Nekromanti Neverwinter, staden i norr

Max Raven

T12-kultist
Har kört igenom Lost Mines och mina spelare vill ha en bas i Neverwinter som de bygger och äventyrar ifrån.

Någon som har koll på var jag kan få info & inspiration om Neverwinter anno 5E-tidevarvet? Jag har utgått ifrån vaga minnen av 4Es post-spellplague-stad plus Neverwinter Nights men det är en 50 år tidigare så jag förväntar mig att en del har hänt.

Jag har börjat fisktanka lite och har en del faktioner och saker som pågår i bakgrunden, men en del av dem kommer inte RP kunna göra något åt förrän de blivit mäktigare än de är nu* (de är level 5).

Mitt Neverwinter är f n svagt i kvantitet av lower-level saker. Behöver slänga in folk, helt enkelt, och prylar mellan level 6 och 15. Och en stad. :)

Så mina frågor är fyra:
1) Var kan jag få tag i mer info om Neverwinter anno 5E
2) Var kan jag få inspiration/förlagor till stadsbor?
3) Finns det några coola uppslag till äventyr i Neverwinter-trakten?
4) Sånt där basbyggande, hur gör ni sånt?

*Förutsatt att de inte dödar sig själva i deras första experiment med en Dirty Dungeon (de har varit ganska överentusiastiska med dödsfällor och dödsmonster. Det är skitcoolt! Och en Dungeon of Doom för deras level. :D )

God45

#PrayersForBahakan
Det kommer ju inte en ordentlig Sword coast bok förrän i November när Sword Coast Adventurer's Guide kommer ut men vi har fått reda på ganska mycket.

Det har bara gått 10 år sedan 4ed versionen av staden. Saker har stabiliserats lite grann men saker är fortfarande skakiga efter händelserna runt Tiamats nästan retur till the material plane. Lord Nasher är fortfarande härskare, bara lite gråare i håret. Om du kollar in materialet runt Neverwinter mmo:et finns lite detaljer där. I övrigt kan du bara gå "Inget stort har ändrats, det är lite mer uppbyggt igen bara."

Det är bara det officiella dock, i övrigt återkommer jag med lite uppslag och idéer.

Max Raven

T12-kultist
God45;n116416 said:
Det kommer ju inte en ordentlig Sword coast bok förrän i November när Sword Coast Adventurer's Guide kommer ut men vi har fått reda på ganska mycket.

Det har bara gått 10 år sedan 4ed versionen av staden. Saker har stabiliserats lite grann men saker är fortfarande skakiga efter händelserna runt Tiamats nästan retur till the material plane. Lord Nasher är fortfarande härskare, bara lite gråare i håret. Om du kollar in materialet runt Neverwinter mmo:et finns lite detaljer där. I övrigt kan du bara gå "Inget stort har ändrats, det är lite mer uppbyggt igen bara."

Det är bara det officiella dock, i övrigt återkommer jag med lite uppslag och idéer.
Det här är vad jag utgått ifrån/byggt på: Det är 120 år efter Spellplague. Lord Nasher är död och tronen står tom*. En åldrande Lord Protector med ursprung i Waterdeep har kontroll över staden* i allians med ett råd av stadens mäktigaste ädlingar+. Den sista av De Nio försvann för många år sedan och har inte synts till sedan dess+. Det ryktas att ur klyftans mörker färdas underliga varelser under natten och jagar de oförsiktiga+.

Neverwinter är åter hantverkarnas stad, men dess grund är sand, dess framtid osäker. Fraktioner kämpar om makten i det fördolda, en arvtagare till ätten Alagondar har förutspåtts, och rykten om en erövrande armé av orker och andra, mörkare, varelser sprids i värdshusen, kring brunnarna, i bastuhusen.

*Från officielt material/wiki som sammanfattar det (Neverwinter Campaign guide mest)
+Tillagt från mig

God45

#PrayersForBahakan
Grejerna jag hade lagt till är saker runt faktionerna som är en av de stora sakerna i 5ed Forgotten Realms. The Zhentarim har gått legit och att de leder chargen för kapitalismens intåg och musklande in på adelns traditionella maktbaser. Att the Lords Alliance har stärkt banden mellan stadsstaterna, till och med Neverwinter och Luskan, men ingen litar på varandra och en spion är bara en diplomat som åkt fast.

Samtidigt är klassklyftorna större än någonsin. The Emerald Enclave erbjuder vägar till sjukvård och skydd från monster utanför traditionella samhällen och The Harpers förbereder sig för revolutionen som de börjar smaka i luften.

The Order of the Gauntlet är den enda klassöverskridande organisationen bland äventyrarklassen och deras naivitet och kompromisslösa natur gör det nästan omöjligt för dem att samarbeta långsiktigt med någon annan grupp. Och utan en organisation som kan skapa allianser mellan äventyrargrupper när det verkligen behövs är Svärdkusten mer sårbar än någonsin tidigare...