Nekromanti Neotechs regeler nån vänlig själ

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Hej,

Jag är en övervintrad rollspelare från 70 talet som önskar hjälp av alla förmågor därute med en sak.
Kan någon förklara briljansen med NT regelsystem. jag har hört allt från att det är krångligt till briljant och ösnkar lite info om nån orkar skriva ner.

Karaktärsskapandet lär vara suveränt. Vad gör det så bra?
Stridsystemet? Läste ett inlgg om Mutant C att det var helt värdelöst för att de använde KP bla. Jag lirade Expert och tyckte att KP var en ganska bra ide. Naturligtvis är detta ed blodförluster etc en bra grej men vad har NT som gör det ännu bättre?

Andra system som färdigheter och dyl. Jag är väldigt nyfiken och har inte riktigt tid att köpa ett spel jag itne vet nåt om och sätta mig in i det.

Så snälla kan inte någon bara förklara lite grunder och finesser så vore jag sååå tacksam.

Hoppas på svar. Även postat på Neotechs sida men prövar även här. Särskilt då detta forum är till för folk som gör egna regler där man en mer objektiv syn ges. Och det kan ju oxå va bra!

Niklas

Vindhand

Myrmidon
Jag kan berätta var jag tycker det _brister_ :gremsmile:

Det är ett väldigt detaljerat system. När man i ett vanligt spel får veta att träffen tog bra och att fienden slås ut så får man i NT veta att kulan splittrade hakbenet, skar av en artär och passerade ut genom nacken, att detta innebär en viss mängds blodförlust per tidsenhet och så vidare. Personligen tycker jag detta innebär mycket jobb till ingen nytta. Ett enkelt KP-system med litet regler för allvarliga skador (som t.ex. i Mutant: undergångens arvtagare) har nästan samma funktion, är enklare och mycket snabbare.

Detta är ganska typiskt för Neotechs regler IMHO, mycket extrajobb för ganska tveksamma fördelar. Det genomsyrar reglerna från färdighetsslagen (se nedan), till karaktärsskaparsystemet (som innebär att man detaljerar karaktärens uppväxt och karriär, period för period fram tills spelets start).

Så snälla kan inte någon bara förklara lite grunder och finesser så vore jag sååå tacksam.

Kan förklara det grundläggande tärningssystemet: Normalsvåra handlingar innebär att man slår 3T6, för enklare handlingar plockar man bort tärningar, för svårare lägger man till. Slå tärningarna. Plocka upp alla sexor du får och lika många nya tärningar och slå dem också. Repetera tills ingen tärning får resultatet 6. Räkna ihop summan av alla tärningar. Om den är lägre än din färdiget (eller motsvarande) så har du lyckats.
T.ex: jag är jätteskicklig (23) och försöker göra något som är svårt nog för att få 5 tärningar.
Jag slår dem och får värdena: 6, 3, 3, 2, 4
Plockar upp sexan och slår två nya tärningar: 6, 3
Plockar upp den nya sexan och slår två nya tärningar: 3, 3
Så, nu kan jag räkna ihop alla tärningar på bordet:
3+3+2+4+3+3+3=21.
Försöket lyckades.

Nu ger i.o.f.s. det där systemet i princip samma resultat som att slå 2T10 under sin färdighet (modifierad efter svårighet) så man kan ju fråga sig vad allt det där tärningsrullandet skall vara bra för :gremcrazy:

Andra system som färdigheter och dyl. Jag är väldigt nyfiken och har inte riktigt tid att köpa ett spel jag itne vet nåt om och sätta mig in i det.

Jag kan tipsa om Mutant: undergångens arvtagare. Det har ett system som liknar Experts och har därför en mer hanterlig detaljnivå.

Pale Imp

Swordsman
Personligen anser jag att neotechs regelsystem är dåligt eller sämre.
Det är tidskrävande (dock överdådigt detaljerat), onödigt krångligt, samt onödigt svårt att lyckas med enkla grejer som att t.ex. klippa till någon (3t6 mot Färdighetsvärde om jag inte minns fel, och fråga lyder; vem klarar inte att träffa någon annan med ett slag??).

Om karaktärsskapandet kan jag säga följande; det är inte heller någon höjdare. Den största fördelen jag ser med det är att man kan skapa en karaktär helt på random utan att behöva ha en egen idë (har dock inte riktigt tagit ställning till hurvida detta är en fördel än f.ö.).
Första gången vi spelade spelet bestämde vi oss för att helt enligt steg-för-steg metoden slå fram var sin rollperson (och det tog sin lilla tid).
När vi var färdiga var 4 av 5 miljonärer på ett eller annat sätt, och den siste hade inte ens en hiss som fungerade i sitt hemtrevliga (och inpissade) lägenhetskomplex. I övrigt var den enda nackdelen att en av deltagarna strålskadats och tvingats till medicinering mot detta (nemas problemas med tanke på lönen han samtidigt drog in som vise CEO på något häftigt företag).

Då frågade jag mej vad som var själva spelupplägget i rollspelet neotech, och enligt mej är det att tjäna pengar på ett eller annat olagligt sätt
Följdfrågan blev... varför då?? Jag har ju redan mer pengar än jag kan göra av med!.

Impen - har förmodligen en verkligt pessimistisk bild av rollspelet (kanske mer än det som förtjänas).

Krille

Lord
Att missuppfatta koncept

"Då frågade jag mej vad som var själva spelupplägget i rollspelet neotech, och enligt mej är det att tjäna pengar på ett eller annat olagligt sätt"

Nänänä! Försök inte! Enligt KB är Neotech ett spel som handlar om droger. Sådeså! :gremwink:

Men allvarligt, Neotech handlar inte om att tjäna pengar på ett eller annat olagligt sätt. Det är inte ens upplägget. Upplägget är att världen år 2059 är rätt otäck för individen, oavsett om individen är urfattig och ohederlig eller snorrik och jättesnäll, och att mängden moraliskt eller ekonomiskt kapital spelar i sammanhanget föga roll.

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Palle o Vildand

Tack för svar. Jag kan hålla med om att det verkar vara lite krångliga system men antar att det finns en mening med det. Som jag skrev på NT forumet så har alla sina preferneser för vad man vill ha ut av tex strid. Jag vill ha ut realism vs snabbhet i en balans. neotech lutar mer åt realism. Gillar de gamla enkla systemen men förnyar dem gärna med lite mer detaljer som itens toppar upp spelet.
Tack för svar iaf. Det var intressant.

Jarre

Swordsman
Hmm.. hur?

Själv kan jag inte direkt påstå att jag är en erfaren NT-spelare, men ett par skapandesessioner har jag iaf kommit igenom. Under alla dessa har ingen av karaktärerna blivit "miljonärer" (vilket rent bokstavligt är så gott som omöjligt att bli från början). Rent sannolikt är väl chansen runt 5 % att bli rik, vilket även kräver att man verkligen satsar på det också.

Nej, man bör inte få Impens uppfattningen om NT:s karaktärsskapande...