Nekromanti Nidländska reningen (åsikter)

Sting

Veteran
Har delvis spelat och delvis SLat båda kampanjer. Där Svavelvinter är komiskt är Nidländska reningen dumt, där Svavelvinter är Fantastiskt i sina ider så är Nidländska reningen bara.....dumt. Jag kan avslöja att jag aldrig ångrat ett köp så mycket som när jag köpte sista delen. Det är definitivt ett av de sämsta äventyr som jag någonsin sett (det inkluderar egengjorda!) och det finns ju problem med riket som tidigare nämnts. Om du gillade svavelvinter så gör något eget i stället för att spela den Styggelse som går under namnet " Den Nidländska Reningen"!
Naturligvis kan det vara kul att spela det men då är det TROTS äventyret inte tack vare....

VanDahl

Veteran
Om du med kobold menar att min stavmagiker skulle ha varit jättebra på alla färdigheter/besvärjelser har du ordentligt fel.
Jag tror mer han menar att din stavmagiker var bra på just det som behövdes för att överleva. Du kanske inte använde dig av kunskaperna du fått som SL när du spelade din karaktär, men han hade kanske precis de färdigheterna och besvärjelserna som behövdes vid vissa jobbiga lägen.

om det var så kan man säga att du "Metagejmade" när du gjorde gubben, men kanske inte under spelets gång.

Att bli av med armen kan ju dessutom hända vem som helst lyckas med, även om vet att en strid stundar och man hela tiden är förberedd så kan man ju fumla, missa nån parering, ramla, misslyckas undvika fällan, allt sånt beror ju oftast på vår gode vän T20 eller någon i hans vänkrets.

Elder Girov

Swordsman
Hahaha!

Så jävla perverst att moderatorerna har hetsat mig med flera till döddagar, men inte har uppmärksammat denna tråds klart rasistiska inlägg. Jag skiter i vilket, men jag tycker att det är jävligt lustigt. :gremsmile:

Elder Girov

Swordsman
Hehe..

Jag uppfattade det som att du hade skräddarsytt en RP efter vad som behövdes i kampanjen, om så inte var fallet tar jag din krona ifrån dig. :gremsmile:

Van der Maaster

Veteran
Re: Hahaha!

Vi får väl vara tacksamma att våra kära moderatorer har ett sinne för ironi. :gremsmile:
Tycker för övrigt att det är rent patetiskt att dra paralleller mellan rasism och de så ofta "mörka" ondingarna. Att ondska förknippas med svart och godhet med vitt har knappast något med etnicitet att göra.
Vid det här laget har jag också fått svar på den fråga det här inlägget egentligen gick ut på. Nidland är inte värt kattpiss! Så det blir nog till att skapa eget material.
Tack för intresset!

Troberg

Sinister eater
Re: Hahaha!

Tycker för övrigt att det är rent patetiskt att dra paralleller mellan rasism och de så ofta "mörka" ondingarna.
Jag har inte läst produkten ifråga, men av det jag sett i diskussionen så finns det saker som definitivt med rätta kan ifrågasättas.

Dessutom är ju själva Nidland något i stil med George W Bushs uppfattning om ett arabland, typ en hoper svartmuskiga fanatiker med en ond religion...
i kombination med

namnet Mizboallah
tycker jag är i bästa fall ett exempel på dåligt omdöme, i sämsta fall fruktansvärt korkat.

Att sammankoppla etnisk tillhörighet med god/ond kan man komma undan med i fantasy, men när de etniska grupperna blir för lika verkliga folk så är det inte acceptabelt. Att Hisbollah (osäker på stavningen) dessutom är en grupp modiga människor som gör ett viktigt arbete är bara en sidofråga.

Just nu råkar det vara araber som det går att komma undan med smutskastning av. Hade det varit lika lätt om det varit nidbilder som kallades Djudar eller Negrons? Kanppast. De fördomarna har nämligen genomskådats och rättmätigt stämplats som fula. Araber är däremot fair game idag, och det ställer inte jag upp på.

Så nej, det är inte patetiskt att kritisera den här typen av inslag i spel. Så länge det förekommer så är det inte bara tillåtet, det är fan ta mig nödvändigt!

Att ondska förknippas med svart och godhet med vitt har knappast något med etnicitet att göra.
Ehm, jo det har det. I vissa kulturer är de färgernas symbolvärde faktiskt annorlunda.

Dessutom är det inte hudfärg som hängs ut här, det är hela paketet med kultur och allt.

Feuflux

omjonasson.se
Äsch då

Jag uppfattade det som att du hade skräddarsytt en RP efter vad som behövdes i kampanjen, om så inte var fallet tar jag din krona ifrån dig.

Äsch då, blev av med min krona. :gremsmile:

Jag förklarade mig väl inte så lysande antar jag. Karaktären var siffermässigt inget speciellt. Den skräddarsydda biten var mer att SL och jag bestämde att jag skulle spela en gammal magiker som skulle försöka delvis guida runt de andra spelarna genom äventyret.

Van der Maaster

Veteran
Du missförstår mig

Har själv inte heller läst just Nidland, men där finns av inläggen att döma flera sämre val av namn och liknelser, men det är inte vad jag ville komma åt.
Vad jag menar med "patetiska paralleller" är att anklaga människor som skapar fantasy med mörkret som ondska och ljuset som godhet för att vara rasister. De må ha dålig fantasi, men det gör dem inte till rasister.
Vidare så tyckte jag att det var intressant vad du skrev om andra kulturers syn på gott och ont, ljus och mörker. Kan du ge ett exempel på en kultur där detta är omvänt?
Vidare blir jag mycket förvånad när du skriver
"Att Hisbollah (osäker på stavningen) dessutom är en grupp modiga människor som gör ett viktigt arbete är bara en sidofråga."
Menar du då att du stöder en organisation (stavas Hizbollah) vilkens medlemmar genom självmordsbombning dödar massor av oskyldiga människor? Kanske har jag missförstått dig.

Storuggla

Champion
Re: Du missförstår mig

"Att Hisbollah (osäker på stavningen) dessutom är en grupp modiga människor som gör ett viktigt arbete är bara en sidofråga."
Menar du då att du stöder en organisation (stavas Hizbollah) vilkens medlemmar genom självmordsbombning dödar massor av oskyldiga människor? Kanske har jag missförstått dig.
Umm... Hizbollah självmordsbombar inte. Hamas självmordsbombar. PLFP självmordbombar. Någonting med ett namn efter de där flyktinglägren som blev massakrerade självmordsbombar (vilket jävla verb :gremcrazy:), men Hizbollah nyttjar sig inte av självmordsbombare. Hizbollah lobbar raketer över gränsen till Israel från Libanon då och då, bygger dagis, skolor och sjukhus och har än så länge inte ägnat sig år några människorättsbrott sedan Israels utdragande från Libanon (jag är osäker om raketerna över gränsen räknas som folkrättsbrott eller krigshandling eller något annat).
De använder inte sig av självmordbombare. Självmordsbombarna kommer från Västbanken och Gaza, Hizbollah opererar i Libanon. Vad Troberg tycker om Hamas och PLFP däremot, har jag ingen aning om.

Storuggla, byter batterier i ficklampan

Van der Maaster

Veteran

Jag må ha fel vad gäller självmordsbombare, men faktum är att Hizbollah dödat många civila i sin kamp för ett fritt Palestina. De räknas även fortfarande som en av dagens stora terroristorganisationer.

Storuggla

Champion

"Jag må ha fel vad gäller självmordsbombare, men faktum är att Hizbollah dödat många civila i sin kamp för ett fritt Palestina."

Antalet civila döda i Libanon kan jag inte uttala mig om då jag har noll koll på hur många som strök med där. Men Hizbollah kämpar för ett fritt Libanon (vilket de nu har, så de borde väl packa ihop och gå hem snart tycker man), inte ett fritt Palestina. Två olika områden.

Storuggla, tittade på kartan för säkerhets skull

Van der Maaster

Veteran

Jag är medveten om skillnaden mellan dessa två områden. Men med tanke på att Hizbollah ibland arbetat under namnet Islamic Jihad for the Liberation of Palestine så är jag inte så fel ute som du tror. Två av deras kändare bomber small i Buenos Aires på Israeliska ambassaden och Israelsikt samhällscenter. För övrigt har även Arafat tagit avstånd från denna terroristorganisation som varit ett hinder för fredsförhandlingarna i Israel.

Storuggla

Champion

"Men med tanke på att Hizbollah ibland arbetat under namnet Islamic Jihad for the Liberation of Palestine så är jag inte så fel ute som du tror. Två av deras kändare bomber small i Buenos Aires på Israeliska ambassaden och Israelsikt samhällscenter."

Men hallå, du kan ju inte dra upp fakta som jag glömt bort, då måste jag ju ge mig ju! Oschysst! :gremwink:
Okej då.

"För övrigt har även Arafat tagit avstånd från denna terroristorganisation som varit ett hinder för fredsförhandlingarna i Israel."

Pöh, Arafat, den karl tar ju avstånd från allt nuförtiden, yogurt står väl näst på tur :gremwink:

Men seriöst, jag anser mig överbevisad då jag inte har tillgång till mina training papers här och mitt minne tydligen sviker mig på detta viset (I curse you, alcohol!). Dessutom gör vi nog bäst i att låta detta vila innan någon moddis får syn på oss och tycker att det är OT.

Storuggla, matt

Troberg

Sinister eater

Vidare så tyckte jag att det var intressant vad du skrev om andra kulturers syn på gott och ont, ljus och mörker. Kan du ge ett exempel på en kultur där detta är omvänt?
Jag kan inte på rak arm komma ihåg vilka det var som hade andra färger för gott och ont, däremot är det ganska många kulturer i asien som har vitt som symbol för sorg och död.

Den diskussionen hör inte hemma här. Jag vill dock ändå bemöta din kritik. Därför kommer jag att ge ett svar och sedan inte diskutera det vidare. Synpunkter kan skickas privat. OK?

De attackerar sådana som är en del av ockupationsmakten som just nu bokstavligt talat håller på att jämna deras land med marken och driva ut eller döda deras folk. Deras mål är personer som är, varit eller kommer att vara del av den israeliska krigsmakten. Oskyldig är ett ord jag använder i andra sammanhang, här är det inte applicerbart. Jag har inga problem med begreppet själmordbombning, det är inte konstigare än kamikazepiloterna eller försvaret av Alamo, tvärtom, till skillnad från Alamo är det en sund militär strategi som är den enda större militära framgång man haft gentemot israel. Trots detta råder fortfarande en kill ratio på 1:3 till israels favör. Läs på bakgrundshistorien och ta reda på vad som verkligen händer där.

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in

"De räknas även fortfarande som en av dagens stora terroristorganisationer."

När något "räknas som" något ska man alltid fråga sig "Vem räknar det?". Speciellt om man i dessa dagar snackar om terrorister.

Elder Girov

Swordsman
Tveksamt..

Ni kanske har expat för mycket för min förmåga i det ämnet. Läser man ditt inlägg i sitt sammanhang kan man förstås ana en klang av ironi, men den är lite för "bredsvärdig" för min smak. Däremot kan jag nog lugnt säga att jag har sett flertalet moderatorer få frispel för mindre, ljuva minnen om låsta trådar och prat om att ta av sig skorna i andras hus pockar på minnet... :gremsmirk: