Nekromanti Ni som förhandskikat på "Finna Dolda Ting" resp. Orvars "Äventyrsspel".....

osrick

Veteran
Ni som förhandskikat på "Finna Dolda Ting" resp. Orvars "Äventyrsspel".....

Hej ni som ev förhandskikat på böckerna "Finna Dolda Ting" och Orvar Säfströms"Äventyrsspel". Var börjar deras resp. tidslinjer, dvs vilket år har de satt som startmärke för varsin story ? Typ är det före-under-efter 1982 osv. Tpf

Edit: såg just att Dante i annan post skriver att Äventyrsspel startar vid 1982

kloptok

Pensionerad astrolog
Finna dolda ting börjar med ett avsnitt om krigsspel, OD&D och rötterna och går sedan vidare till att beskriva vad som skedde i Sverige under motsvarande tid (sent 70-tal). Det är mycket Äventyrsspel, men har ingen aning om hur den delen är jämfört med den andra boken. Köpte FDT i söndags och fastnade flera timmar under kvällen - underhållande läsning! Jag var positivt överraskad över den här delen om OD&D och TSR faktiskt, kändes förvånansvärt väl researchad baserat på vad jag kan om ämnet.

Har inte bläddrat i Äventyrsspelsboken men min känsla är att den är fetare som fysiskt objekt betraktat med lite högre produktionsvärde (vilket ju också syns på prislappen). Den har jag ju såklart förhandsbeställt.

osrick

Veteran
Tack Kloptok för bra microreview! Julklappstips båda två, då :)

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Boken om Äventyrsspel avhandlar perioden 1982 till 1997, dvs. den tid företaget var verksamt.

Givetvis finns det lite förhistoria och lite prolog också, men huvuddelen av innehållet fokuserar på SAMTLIGA de produkter Äventyrsspel gav ut under sin existens. (Inklusive fyra små böcker som jag tror att ytterst få personer ens känner till.)

Hans E Magnusson

CAPS LOCK
Dante;n133862 said:
(Inklusive fyra små böcker som jag tror att ytterst få personer ens känner till.)
Alltså, jag måste få vet, klarar inte av att vänta. En liten ledtråd, snälla .....

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Jag chansar på de små äventyrshäftena till Chronopia -- som jag inte har, och inte riktigt vet hur de publicerades. (Och som jag eventuellt bara drömt om.)

Harry S

Swordsman
Är Äventyrsspel en coffee table book och Finna Dolda Ting en faktabok?

Vad är det svenska ordet för coffee table book?

Dante

Staff member
Harry S;n133878 said:
Är Äventyrsspel en coffee table book och Finna Dolda Ting en faktabok?
Typ.

Harry S;n133878 said:
Vad är det svenska ordet för coffee table book?
Dessvärre är det »coffee table-bok«.

Jocke

Man med skägg
BLIR boken om Äventysspel till ett äventyrsspels-spel på samma sett som Kramers coffee table-bok om coffee tables blir till ett coffee table?

Dimfrost

Special Circumstances
Gurgeh;n133873 said:
Jag chansar på de små äventyrshäftena till Chronopia -- som jag inte har, och inte riktigt vet hur de publicerades. (Och som jag eventuellt bara drömt om.)
Dem såg man rätt länge i lådorna hos spelbutiker på konvent. Har dessutom för mig att det bara är tre? Jag har dem förstås. :)

Undrar också vad det kan röra sig om ...

Dante

Staff member
Dimfrost;n133898 said:
Undrar också vad det kan röra sig om ...
Har ni förhandsbeställt boken behöver ni inte undra längre än till senast nästa vecka …

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Jag köpta "Finna dolda ting" på lunchen. När folk slutar hitta på arbetsuppgifter åt mig så ska jag titta närmare på den.

Dante

Staff member
anth;n133910 said:
Nä.

»Coffee table-bok« har fler konnotationer än bara formatet: bl.a. förväntas de innehålla en stor andel bilder och illustrationer, och dessutom till upplägget vara gjorda för slöläsning snarare än fokuserad sträckläsning.

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Kaffebordsbok?

Soffbordsbok?

Det är bara att hitta på en bra översättning, få den att slå igenom så pass mycket att alla börjar använda det begreppet och sen vänta ett par ord på att det ska tas med i SAOB.

osrick

Veteran
Zoth-Ya - just den spalten skrevs av antingen Anders Blixt eller Bo Jangeborg. Jag kollar med Bo om han kommer ihåg något om denna notis

Edit: nu svarade Bo: "Sorry, ingen aning"