Nekromanti Nilskon 2

Nässe

Myrmidon
Igår kväll kickade Nilskon 2 igång i en lägenhet på Värnhem med mängder av öl godis, chips och tända ljus. Vi var fem stycken som spelade Durance, ett story now sf-spel som egentligen handlar om koloniseringen av Australien.

+ vi hade skitkul
+ spännande berättelser
+ jag gillade sättet att sätta scener-med en fråga
+ grymt cool planet och fängelse som vi byggde med hjälp av spelet
+ underbara namn man slår fram på namntabellen.
- väldigt lång förberedelsetid, två och en halv timme...!
- oklart om konfliktresolutionen passar oss. Blev jättebra med någon scen men oftast kändes det som att man kan tolka in vad som helst och då blur det "samberättande" där man författar ihop, inte kul.
- mycket diskussion vid varje ny scen. Fyra personer ska komma överens om en scen som ska svara på frågan. Känns upplagt för problem och prat, inte spel.
- väldigt många rollpersoner, tio stycken. Hinner inte med alla och allas berättelse.

Sammanfattningsvis en kul kväll och ett spel jag vill testa igen. Idag kör vi Sakval :)

kloptok

Pensionerad astrolog
Kul att läsa! Jag gillar Durance av ungefär samma anledningar som dig (framförallt älskar jag planeterna och kolonierna man får fram, behöver jag en fångplanet någon gång vet jag var jag ska leta!). Håller med om att "konfliktinspirationen" som jag gillar att kalla den lämnar lite för mycket fritt. Skulle gärna ha någon mer skarp konfliktresolution baserat på de här drivkrafterna som finns med och som jag ändå gillar. Tycker också det är lite svårt att få ihop historier för tio huvudpersoner och gillar inte riktigt det här att de försvinner ur storyn när de brutit mot sin ed - det är ju då de börjar bli riktigt spännande som karaktärer och då vill jag ju fortsätta spela dem. :)

Nässe

Myrmidon
Sorry, blev inte mer rapport än såhär, även om vi spelade alla tre dagarna och hade kul. Durance kommer säkert få sig en genomkörare igen även om jag inte är såld på något sätt. "Bäst i test" är fortfarande Sakval. Det scenariot som vi körde på söndagen "Skillinge by Night, 1984" blev till ett första pass på något som kommer bli en kortare kampanj. Riktigt härlig grisodlarkänsla i en liten by vid kusten på Österlen. Mycket "Låt den rätta komma in"-stämning. Det passet var lätt det bästa. Inför nästa års Nilskon ska jag helt klart tänka om. Kanske köra flera pass med samma spel eller varva Story Now spel med vanliga traddiga scenario. Någon variant ska det i alla fall bli.

Ja, Värnhem som i Malmö :)