Nekromanti Niddro-RPG, behöver hjälp med formler

Niddro

Veteran
Tjena, jag håller på att utvecka ett textbaserat rollspel som spelas direkt i webläsaren. Det är skrivet i php och javascript. Jag skulle behöva hjälp med att balansera spelet i form av skada i strid och rustning m.m.

Varje karaktär skall komma att ha följande attribut:
Strength
Dexterity
Intelligens
Vitality

Sen hade jag tänkt att man ska ha följande egenskaper:
Attack rating (bidrar till chans att träffa)
Defense rating (bidrar till risk att bli träffad)

...men inget är skrivet i sten. Jag behöver hjälp med hur man ska beräkna träffprocent, skada, och annat.

Björn den gode

Swashbuckler
Det här är ingen lätt fråga, och särskilt så är det rätt omöjligt att ge någon hjälp utan att veta mer, men tipset blir väl att pröva sig fram och sen speltesta en hel del, att titta på en del av de mer speliga rollspeln (d&d tex) kanske skulle kunna ge lite hjälp men en av datorspelens styrka är ju annars att man kan ha extremt mycket komplicerade formler i bakgrunden så att det känns mer som att man utforskar än att man kan sitta och räkna på vad som är bäst. Sen beror det ju helt på hur avancerat spel det är vi pratar om, ifall strid inte är sådär jättecentralt så räcker det väl kanske med nåt som liknar:

Träffprocent= Dex*Attackrating/(dex*defenserating)
Skada=Weapondamage+Strengthbonus
och så drar man av skadan från sina kroppspoäng som baseras på ens vitality. Vill man ha in intelligens så kanske den kan ge en bonus vid strider mellan fler än två? (Sen gäller förstås att skalorna är sådana att du får ut rimliga procent av formlerna ovan, annars får man omvandla värdena först).

Det är nog det bästa jag kan komma på utan att få veta mer om det.

Niddro

Veteran
Dina förslag är inte helt dumma, det är något sånt jag själv suttit och pillat med i excel. Jag tänkte implementera dessa i spelet inom en snar framtid och testa dem "in action" så att säga.

Tack för hjälpen så länge, tar gärna emot fler förslag