Jag har just köpt Neotech boken, nyaste, och spelat ett par gånger med mina kompisar. När vi gjorde rollpersonerna såg vi hur mycket bättre reglerna var för att göra rollpersoner i Neotech än med Eon.
Grundtanken är bra, men jag tycker ändå att det finns en del konstigheter bland yrkesbeskrivningarna.
Något som jag själv ogillar är att alla yrken har olika tidsåtgångar. De är ju exempelvis 1T6 för vissa yrken, 1T6+2 för andra, eller ett fast värde på 4 för några. Ändå får man ungefär samma mängd enheter att placera på färdigheter oavsett om ens yrkesperiod blir ett år, eller åtta år! Jag vet att det skiljer fem enheter mellan vissa yrken (arbetslös, fängelse och hemlös undantagna), men tycker ändå inte att det motiverar till kanske två års extra tidsåtgång (1T6 jämfört med 1T6+2).
Tar vi 'allt det där andra', så tycker jag att Eons regler är bättre (men inte perfekta). I Neotech slår alla två slag för 'fördelar' och två för 'nackdelar'. Nackdelstabellen gör dessutom de flesta rollpersoner till 'missfoster', åtminstone i mitt tycke /images/icons/wink.gif
Eon har flera olika bakgrundstabeller, vilket jag tycker blir mycket intressantare. Dessutom finns det fler olika resultat.
Jag menar mest händelser tabellerna som är unika för olika yrken. Jag funderade om man skulle försöka "konvertera" dessa till Eon. Det skulle vara jävligt jobbigt, något förslag??
Det blir ruskigt mycket jobb. Speciellt med tanke på att jag tycker att det finns för få resultat i Neotechs yrkestabeller. Minst 20 olika resultat för varje yrke, så blir jag nöjd /images/icons/smile.gif