Nekromanti Neotech

Forsete

Veteran
Joined
12 Jun 2002
Messages
5
Location
Varberg
Jag och några kompisar tänker börja spela neotech och nu undrar jag några saker...
1. Vilka böcker behöver man?
2. Var kan man hitta äventyr och extramaterial på nätet?
3. Andra tips mottages med öppna armar...
 

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,469
1. Egentligen behöver du bara grundboken. Där står allt som behövs men har du pengar över kan du ju inhandla Offensiv också, där det står om vapen och det som hör till vapen... /images/icons/laugh.gif

2. Det borde finnas lite äventyr och grejer på http://nogo.rollspel.nu/
 

Saftsmurf

Veteran
Joined
7 Feb 2001
Messages
41
Gör såhär: Köp både N2 och gammla N1, samt Offensiv. Då har ni en massa bra regler som kan komponeras ihop till ett utmärkt rollspel. N2 i sig självt är inget vidare, det blir bara en massa technotrilleräventyr med en oöverskådlig mängd regler. Tecnothriller är för komplext att spelas med så krångliga regler som N2 har. Kör istället på N1:s värld och stämning med mindre "Storebror ser dig" och mer cyberpunk, småskurkar och hagelgevär.

Vi kör N1 helt och hållet förutom stridssystemet som vi har tagit från N2, samt vapnen och stridskonsterna från Offensiv. Skadesystemet har vi kvar från N1 också. Vet inte hur Euro kommer att passa in. Världen år 2051 och 59 är ganska lika trots allt, men kronologierna och en hel del annat stämmer inte riktigt. Samma grej med Offensivs vapen egentligen, även om man kan se mellan fingrarna med det.

Subjektivt
/Gustaf
 

Confusion

Veteran
Joined
7 Jun 2000
Messages
182
1. Vilka böcker behöver man?

Egentligen behöver man bara Neotech 2 Regelboken, men sen beror det lite på hur påhittiga ni är och hur/var ni spelar.
Neotech Offensiv innehåller tillräckligt med vapen och vapenregler för att göra även de mer fanatiska vapenfanatikerna nöjda.
Euro är en modul jag inte har (ännu) så jag kan inte uttala mig om den, dock så kan den nog vara bra att införskaffa om du behöver mer bakgrundsmaterial och mer uppslag till din spelvärld...
Sen får jag nog säga att Neotech Hardware (en modul till Neotech 1) är en höjdare, där all den utrustning man som finns i utrustningstabellerna i N2 finns beskriven och mer därtill, som t ex info om hur telefonnätet fungerar och om olika sjukförsäkrningar m.m..

2. Var kan man hitta äventyr och extramaterial på nätet?

NoGo är det bästa ställe jag känner till för Neotech-intresserade, där det finns äventyr, utrustning, rollformulär och massor med annat..:)

3. Andra tips mottages med öppna armar...

Se till så att ni har massor med 6-sidiga tärningar (5 per person är vad vi brukar försöka sträva efter)..

Läs Gibson's böcker (Speciellt "Neuromancer", "Count Zero", "Mona Lisa Overdrive" och "Johnny Mnemonic och andra berättelser (har jag för mig den heter)) för inspiration :)

Låt er inte bli skrämda av stridssystemet som kan verka komplicerat och långsamt i början.. Man lär sig det efter några spelmöten och då flyter det på ganska bekvämt och smärtfritt..

Ha Kul! =)


Med vänliga hälsningar
/Henning
 
Top