Nekromanti Neoworld är klart! :)

Vindicator

Veteran
Efter ett halvt sommarlovs arbetande har jag äntligen lyckats bli klar med mitt första alldeles egna rollspel - Neoworld v2 (att det är 2:a versionen beror på att jag bestämde mig för att göra om hela regelsystemet, efter att min lillebror klagade på det) :gremsmile: Allt som allt blev det 89 sidor, inklusive vapen- och utrustningstillbehören.

Väldigt kortfattat har jag försökt göra spelet realistiskt, eftersom jag tycker att det saknas detaljerade svenska rollspel som återger verkligheten. De som utspelar sig omkring nutid eller i en nära framtid är antingen overkliga skräckrollspel (som Splatter, Vampyr, m.fl.), eller innehåller en massa teknik som inte existerar (Neotech). Neoworld utspelar sig ett tiotal år in i framtiden, efter att en sjukdom har delat in världen i två zoner, men förutom detta och lite politiska förändringar är det mesta ungefär som i nuläget.

Om några av er är intresserade eller vill ge synpunkter på vad jag kan göra för att förbättra det, så kan ni gärna kolla på www.darkbits.org/~anders/private/ , där jag har lagt ut allting som PDF- och Jpg-filer. :gremsmile:

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Woho! Man kan spela NINJA, då måste ju resten också vara bra.

Vindicator

Veteran
Egentligen spelar man inte som Ninja. Man är utbildad till det, eller har varit det tidigare (varje rollperson har tre olika bakgrunder/utbildningar/yrken). Jag tyckte att det var bättre så, för i vanliga rollspel, där spelarna har arbeten, är det oftast aldrig någonting som förklarar varför de aldrig är på dessa utan bara är ute på en massa andra äventyr hela tiden. Min nuvarande Neotech-rollfigur har haft konstant semester under fyra års tid, och hunnit glömma bort vad han sysslade med innan dess.

I Neoworld är rollpersonerna automatiskt arbetslösa dagdrivare när spelet börjar, oavsett om de är utbildade läkare eller har dagdrivare som bakgrund, och har därför massor av tid över. :gremsmile:

Tomas HVM

Veteran
Har sett litt på våpen og utstyrslister. Syns at det er litt for mye våpen til at det er interessant her, og noen av statistikkene virker underlige, men-men...

Leste så gjennom innledningen, med "forklaringen" av rollespill og dertil tilhörende terminologi.

Forklaringen av rollespill er dårlig. Etter å ha lest denne "forklaringen" må en nybegynner tro at det dreier seg om improvisert teater. Det skapes i utgangspunktet en misforståelse som ikke oppklares, men styrkes av senere kommentarer. Anders åpner med å si at det er vanskelig å forklare rollespill. Det er mulig han ville vinne på å fortelle seg selv at det er enkelt, og så forklare det på en enkel og likefrem måte.

Forklaringen av termer er også dårlig. I stedet for å forklare generelle rollespilltermer, bör Anders pröve å forklare termene som spesifikt hörer til hans spill. Anders lykkes like dårlig med sitt allmenn-pedagogiske forsett som alle andre spillskapere noensinne har gjort, og hvorfor i all verden skal han påta seg å forklare generelle termer, og belaste leseren med masse stoff brukeren av hans spill ikke trenger?

Har ikke lest reglene enda, så det gjenstår å se om selve spillet er bra.

Vindicator

Veteran
Anledningen till att jag inte är så värst pedagogisk är att det här är mitt första rollspel. Jag skrev det ursprungligen inte för att lägga ut så att andra kan ladda ner det, utan försökte bara få det att fungera. "Vad är ett rollspel"-beskrivningen, med mera, lade jag till i efterhand, och det är svårt att beskriva vad ett rollspel är, speciellt som jag inte vet vem som kommer att läsa det. Jag tycker i alla fall att rollspel är lite grann som improviserad teater, fastän med färdighetsvärden och en spelledare, men det är bara min åsikt. :gremsmile:

Tack for kritiken, i alla fall. Jag ska ta en titt på min beskrivning av rollspel och rollspelstermer igen, och förmodligen ändra/ ta bort lite av det nästa gång jag uppdaterar det. :gremsmile:

DanielSchenström

Swashbuckler
Om det är någon tröst tycker jag också att det har likheter med improviserad amatörteater (amatör som i inte skolade amatörer).

Så här skriver jag i inledningen till nåt jag (och Dante, och Entomophobiac m.fl) filar på nu.

"Rollspel är interaktiv teater med regler. Man kan vara minst två som spelar rollspel men vanligtvis är man mellan fyra och sex personer. En person är spelledare och kan jämställas med manusförfattare, regissör, scenograf och är den som spelar alla biroller och vissa huvudroller. Den andra personen eller personerna är spelare och spelar en roll var och motsvarar skådespelare. Dessa roller kallas rollpersoner och är berättelsernas sanna huvudpersoner.

Spelledaren beskriver miljöer och händelser samt gestaltar alla roller som inte är rollpersoner och spelarna låtsas vara sina rollpersoner och bestämmer vad de gör i miljöerna och hur de reagerar på händelser. Spelledaren har gjort eller köpt ett äventyr. Ett äventyr är som ett löst manus med tillhörande miljöbeskrivningar. Löst är det för att det är främst vad rollpersonerna gör som ska påverka händelserna, de är berättelsens hjältar.

Rollspel har olika regler för att simulera hur rollspelsmiljön och rollpersonerna fungerar. Man har exempelvis siffervärden som beskriver hur bra en rollperson är på olika saker. I ett rollspel med skala mellan 1 och 100 så kanske en person har ”Styrka 43” och en annan ”Styrka 66” osv. Detta betyder att den första personen är svagare än den andra. Oftast motsvaras dessa värden av något verkligt mått så att man lättare ska förstå vad siffrorna står för. Kanske motsvarar varje steg på den hundrastegiga skalan 2 kg. Det skulle betyda att den första personen orkar lyfta 86 kg och den andra personen orkar lyfta 122 kg. Dessa mätvärden kan man sen använda för att veta vad rollpersonen kan och inte kan klara av. Oftast används tärningar för att avgöra vad som går eller inte går. Om någon har ”Botanik 56” så slår man en hundrasidig tärning för att se om personen vet något om en speciell växt i spelet. Slår man under har man lyckats, slår man över har man misslyckats. Olika rollspel använder sig av olika skalor och regler men fungerar oftast enligt dessa principer. Det finns ett fåtal rollspel som inte använder en slumpgenerator som tärning, utan exempelvis bara jämför värden.

Ett rollspelsmöte är som en lång dialog där spelledaren först beskriver miljön och vad som händer vilket följs av att spelarna talar om vad deras rollpersoner gör. Sen berättar spelledaren resultatet av vad rollpersonerna gör. Är det något rollpersonerna eller spelledarens personer gör som har en osäker utgång så använder man tärningar för att se om personerna klarar det som beskrivet tidigare. Så fortsätter det under hela mötet.

Målet med rollspel är att ha kul när man tillsammans skapar en spännande berättelse, eller för att dra in analogin igen, en spännande pjäs."

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Om du tänker jobba vidare med det så fundera lite på layouten.. att ha fullbredd på A4 är inte så värst lättläst.

Skuggvarg

Hero
Interesting. Ska försöka hinna med att uppdatera min hemsida och rollspelslistan i helgen, så då lägger jag upp Neoworld där också.

/Skuggvarg