Nekromanti Nidvisor och okväden till Eon.

Hjalle

Swashbuckler
Jepp, nu är jag klar. Lite sånger och värdshusvisor till kampanjvärlden sitter inte fel. De flesta är av de mer skämtsamma slaget, men det finns även två längre, som är riktigt gravallvarliga. Här kommer en kort kommentar till var och en:

Visan om aboraten: En populär visa som sjungs i hela Asharien (dock ganska ovanlig i Soldarn). Den är främst till som ett hån, en nidvisa om Daakkyrkans korrupta struktur.

Kalla mig vad du vill, vid draken: En tokonsk sång som är vanlig även i norra Uriens. man börjar långsamt, och sjunger sedan snabbare och snabbare, och starkare och starkare. De sista raderan är ganska grova, men dessa sjungs så snabbt att man oftast inte hinner uppfatta orden. Sista raden närmast vrålas ut.

Piratvisan: En kort och käck sjömansvisa, som ofta sjungs i samband med en skål ute till havs.

Bergets kväde: Ganska långt, om äventyraren Ikhors färd genom Kholonbergen, ned i de bistraste djupen och upp igen till dvärgarnas gamla fäste i norra bergen.

Jon Fiskares strapatser: En delvis sann, längre visa om den hurtige Jon Fiskares understundom vilda frustration över havstrollets Belks grymma nyckfullhet. Sången är väldigt populär på Kathar, men ovanligare i resten av Soldarn. Författaren har i de flesta verser brett på en aning.

Den Gamle äventyrarens berättelse: Ett långt och bittert kväde om en sann färd av fruktan och skräck. Äventyrarens sonson är författaren.

Visan till mjödets lov: (En sång som jag inte själv hittat på. Den är hämtad från ett lajv. Jag har bytt ut två ord iaf) En munter sång som är vanlig bland trubadurer och barder. Den uppskattas som solosång på värdshus runt om i Östasharina, men är inte direkt skrålvänlig. Alven Manuari sägs ha skapat den på begäran av en rik kroginnehavare i Tuzan Rim.

Folk och fä: En fördomsfull visa från Arlon i Drunok. Populär när en alvisk/dvärgisk/tirakisk krogbesökare har varit bråkig, och man vill trampa ner honom skiten.

(Feedback önskas!)

-Hjalle

GlueBall_UBBT

Warrior
Mycket fint och förträffande användbart. Piratvisan ska jag nog lära mig utantill :gremsmile:

Synd bara att det inte var ljudfiler med musik och sång utan bara texterna, inte för att jag kräver en sådan storslagen prestation, det är bra som det är, men det hade vart extra gött :gremsmile:

Hjalle

Swashbuckler
Mjaa, jag kan inte så mycket om hur man grejsar med ljudfiler och sånt, men jag kan alla melodier i huvet, så jag har inte bara skrivit ett antal omöjliga-att-sjunga-texter.Om du verkligen vill ha melodin på någon visa så kan jag skicka dig ett PM med enkel Do-Rem-Mi melodiskala.

-Hjalle

GlueBall_UBBT

Warrior
Tack så mycket, men jag kan ändå inte läsa det. Jag är själv ingen höjdare på musik, men roligt att veta att det finns melodier till sångerna.

Wictor

Warrior
Kom igen nu Hjalle, ta en mick, sätt dig framför datorn och sjung och spela in bara. Var inte blyg!

Boboliwsy

Warrior
Underbart!

Bra initiativ!
En av mina spelare spelar en soldisk bard, han kommer nog uppskatta dessa visor! Speciellt Visan till mjödets lov, då Manuari är denna rollpersons idol!
Ska nog låta Manuari själv framföra visan vid nästa spelmöte, rollpersonerna befinner sig nämligen i Camard, och har planer på att besöka värdshuset Runda Tunnan! :gremsmile:

//Boboliwsy - har just spellett en omgång Eon

Hjalle

Swashbuckler
Re: Underbart!

Hehe... Visan till mjödets lov är som sagt den ända av sångerna som jag inte hittat på själv... :gremsmirk:

Lustigt, en av mina spelare spelar soldisk bard. Men jag skrev det här innan barden ens var påtänkt...!

Mycket nöje nästa spelmöte, jag hoppas att du hittar på en fin melodi, i brist på ljudgrujs och annat sånt.

-Hjalle

Blasphemy

Swashbuckler
Helt underbara... Många roliga och en del riktigt stämningsfulla...
Piratvisan är nog min favorit... lagomt komplicerad för min del...

Faoli Faola Faolej

Jade

Warrior
Ah! många tummar upp! Sånt här tycker vi om.

Dessutom mycket bra genomfört... Skulle som sagt vara trevligt att höra melodierna också.. *hint hint*

Har haft spridda planer på att göra något liknande (till mitt egna spel iofs), men aldrig kommti riktigt dit. Nu får man kanske ta sig i kragen å göra ett försök... :gremtongue: