Nekromanti Neotech-Mutant

Alvarligt grabbar, hur kommer det sej att folk som ni sitter i era mörka hålor och spelar neotech när undergångens arvtagare har kommit ut. Mutant har allt, cool värld och bra regler. Neotech har en alltör torftig och realistisk värld och ett onödigt krångligt regelsystem.

WolmerX

Warrior
Den där "torftiga och realistiska" världen kanske tilltalar vissa personer. Man hade ju kunnat hålla sig till de gamla varianterna av mutant i väntan på den nya versionen men nu är det så att iallafall jag ansåg Neotech falla mig mer i smaken och så lär det fortsätta även i framtiden.

DAKRilla

Hero
Jag bara älskar sånna här inlägg...

...eller så inte.

Hur som helst så är M:UA och Neotech väldigt olika spel. Det enda direkt gemensamma är väl att de utspelar sej i framtiden, M:UA i en sorts postapokalyptisk Mad Max-framtid medan Neotech utspelar sej i en Techno-thriller- eller Cyberpunkframtid, beroende spelsätt (men även utgåva påstås det). Och det där om reglerna är en smaksak. Vissa, hör och häpnad, gillar avancerade och hyfsat invecklade regelsystem som Neotechs. Faktiskt. Ähh... hur orkar jag ens svara? Det lär ju inte reda något vart direkt.

Så, varför spelar jag Neotech?
[*]Neotechs spelvärld erbjuder mer variation än M:UAs, tycker jag.
[*]Neotech har en värld som jag tycker är intressantare än M:UAs, även om den också är intressant.
[*]Jag gillar dess regelsystem. Ja, allt utom karaktärsskapande delen faktiskt.
[*]Neotech har ett dedikerat forum med många väldigt hjälpsamma typer som gör det till en oändlig källa av inspiration, hjälp och tipps. Detta ska inte underskattas. Jag har hört att M:UA också har ett, men hur "användbart" det är kan jag inte uttala mej om.

ripperdoc

Myrmidon
Tja, ärligt talat, de flesta Mutantspelen tillhör en helt annan genre än Neotech. Det är som att säga att "Varför spelar ni Neotech, Eons värld är mycket bättre?!". Visserligen kan det s.k. Nya Mutant spela i samma liga som Neotech, men å andra sidan finns det inte mycket i Neotech som motsäger att man spelar med en liknande stämning som i Nya Mutant. Mellan raderna i Neotech kan man, om man vill, utläsa existensen av både humanoida robotar, mutanter, replikanter och utomjordingar. Vill man ha dessa tydligare bör man vänta på det planerade rymdframtidsspelet från Neogames (som tidigare hette Terra One), vilket dessutom är mycket mer passande att jämföra Mutantspelen med.

Att jag personligen, samt förmodligen många av läsarna på detta forumet, föredrar en "torftig och realistisk värld" är en helt annan sak. Det är ju givet, annars skulle vi inte sitta kvar och uggla på det här forumet!

/RipperDoc - som tycker att vår verkliga värld är mycket realistisk (duh) men knappast torftig...

PAX

Jordisk Äventyrare
Att Neotech har en realistisk framtidsvärld kanske är vad många spelare är ute efter. Att nu MUA skiljer sig från N2 påverkar väl inte situationen. Mutant har funnits länge och varit spelbart sedan starten 1984. Vänd på din frågeställning i stället. Har någon övergivit Mutant för att spela Neotech och nu igen övergivit Neotech för att åter igen spela Mutant?

Sedan tror jag nog att många av de som spelar Neotech även kommer att spela Mutant. Varför en uppdelning av "Neotechare och Mutantare" som du verkar vara ute efter?

Neotech har ju en längre tid på marknaden uppenbarligen och mer bakgrundsmaterial än MUA. (Kanske till och med mer än Mutant inräknat med de gamla äventyren och boxarna?)

PAX

Jordisk Äventyrare
Re: Jag bara älskar sånna här inlägg...

"Neotechs spelvärld erbjuder mer variation än M:UAs, tycker jag."

Objektivt sett så har nog båda spelen lika mycket variation...

(Grad av Variation?)

DAKRilla

Hero
Re: Jag bara älskar sånna här inlägg...

Det jag syftade på var att man i Neotech har delar av M:UAs värld, plus Neotechs värld, medan man i M:UA saknar enorma delar av Neotechs värld (kanske främst megastäderna). Vad jag menar är att det finns delar i Neotechs värld där folk lever primitivt och t.o.m i hus av plåt och skräp, kanske i de fattigare delarna av Ryssland. Och dessutom finns andra himlakroppar än jorden att leka på i Neotech, även om det kanske skulle vara möjligt att göra det i M:UA också, men där tror jag knappast att rymden är lika "centralt" som i Neotech. Inte heller tror jag att det finns lika mycket utrymme för politiska intriger i M:UA som i Neotech. Så det känns som att Neotechs värld är större (och fler).

Fast jag var väl inte helt objektiv den här gången heller, men det är inte det jag eftersträvar heller, för jag försöker absolut inte säga att Neotech är ett bättre spel än M:UA och att de som trots det spelar M:UA är idioter, som gnoms_onthe_loaf verkar försöka säga fast tvärtom.

Emil

Hero
Hur kommer det sig att ni sitter i era ännu mörkare hålor och återupplivar gamla minnen från tiden då reglerna var till för att följas till punkt och pricka?

Visste du förresten att ord och uttryck som "har allt", "cool", "bra", "torftig", "realistisk" och "onödigt" alla är ord som beskriver åsikter? Bra! Då kanske du också vet vad nostalgi är för något då...

Nä, av samma skäl som du gillar Mutant så älskar jag Mutant Chronicles. Ett spel som i mitt tycke "har allt, cool värld och bra regler". Eller som du skulle uttryckt det: Mutant har en alltör torftig och realistisk värld och ett onödigt krångligt regelsystem.

Eftersom du uppenbarligen är äldre än vad jag är (eftersom du var med på tiden då Mutant var inne...) så borde du också visa detta...

/Emil

Krille

Super Moderator
Mycket enkelt: det finns inget beskrivet om Mars i M:UA, så det suger getpung! :gremwink:

Allvarligt talat, jag har fullt upp så jag hinner inte spela nåt av dem. Jag skriver på tre rollspel plus en kasse andra moduler, ska snart ge ut ett rollspel, skriver konventsscenario, förbereder kampanj till Castle Falkenstein och håller dessutom på att montera upp en lägenhet. Hur i helsicke ska jag hinna spela vare sig Neotech eller M:UA?

sanarialven

Veteran
Du grabben!
Mutant suger, Neotech duger!!!
Ja,ja. Sitt du med dina laser-gevär och slakta aliens på långa rader du. Men ska du lira ett bra framtids-rollspel så kan du byta till Neotech.

Kid Curry

Veteran
När jag läste igenom detta inlägg fick jag en liten idé!

Varför överhuvudtaget ha olika rollspel :gremconfused:, varför inte bara ett rollspel så kan vi sitta och spela det allihopa :gremtongue:
så slipper en massa löjligt tjafs som detta om vilket rollspel som är bäst hit och dit! :gremlaugh:

Johan K

Gammal & dryg
Varför välja ??

Som jag ser det så är de lika bra.
De är såpass oika spel så att de inte konkurerar med varandra.

Krille

Super Moderator
"Varför överhuvudtaget ha olika rollspel , varför inte bara ett rollspel så kan vi sitta och spela det allihopa så slipper en massa löjligt tjafs som detta om vilket rollspel som är bäst hit och dit! "

Aha! Dungeons&Dragons 3rd Ed. :gremwink:

pellejones

Grisodlare
Re: Jag bara älskar sånna här inlägg...[OT]

En liten rolig grej med sånt här är att den som skrev det första inlägget brukar få en massa svar och frågor tillbaka, MEN skriver aldrig nått mer igen. Inte på den tråden som personen i fråga skapade. Lite roligt.

Då kan man fråga sig följande: känner sig personen så besegrad att denne inte vågar svara, eller var det bara för att provocera?

Belgarth

Swordsman
kanske för att man vill ha det realistiskt
vill jag möta mutanter och dylik spelar jag EON min SL är Galen, med mkt stort G

Surukai

Warrior
Dålig jämförelse

Mutant och Neotech är inte i närheten samma spel. Och om man skall vara på det viset så råkar i alla fall Neotechs "krångliga" regler vara utan totala koboldkatastrofer.. jag menar heja alla kampanjmördare till "magier" finns "dominera, telepati, psykometri, förbränning, illusion och parasit" är tydliga expempel på rena och skära spelförstörare... eller varför inte "dubbelhjärna och multipla kroppsdelar" och några välplaserade färdighetspoäng och man har 5 extra handlingar utan svårighetsmodifikation.

Nog om det, jämförelsen tycker jag är likvärdig med frågeställningen om varför någon tittar på Sagan om ringen filmen när det finns Lasagne att äta... inte vidare relevant alltså. Jag äter när jag är hungrig och tittar på film när jag är filmsugen.

Re: Jag bara älskar sånna här inlägg...[OT]

D e alltid lika kul att tyka sig med neotechare.
för dom blir altid så +`#3##;; uppspelta när någon kriteserar dom. ja köptte neotech
men när vi väl började spela blev ja o mina gamers så utråkade så vi lade av.
om du tror att ja på något sätt känner mej besegrad så tror du jävligt fel,
ja har nu insett hur känsligt ämnet är för alla neotechare..
Neotech neotechs eviga dom är för alltid - ob 87 T6.

Bastardo

Swordsman
Föredrar ändå spelvärlden i Mutant-serien:)

Jag är en av de där lite knasiga skojarna som fortfarande avgudar efterkatastrofen-känslan... Har inte spelat Mutant, M2 och M:UA, men har däremot fastnat för spelvärlden i Nya Mutant..

Tycker dock att regelsystemet i Neotech är helt kanon och nästintill fulländat. Skulle helst av allt se ett nytt Mutant spel med samma (eller liknande) regelsystem som det i Neotech.

Som tips till inspirationskälla för en efter-katastrofvärld, se den animerade filmen "nausicaa of the valley of the wind" från 1984. Den är helt suverän och mangaserien "Nausicaa -The perfect collection" är än bättre!