Re: Hahaha!
Tycker för övrigt att det är rent patetiskt att dra paralleller mellan rasism och de så ofta "mörka" ondingarna.
Jag har inte läst produkten ifråga, men av det jag sett i diskussionen så finns det saker som definitivt med rätta kan ifrågasättas.
Dessutom är ju själva Nidland något i stil med George W Bushs uppfattning om ett arabland, typ en hoper svartmuskiga fanatiker med en ond religion...
i kombination med
tycker jag är i bästa fall ett exempel på dåligt omdöme, i sämsta fall fruktansvärt korkat.
Att sammankoppla etnisk tillhörighet med god/ond kan man komma undan med i fantasy, men när de etniska grupperna blir för lika verkliga folk så är det inte acceptabelt. Att Hisbollah (osäker på stavningen) dessutom är en grupp modiga människor som gör ett viktigt arbete är bara en sidofråga.
Just nu råkar det vara araber som det går att komma undan med smutskastning av. Hade det varit lika lätt om det varit nidbilder som kallades Djudar eller Negrons? Kanppast. De fördomarna har nämligen genomskådats och rättmätigt stämplats som fula. Araber är däremot fair game idag, och det ställer inte jag upp på.
Så nej, det är inte patetiskt att kritisera den här typen av inslag i spel. Så länge det förekommer så är det inte bara tillåtet, det är fan ta mig nödvändigt!
Att ondska förknippas med svart och godhet med vitt har knappast något med etnicitet att göra.
Ehm, jo det har det. I vissa kulturer är de färgernas symbolvärde faktiskt annorlunda.
Dessutom är det inte hudfärg som hängs ut här, det är hela paketet med kultur och allt.