå - i nya Hardware kommer den spikas ganska noggrannt. Men det är väl inte teknologin i sig som är det viktiga? Principen bakom teknologinivån i nya Hardware är att den ska vara osynlig och oviktig, extremt enkel att hantera men komplex om man så vill gräva bakom skalet (vilket inte Hardware kommer göra i någon större utsträckning).

Reglerna. Well. Jag använder dem inte i någon större utsträckning och kommer inte att bidra till att ändra på dem i framtida Neotech, eftersom jag inte pallar att skriva regler (med ett fåtal undantag). Jag väljer inte spel efter regler, utan efter värld.

Dina tankar om N1 är identiska med många personers (inklusive mig). Det är faktiskt ganska obegripligt eftersom det i stort är samma texter i böckerna (undantaget regeltexter). Man får väl konstatera att N2 Grundboken förlorat på sina trista bilder, att grundboken blev av med coola saker som TV-kanalstabeller och att reglerna tog över för mycket.

Men jag spelar Neotech likadant som förut. Jag har aldrig ordentligt läst igenom N2. Eldstrider i skitiga gränder är ett högst reellt faktum i vårt spelande. Och jag skriver till Neotech med i stort sett samma preferenser i åtanke.

återupplivning

Jag tackar för ett bra, seriöst förslag för "återupplivning" Jag har tänkt i liknande banor. Dessvärre är det inte helt trovärdigt. Det är inte motiverat att skriva om hela Neotech på något sätt (varför skriva om de texter som var identiska i N1 exempelvis?). Inte ens Eon III var i närheten av att skriva om massor av saker. Däremot skall så mycket som möjligt skrivas om från nya perspektiv.

Om regelsystemet skall ändras får det vara Marcos iniativ, och jag tror han (tyvärr?) är nöjd med systemet. Personligen gillar jag de detaljerade skadetabellerna i just ett spel som Neotech, eftersom man kan gotta sig i punkterade lungor, slashade njurar och annat spännande.

Jag vill inte ha ett nytt RP-genereringskoncept eftersom det väldigt roligt att göra karaktärer i flera nivåer (uppväxt, yrkesperioder, etc), Däremot bör de flesta tabellerna skrivas om helt och färdighetssystemet skall ses över. Jag gillar RP-genereringen minst av reglerna i dess nuvarande form.

Offensivmodulen var en enda lång faktauppräkning. Ja. Men Euro tycker jag inte är det i lika stor grad och Neotech America kommer förhoppningsvis bli det i än mindre grad. Men det kommer inte ske några helomvändningar. Personligen kommer jag alltid se fakta som betydligt hållbarare inspiration. Vetskapen att en AI styr Europa är för mig oerhört inspirerande och jag behöver nödvändigtvis inte få fem inspirerande äventyrsuppslag på hur man har ihjäl den AI:n uppradade.

Slutklämmen är dock att i någon mån finns det möjlighet, nu, den här hösten, att återuppliva Neotech (sedan lär det dröja länge till nästa chans). Jag är beredd att försöka göra ngt åt det men kan förstås inte göra allt själv...

/RipperDoc
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,421
Re: Neotech dött och bort om hopp.

<blockquote><font class="small">Citat RipperDoc:</font><hr />
BRA inlägg. Tack. Dig kan man lita på när det gäller att kritisera saker (det är väl det enda du gör? ).[/quote]
Javisst, ibland får jag för mig att bara vara likgiltig. Men du skulle bara veta vad jag har för planer på recensioner igång, dock rör det inte rollspel alls, så du får vänta tills jag börjar prata om det i kanalen.

<blockquote><font class="small">Citat RipperDoc:</font><hr />
Att Neotech ska vara brett är spikat. Det är inget konstigt med det, eftersom det handlar om hela Jorden. Ganska mkt stämningar får plats där. Liksom, cyberpunk, milsim, techno-thriller etc behöver inte motsäga varandra om man har en hel planet att sprida ut stämningarna över.[/quote]
Så på den fronten blir det verkligen bara ett neotech 2.1. Ok.
Visst får allt det här plats på samma planet, men hur får ni ihop det i samma regelverk? Och kommer ni lyckas få fram känslan av en splittrad värld i texterna?

Du har rätt i att man inte kan ändra mycket på teknologinivå - i nya Hardware kommer den spikas ganska noggrannt. Men det är väl inte teknologin i sig som är det viktiga? Principen bakom teknologinivån i nya Hardware är att den ska vara osynlig och oviktig, extremt enkel att hantera men komplex om man så vill gräva bakom skalet (vilket inte Hardware kommer göra i någon större utsträckning).
Vilket leder till att Nya hardware (megastore? :gremconfused: :gremshocked: :gremooo: :gremsmirk: :gremwink: :gremlaugh: :gremgrin: ) bara kommer bli kapitlet magic items från D&Ds DMG. fast för neotech. och skillnaden är att hardware-grejjerna kan nästan vem som helst köpa i vilken megastore som helst. skoj? inspirationsgivande? nödvändigt?
Vad ska jag egentligen med den till?

Reglerna. Well. Jag använder dem inte i någon större utsträckning och kommer inte att bidra till att ändra på dem i framtida Neotech, eftersom jag inte pallar att skriva regler (med ett fåtal undantag). Jag väljer inte spel efter regler, utan efter värld.
Jag vet att du inte använder dem, och jag vet hur du väljer spel. Jag väljer dock att se på spel som en helhet, både regler och värld. ett spel är inte bra förräns båda av de delarna är bra. Och i fallet neotech så är reglerna inte intressanta och världen är en bristvara. I alla fall världsbeskrivning som intresserar mig. Och varför ska jag då köpa spelet alls? ska jag ändå använda ett annat regelsystem kan jag väl lika gärna passa på att använda en annan värld...

Jag tackar för ett bra, seriöst förslag för "återupplivning" Jag har tänkt i liknande banor. Dessvärre är det inte helt trovärdigt. Det är inte motiverat att skriva om hela Neotech på något sätt (varför skriva om de texter som var identiska i N1 exempelvis?)
Jag hade inte riktigt räknat med svaret "tack, precis sådär ska vi nog göra, här ta emot den här checken på 100000kr!". Tyvärr.
Men jag har en kommentar: Om inte det är motiverat att skriva om spelet när konstruktörerna oroar sig för om spelet är helt dött, när är det då motiverat? Neotech ÄR väldigt dött. Visst finns det folk som spelar, men inte är det många. Vill ni locka fler folk så måste ni göra förändringar. Jag tänker inte betala ett öre för en ny regelbok med samma innehåll som n2.
Situationen i israel/palestina har varit som den är nu väldigt länge, det är däremot absolut inte den bästa tänkbara situationen för området. Så bara för att texterna sett ut på ett sätt sen n1 så behöver de inte betyda att de är de bästa. Det behöver faktiskti inte ens betyda att de är bra.

Om regelsystemet skall ändras får det vara Marcos iniativ, och jag tror han (tyvärr?) är nöjd med systemet. Personligen gillar jag de detaljerade skadetabellerna i just ett spel som Neotech, eftersom man kan gotta sig i punkterade lungor, slashade njurar och annat spännande.
Visst är det kul med punkterade lungor och så, men det är bara så fruktansvärt omständigt att komma fram till slutresultatet.
Jag har hört nått om att Marco själv spelar en avskalad variant av Eons regelsystem när han spelar eon, kan inte vi andra få en avskalad variant av neotechs regler?

Jag vill inte ha ett nytt RP-genereringskoncept eftersom det väldigt roligt att göra karaktärer i flera nivåer (uppväxt, yrkesperioder, etc), Däremot bör de flesta tabellerna skrivas om helt och färdighetssystemet skall ses över. Jag gillar RP-genereringen minst av reglerna i dess nuvarande form.
Jag gillar också uppväxt/yrkesperioder-modellen. även om den begränsar lite. Dessutom är det väl inte den modellen som gör att det enda man kan spela är rika knösar eller kåkfarare? Det är ju just tabeller och sådant det är fel på då, eller?

Personligen kommer jag alltid se fakta som betydligt hållbarare inspiration. Vetskapen att en AI styr Europa är för mig oerhört inspirerande och jag behöver nödvändigtvis inte få fem inspirerande äventyrsuppslag på hur man har ihjäl den AI:n uppradade.
Jag tror jag vet varför fakta är så dålig inspiration för mig. När ni säger "en AI styr europa" så lämnar det mig inget val. Det är bara att gilla läget. När någon skriver "men på senare tid har det skett något i europaparlamentet, makten verkar ha rubbats" och sen lämnar en kort lista på några möjliga alternativ som "en ai är med och styr", "flera av de högsta hönsen håller på att bli utpressade för någon faslig skandal" och sen tipsar på hur man kan använda det här i ett äventyr på flera olika sätt så blir jag inspirerad. (sorry, lång mening)
Antingen tänkte du inte så mycket innan du skrev den sista meningen eller så är du rätt trångsynt. Jag vill INTE ha fem tips på hur jag ska döda den ain. jag vill ha fem tips på hur man kan ha med den och händelser kring den i äventyr och kampanjer. Och då vill jag inte ha tipsen som "AIn vill ta över hela världen med våld, rollpersonerna försöker hindra den", "AIn försöker ta över världens alla företag med skumma affärer, rollpersonerna försöker hindra den" utan förslag med betydligt större spridning, anpassade för flera olika typer av spelstilar och förslag där man kanske inte alltid är på motsatta sidan som på AIn.

Slutklämmen är dock att i någon mån finns det möjlighet, nu, den här hösten, att återuppliva Neotech (sedan lär det dröja länge till nästa chans). Jag är beredd att försöka göra ngt åt det men kan förstås inte göra allt själv...
Jag är beredd att hjälpa till, men eftersom du/ni inte vill göra neotech till ett spel som jag vill ha det så tänker jag inte hjälpa till mer än som jag gjort för america och hardware.
Men det kanske jag redan förklarat.

chrull
 

ripperdoc

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,399
Location
Tokyo
Re: Neotech dött och bort om hopp.

Visst får allt det här plats på samma planet, men hur får ni ihop det i samma regelverk? Och kommer ni lyckas få fram känslan av en splittrad värld i texterna?

Regelverket: inte vet jag, inte mitt problem :gremlaugh:
En spllittrad värld i texterna tycker jag vi redan har (det har ju varit en del av kritiken mot texterna). Att ibland beskrivs cyberpunkgrejer, ibland milsim, ibland techno-thriller, etc. Neotech är inget konceptspel - det finns andra alternativ isf. Konceptet i Neotech skulle vara en originell blandning mellan cyberpunk etc, alternativt så är konceptet bredden, möjligheten att använda samma spel till olika stämningar i samma kampanj, ex.

skillnaden är att hardware-grejjerna kan nästan vem som helst köpa i vilken megastore som helst. skoj? inspirationsgivande? nödvändigt?
Vad ska jag egentligen med den till?


Grundkonceptet med hardware är en prylmodul. Vi gör en remake på en gammal modul, och gamla hardware är såvitt jag vet hyllad för att vara så äckligt praktisk. Sedan är ju saken den att man förstår väldigt mycket om det dagliga livet genom att läsa nya Hardware - dels eftersom vardagen består av en mängd prylar, dels för att nya Hardware i stor utsträckning också beskriver annat än prylar, ex. betalningsmetoder, media, underhållning, boende, äta mat ute, etc.

Om inte det är motiverat att skriva om spelet när konstruktörerna oroar sig för om spelet är helt dött, när är det då motiverat? Neotech ÄR väldigt dött. Visst finns det folk som spelar, men inte är det många. Vill ni locka fler folk så måste ni göra förändringar.

Nu är jag bara en medkonstruktör och bossar inte på något sätt över Neotechs utgivning. Neotech är dött när Calle anser det dött. Och även om jag tvivlar på aktiviteten kring Neotech så säger våra personliga erfarenheter inget om hur många som spelar spelet eller vad de vill ha. Men förändringar vill jag också göra, men inte ett annat spel.

Jag har hört nått om att Marco själv spelar en avskalad variant av Eons regelsystem när han spelar eon, kan inte vi andra få en avskalad variant av neotechs regler?

Jo, det vore inte fel.

Det är ju just tabeller och sådant det är fel på då, eller?
Ja, som sagt, de är de jag hoppas skall kunna göras om.

När ni säger "en AI styr europa" så lämnar det mig inget val.

Självfallet. Men då har vi det eviga kravet på att modulerna ska vara så konkreta som möjligt också så att lata människor ska få sitt. Jag tycker dock att Neotech för det mesta använder typiskt dubbeltyda formuleringar gällande sådant - Neotech har inget hemlighetskapitel så det finns ingen sanning. Formuleringar som "det ryktas om att " är extremt vanliga.

ntingen tänkte du inte så mycket innan du skrev den sista meningen eller så är du rätt trångsynt. Jag vill INTE ha fem tips på hur jag ska döda den ain. jag vill ha fem tips på hur man kan ha med den och händelser kring den i äventyr och kampanjer.

Ja, jag är ganska trångsynt. Jag skulle aldrig ta i ett D&D med tång ens :gremlaugh: Men jag vet förstås att du inte ville ha så trista äventyrsuppslag. Den typen av äventyrsuppslag du vill ha vill jag också ha, men inte på bekostnad av grundläggande fakta. Finns platsen vill jag gärna ha med det.

Jag är beredd att hjälpa till, men eftersom du/ni inte vill göra neotech till ett spel som jag vill ha det så tänker jag inte hjälpa till mer än som jag gjort för america och hardware.
Men det kanske jag redan förklarat.


Jadå, det har jag förstått. Men andra kanske vill? Någonstans tröttnar ju jag också, för jag kan spela Neotech för egen del med behållning.

/RipperDoc
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,964
Location
Sandukar
Re: Neotech dött och bort om hopp.

Jag har hört nått om att Marco själv spelar en avskalad variant av Eons regelsystem när han spelar eon, kan inte vi andra få en avskalad variant av neotechs regler?

Delar av mina egna tankar finns med i Eon III, i skadekapitlet. Om nästa utgåva av N2 (N3? N2,5?, N2r) innehåller större ändringar så är det främst Calles beslut. Själv skulle jag gärna se Eon IIIs skadesystem i N2-tappningen (det är färre tärningskast och går snabbare att administrera, även om det inte är hit points-snabbt (och trist IMO)).

Konceptet med RP-genereringen tror jag blir kvar. Själv skulle jag gärna se att varje yrke fick ett uppslag och fler bakgrundstabellsutfall och att dessas extremhet reduceras (samt att minska den 40% sannolikheten att bli fängelsekund).

Fö så är inte N2 speciellt dött, inte om man ser till försäljningen av N2-produkter. =)
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,463
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Mitt Neotech är nästan dött :(

Och det beror på den långsamma utgivningstakten. Hur mycket jag själv än anstränger mig och skapar egna saker till ett rollspel så vill jag ha uppmuntran i form av en ny modul lite då och då. Dessa modulers utgivningstakt i Neotech är helt klart för långsam. Detta har lett till att min spelgrupp hittat alternativ till Neotech. Numera spelar vi Shadowrun istället för Neotech när vi känner oss sugna på lite cyberpunk.

Så svaret på frågan om Neotech är dött måste tyvärr bli ja...

Tzimisce
 
Top