Nekromanti Neotech dött?

Wictor

Warrior
Joined
9 Feb 2004
Messages
325
Location
Stockholm
Re: Neotech dött och bort om hopp.

Det är ju just tabeller och sådant det är fel på då, eller?
Ja, som sagt, de är de jag hoppas skall kunna göras om.
Snälla, gör om nackdelstabellen rejält, varenda karaktär man gör i N2 är en svettig, enbent och steril anorektiker med fobi för flugor eller liknande om man inte modifierar slagen lite själv. Det känns som att alldeles för många av nackdelarna är alldeles överextremt dåliga.

Som en vän till mig sade: "Neotech måste vara det enda rollspel där karaktären kan dö innan man ens börjat spela med den." Nu kanske det är lite överdrivet, men det känns nästan nära sanningen ibland.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,540
Location
Mölndal, Sverige
Re: Neotech dött och bort om hopp.

"Som en vän till mig sade: "Neotech måste vara det enda rollspel där karaktären kan dö innan man ens börjat spela med den." Nu kanske det är lite överdrivet"

Mmm. I Traveller kan man också dö innan man ens har börjat spela. :gremgrin:
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,421
Re: Neotech dött och bort om hopp.

En spllittrad värld i texterna tycker jag vi redan har (det har ju varit en del av kritiken mot texterna).
Jo, problemet är bara att det snarare verkar vara konstruktörerna som känner sig splittrade, inte mer spelvärlden de skapar...

Sedan är ju saken den att man förstår väldigt mycket om det dagliga livet genom att läsa nya Hardware - dels eftersom vardagen består av en mängd prylar, dels för att nya Hardware i stor utsträckning också beskriver annat än prylar, ex. betalningsmetoder, media, underhållning, boende, äta mat ute, etc.
Mjo, men då måste det också vara mer än bara prylbeskrivningar. beskrivningar på vad saker ska användas till, vad de används till, hur man använder dem och vilka som gör det. Vad har en ny pryl inneburit för marknaden och användarna? osv.
Det jag har sett av hardware/megastore verkar inte innehålla så mycket sånt utan var mest ganska tråkiga beskrivningar av saker. Mer hur mycket de väger och vad de kostar än vad man faktiskt ska ha prylen till.

chrull
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Tja, jag har inte spelat Neotech sedan slutet av mellanstadiet, och jag är 22 år gammal snart, så jag har väl inte så mycket att komma med utom lite enkla kommentarer och frågor:

1. Att båda grundregelseten är slut på hemsidan betyder väl att de sålt himla bra?
2. Att båda grundregelseten är slut innebär för den delen också att jag som funderat lite på Neotech inte kan skaffa det.
3. Vad är Neotech Classic för nåt? Är det Neotech1-boken, utan boxen, eller nåt?
 

ripperdoc

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,399
Location
Tokyo
1. Att båda grundregelseten är slut på hemsidan betyder väl att de sålt himla bra?

Ja.

2. Att båda grundregelseten är slut innebär för den delen också att jag som funderat lite på Neotech inte kan skaffa det.

Ja, om du inte hittar det i butik. Men en ny upplaga kommer förstås att komma, frågan är bara när och hur den kommer att vara.

3. Vad är Neotech Classic för nåt? Är det Neotech1-boken, utan boxen, eller nåt?

Det är Neotech1-boken utan box så vitt jag vet (boxen är guld, men slut sedan länge).

/RipperDoc
 

Wierd

Veteran
Joined
8 Aug 2004
Messages
6
Location
Jönköping
Jag sitter här med ett halvfärdigt nytt NoGo (okej, mindre än halvfärdigt) och funderar på om det är värt att lägga ner mer arbete?
Jag skulle bli glad om den blev aktiv igen... Jag upptäckte den för nån vecka sen och då fanns det väldigt mkt som man behövde där. I allmänhet finns det ju så lite material på nätet... Men det är väl som du säger, att det inte kommer någon ny generation med spelare tyvärr. :gremfrown: Men det finns iaf ett antal grupper som spelar, lr hur. dom skulle nog uppskatta en ny uppdaterad sida. Kort sagt så skulle jag
uppskatta en uppdaterad sida väldigt mycket!
 

ripperdoc

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,399
Location
Tokyo
Slutsats - Neotech lever

En kort slutsats av denna tråden i punktform:
* Det finns (förstås) fortfarande folk som spelar Neotech
* Den "äldre generationen" verkar dock i någon mån ha lämnat spelet
* N2 har gett en bild av Neotech som gjort att många principiellt lämnat spelet, eftersom de vill ha mer cyberpunk

Andra slutsatser är:
* Oavsett vad så kommer NoGo att gå upp igen
* På Neogamesfronten händer det som sagt grejer och Neotech kommer snart leva igen på utgivningsfronten

/RipperDoc - ganska nöjd
 

Honken

Hero
Joined
19 May 2000
Messages
906
Location
Umeå
Vad säger man...

För att inte förstöra Ripperdocs försök till avlutning till den här tråden så vill jag bara säga att jag spelar N2, fast, det blir lätt en bit mellan gångerna. Jag skulle däremot gärna ha en lite defenition på spelvärlden.

/Honken
 

Lord Renisis

Warrior
Joined
26 Jul 2003
Messages
376
Location
Linköping
Clear!

Alltså. Neotech är något jag gärna själv spelar. Jag gillar det bättre än t.ex Eon, Mutant, kult osv...
Men det gör inte min spelgrupp. Så det blir inte mycket Neotech these days. Det är mest när jag besöker min kusin som det kan bli neotech på spellistan igen.. :gremfrown:
Det är förbannat trist då Neotech verkligen är bra, när man väl börjat spela det. Köp lite neotech, folk, och låt rollspelet frodas! :gremwink:

//Renisis, som sörjer.
 
G

Guest

Guest
Nej, Neotech är inte dött, men N2 är det, definitivt! Stendött! Varför vet du säkert själv...
 
G

Guest

Guest
Ärligt talat, det som stör mig mest i N2 är faktiskt dom första skrytsidorna... Nej, N2 innehåller INGEt revolutionerande som dom försöker påstå... O så bilderna...

Men du har rätt i din slutsats. Det finns folk som fortfarande spelar Neotech, jag gör det, och gör det med glädje... Men jag fixar inte N2, tyvärr....
 

AEGIS PRIME

Swordsman
Joined
1 Jan 2004
Messages
407
Location
Halmstad
Re: Min kampanj dog

Samma sak hände min kampanj i NeoTech. Det var mycket för att mina spelare splittrades men jag har svårt för NeoTech på grund av att jag saknar en modul som liknar Berlin 2092 som kom till Nya Mutant. Det behövs en modul som beskriver det vanliga livet, vardagen för folk. Det verkar som NeoTech Amerika kommer att bli något liknande och det är ett steg i rätt riktning. Vardagsbeskrivning behövs i alla rollspel och i synnerhet till spel som utspelar sig i en mer fiktiv värld som exempelvis NeoTech och Eon.
 
Top