Nekromanti Ngn med koll på äldre mobiltelefoner?

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Jag blev just påmind om att min favorithanddator, min kära Psion 5mx / Ericsson MC218, faktiskt har stöd för mobilt surfande genom att använda en mobiltelefons IR-port/modem och GPRS-anslutning. Det finns t.om en Operaversion (gaaaaammal) att installera. Jag har inte hittat någon perfekt lista över mobiler som stöds, men jag har hittat tillräckligt många som fått det att funka med dels olika specifika namngivna mobiler och dels Telia, som jag har som operatör.

Jag har ett mobilabonnemang jag inte använder med rätt schyssta rates för surfning (skaffade det för att få råd med ny mobil när min förra dog; kör kontantkort på huvudmobilen istället). Så, jag tänkte: Hey, gamla mobiler brukar vara billiga, på Tradera/E-bay brukar man hitta batterier och laddare för gammal hårdvara - varför inte göra ett försök?

Jag blir dock förvirrad av alla förkortningar - WAP, GPRS, GSM... Jag har verkligen inte hängt med ett skvatt i mobilsvängen. Jag må vara tekniknörd, men jag skaffade inte mobil förrän jag tvingades på en som studentpresent 2000, och varje gång jag byter mobil gör jag det motvilligt (utom nu senast; visserligen var jag tvungen att byta men jag valde telefon med omsorg).

Jag har under skrivandet av det här inlägget upptäckt att min ursprungliga tänkta fråga, huruvida man är hänvisad till enbart WAP om man kör GPRS, kunde besvaras av wikipedia ("nej, det går att köra vanlig skit också") - men jag har en annan relaterad fråga.

Om ni tar en titt på listan här:

http://www.mgmcc.myby.co.uk/Gsm.htm

Och fokuserar på de under "Infrared connection", vilken bör jag välja? Tips?

krank

Hmmm... Ericsson T18 är den mobiltelefon flest personer verkar använda tillsammans med Ericsson MC218. Makes sense, T18 var väl rätt spridd vill jag minnas?

Foggmock

Myrmidon
Ptja, den och T10 vill jag minnas att "alla" hade.

Men om du köper en M600i som ersättare så har ju den IR. Fast då kan du ju surfa på den istället... :gremgrin:

krank

Foggmock said:
Men om du köper en M600i som ersättare så har ju den IR. Fast då kan du ju surfa på den istället... :gremgrin:
Ser du den på listan?

Nä, just det =)

Alltså, jag behöver en mobil som ska fylla en, och exakt EN funktion: Agera internetmodem åt min Psion 5mx.

Det ska i teorin finnas ett modem till 5mx:an, men dels är det lite klurigt att få tag på det och dels är jag osäker på om det utan problem tar SIM-kort och så. Eller för den delen hur smidigt det är (90-talsteknologi är sällan smidig).

Samtidigt har jag ett SIM-kort med ett abonnemang jag inte använder, så nu behöver jag en telefon som verifierats att funka med 5mx:an. Jag är inte ute efter att byta ut min telefon (den är jag rätt nöjd med förutom dess otrevliga påtvingade mediabiblioteksfunktion som indexerar alla mp3:or när man minst önskar det - 3.5mm-stereoutgång uppväger sådana detaljer mer än väl). Jag vill inte ha en telefon att ringa med, liksom. Eller skicka SMS, även om det väl kan hända att jag skickar något bara för att testa om det funkar att skriva SMS med ett riktigt tangentbord och så.

M600i har för liten skärm för att jag skulle stå ut med att surfa på den, förresten.