Nekromanti New Horizon på uppgång...

Lysekoid

Veteran
Hejsan,

Jag har varit borta några dagar från forumet. Jag fick som sagt en hel del information och tips från er och behövde därför sätta mig en stund och tänka igenom allt.

Först och främst så har jag delat upp min bok i fyra delar: New Horizon Campaign Setting, New Horizon Role Playing Game Guide, New Horizon Player’s Manual, och New Horizon Monster Manual.

Jag tror nog att jag kommer att slå ihop dessa 4 böcker till en enda bok, men för tillfället så är de uppdelade såhär eftersom jag finner det lättare att arbeta med dem då. Varje bok har nu ett eget fokusområde.

PS! Om jag råkar få lite extra hjälp ut över det vanliga från någon... så tar jag gärna med personens namn i boken och detta önskas...

Lysekoid

Veteran

1) New Horizon Campaign Setting
Denna bok är den som vi har arbetat mest på sedan 2003. Den är på nära 200 sidor idag, och utgör helt enkelt vår bibel. Den går igenom huvudsakligen världen och dess historia, med lite inslag av racer. Denna ”bibel” använder sig inte av några fästpunkter, för det skall den inte göra heller.
Fokus: New Horizon bibel över världen. (Klar till 95%)

Vad anser ni skulle vara viktigast för denna bok?

Är det något specifikt som ni skulle vilja se från denna bok?

Lysekoid

Veteran
2) New Horizon Role Playing Game Guide
Denna bok handlar helt och håller om rollspelet, och skall innehålla så mycket fästpunkter som möjligt. Det är just denna bok som jag huvudsakligen kommer att visa för er under de närmaste månaderna. I denna bok lägger vi fram olika spelscenarion, konflikter, möjligheter till konflikter, m.m.
Fokus: New Horizon rollspelsexempel med fästpunkter.

Lysekoid

Veteran

3) New Horizon Player’s Manual
Denna bok fokuserar på hur man skapar en karaktär, ger den utrustning och vapen, och sedan skickar ut den på ett äventyr. Boken går mycket hand i hand med ”Role Playing Game Guide”, men fokuserar mest på regelsystemet för spelare och skapandet av karaktärer.
Fokus: regelsystem och karaktärer.

Lysekoid

Veteran
4) New Horizon Monster Manual
Denna bok innehåller en lista över 100 monster som lever på New Horizon.
Fokus: Unika monster. (Klar till 85%)

Lysekoid

Veteran
Jag köpte boken Coriolis i förra veckan och läste igenom den.
http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=919769682X

Den typ av information som denna bok innehåller skulle mest likna den information som jag vill ha i New Horizon Player’s Manual. Den verkar bara ha lite information som passar till New Horizon Role Playing Game Guide... men jag kan ha fel.

Har ni kollat i boken? Vad tyckte ni?

Det som jag gillar mest med New Horizon är det faktum att världen i sig liknar en Fantasy värld, fast den är Science Fiction som New Horizon handlar om. Vi lever på planet, som är full med skogar, berg, etc. Vi har ingen magi, men fokuserar på teknologi. Men vi bedriver inga äventyr i rymden såsom Coriolis eller Star Wars.

Krille

Super Moderator
Mitt problem med Coriolis är att den saknar ingångar. Jag brukar likna det med att skriva Jorden Rollspelet med en kort introduktion till FNs säkerhetsråd, Vatikanen och katolicismen, en turistguide till London, och vad som utmärker de olika kontinenterna på planeten. Det finns helt enkelt inget äventyr i det materialet, inget som drar in rollpersonerna, eftersom det är för överskådligt.

Gör man istället Rainbow Six Rollspelet, som i princip har samma miljö som Jorden Rollspelet, så får man en mycket mer användbar information: vad rollpersonerna sysslar med, hur deras träning ser ut, vad skurkarna sysslar med, vilka generella hot som finns, vilka specifika hot som finns etc. Det finns ingenting som hindrar att man sedan expanderar Rainbow Six Rollspelet till Jorden Rollspelet, eller till och med inkluderar den där turistguiden, men man får direkt en ingång i spelet.

Ofta brukar jag tjata om frågan "vad gör man?". Star Wars har ett jättebra svar på den frågan: "man är rebeller som bekämpar det ondskefulla Imperiet". Coriolis saknar det svaret.

---

...på en helt orelaterad punkt så har jag lust att kidnappa dig, låsa in dig i mitt källarförråd och sen inte släppa ut dig förrän du har illustrerat Blå Himmel. :gremgrin: Du har nästan precis rätt stil för det spelet - om det bara var liiiiite mer "Airfix box art" (och om Blå Himmel var lite mer klart, förstås, så att jag faktiskt hade ett bildmanus) så skulle jag nog genomföra min onda plan på stubben!

Mwahaha!

Snow

Swashbuckler
Hur tjänar man pengar på dem, hur lagar man mat på dem etc... Några av dem iallafall. Så när man träffar en större gumbest så är den inte bara en bunkte xp utan även en källa till värdefullt kött, kanske fin päls. Något som om man dödar den kan ge upphov till nya äventyr.

Hittar man ett näste råglar så kan man nästan säkert skörda deras ägg och sälja i stan för dyra pengar. Man ska klara sig utan att bli biten av råglarna för mycket bara, giftiga du vet...

Lysekoid

Veteran
Jag har pratat en hel del med Krank, så jag tror precis jag vet vad du menar med Coriolis. Det räcker inte att bara beskriva en värld. Del två borde vara att ta fram RPG material, som bygger på möjligheten till konflikter, äventyr och sådant...

Undrar varför skaparna av det spelet inte tänkte på detta...

...och jag måste nog ta reda på lite mer om vad Blå Himmel är för någon spel, även om risken för att bli inspärrad i en källare krämmer mig lite hahaha!

Krille

Super Moderator
Lysekoid said:
Gamla rollspelare sitter ofta fast i gamla paradigmer. En gång i urtiden bestod rollspel av ett sätt att slå ihjäl monster, ett sätt att ta sig förbi låsta dörrar och fällor, regler för att göra en gubbe som gör ovanstående och lite beskrivningar av saker och ting. Det som mestadels har hänt sen dess är att det har blivit mer av allting - mer stridsregler, mer fällregler, mer gubbskaparregler, mer beskrivningar - men först på senare tid så har folk börjat tänka på alla andra problem.

Lysekoid said:
...och jag måste nog ta reda på lite mer om vad Blå Himmel är för någon spel, även om risken för att bli inspärrad i en källare krämmer mig lite hahaha!
Det vore lite trådkapning, så jag nöjer mig med att säga att det skulle kunna liknas vid Sagan om Ringen 1918 - man tar en fantasyvärld och spolar fram till Röde Baronen-eran, helt enkelt. Men jag ska inte sno mer av din tråd, så vill du veta mer får du söka. :gremgrin:

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Lysekoid said:
Det har troligen att göra med att det inte finns särdeles mycket teoribildning eller ens diskussioner kring hur man beskriver världar. Det finns en jäkla massa vad gäller udda regelsystem, men spelvärldar skrivs idag ungefär som de gjorde för åtminstone tio-femton år sedan.

Kombinerat då med att de som skriver "udda" regelsystem och är bra på att diskutera sällan bryr sig om spelvärldar, och att "vanliga" rollspelsmakare brukar sitta och trycka på både värld och regler till spelsläpp.