Tja, en rätt trist lösning är ju att ignorera den.
Sitter en person bakom en låda (1x1x1 m) och en annan skjuter automateld 1m mot den, så träffas man som vanligt. Ligger man bakom en bardisk istället (5 meter lång) och personen med vapnet skjuter automateld på 1 m, är det 20% att man ligger i den zonen. Att dra in procent i N2 är töntigt, men säg 1 eller 1-2 på 1T6. Skjuter personen istället med en eldzon på 5 meter så han täcker hela bardisken, har han ju redan dragit ner MEI så mycket att man minskar chansen att träffas. Osäkerheten för skytten är ju att han inte ser målet, eller vet om kulorna slår igenom. Det sistnämnda kan inte försvararen direkt bestämma över, men att gömma sig bakom en större mål skapar mer osäkerhet, så skytten får öka eldzonen och tappar intensitet på det. Klappat och klart.
Man skulle kunna göra en regel som säger att Eldzonens minsta storlek dubblas vid Avfyrning Mot Gömda Mål, för att spegla den osäkerhet man har när man inte ser målet, och således mejar lite bredare. Det är min rekommendation, som jag faktiskt kom på i skrivande stund, men ska integrera i vår spelgrupp till nästa spelpass. Men jag är fortfarande intresserad av att enhanca reglerna ännu mer.
Gillade skarpt det med att lägga på effekten på MEI:n också, verkligen. Speciellt vid slängskott.
/MovinGalt - Hej och hå