Nekromanti Netbook, vad ska man tänka på?

Vimes

Sillkung
Min sambo vill köpa en netbook, hon vill ha den till att uppdatera sin Facebook och kolla på Gossip Girl. Vad ska man tänka på? Alltså, vad ska man kolla efter?

Jarl

Hero
Vimes said:
Min sambo vill köpa en netbook, hon vill ha den till att uppdatera sin Facebook och kolla på Gossip Girl. Vad ska man tänka på? Alltså, vad ska man kolla efter?
Av ren nyfikenhet, finns det fortfarande netbooks? Trodde de mer eller mindre försvann för några år sedan, när folk försökte göra saker de gjorde med vanliga datorer och upptäckte att netbooks var ohjälpligt slöa för sådant.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Jag skulle nog i princip bara kolla på önskad storlek och batteritid. Ska man inte spela eller använda photoshop är resten fullt dugligt oavsett.

Eventuellt kolla så hårddisken antingen är en 7200RPM:are eller en SSD. Men sånt kan man ofta byta i efterhand, om man är villig att bråka en del med hårdvaran.

Arfert

Facit
Vad får den kosta! Och hur liten vill hon fa den?
Kolla på Gossip Girl och skriva på facebook kan man göra med en iPad eller annan platta. Som alternativ till en Netbook.

Vimes

Sillkung
Jarl said:
Vimes said:
Av ren nyfikenhet, finns det fortfarande netbooks? Trodde de mer eller mindre försvann för några år sedan, när folk försökte göra saker de gjorde med vanliga datorer och upptäckte att netbooks var ohjälpligt slöa för sådant.
Nä, det finns inte Netbooks längre. Det var bara ett sent aprilskämt, tack för visat intresse!

Vimes

Sillkung
Tack, krank!

Arfert: kosta så lite som möjligt, så liten som möjligt men tillräckligt stor skärm för att kunna titta på Gossip Girl på. Jag tycker också att iPad verkar vettigare för syftet, men vad vet jag? :gremsmile:

KamiFisk

Hero
Skulle rekommendera Asus eee pc, fick en sådan och tycker den är ganska trevlig.
Funkar för det mesta klarar till och med lite äldre spel. ända nackdelen är att man måste avinstallera lite asus programvara i början.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
McFisk said:
Skulle rekommendera Asus eee pc, fick en sådan och tycker den är ganska trevlig.
Funkar för det mesta klarar till och med lite äldre spel. ända nackdelen är att man måste avinstallera lite asus programvara i början.
Ja, Asus' EEE-linje har jag genomgående positiva erfarenheter av. Anledninge till att jag inte äger en idag är för att jag skulle vilja ha något med väldigt liten skärm (9" är typ lagom, EEE 900 var perfa) men som har väldigt lång batteritid (EEE 1015PEM hade nåt i stil med 10 timmar, men hade stor skärm). Sen började de montera in långsamma hårddiskar också, min 1015PEM kom med en 4200RPM-hårddisk så trots snabb processor gick det slött som fan...

Min ideal-netbook: 9" skärm, 10+ timmar batteritid, duger bra med 1-2 gb RAM och typ nån ghz i processorn, SSD-hårddisk. Skulle nån mot förmodan känna till en burk som stämmer in blir jag glad för tips =)