Nekromanti Nisse Gullikson i Arty på SVT

terje

xenomorf mystiker
Var det nån som såg inslaget om Nisse Gullikson i Arty i går kväll (finns på deras websida om man missade det)? Bra men kort om hans fina illustrationer till Drakar och Demoner och Mutant.

I det reportaget visade de korta scener med några grabbar som satt och spelade drakar och demoner. Är det nån som vet var de bilderna kom från? Den såg så övertygande 80 ut (lite som D&D-scenen i ET faktiskt).

Organ

Out of time, out of mind
I det reportaget visade de korta scener med några grabbar som satt och spelade drakar och demoner. Är det nån som vet var de bilderna kom från? Den såg så övertygande 80 ut (lite som D&D-scenen i ET faktiskt).
Ingen aning men de var i alla fall från göteborg (eller i alla fall från västkusten) så det kanske är någon gbgare som känner igen sig, eller? :gremgrin:

En grej var annars att jag spelade rollspel när programet visades och vi tog en paus för kolla in det. Intressant var att notera att vi som tittade mycket väl kunnat vara småkillarna i inslaget fast tjugo år senare, sittandes runt ett liknande spelbord, spelandes ett liknande spel, minus collagetröjarna och med mindre hår. Vissa saker ändras aldrig. :gremtongue:

/Anders

solvebring

Superhero
Det var underbart att se. Mycket intressant också, och jag har alltid gillat hans illustrationer. De har skön stil och känns så sagotypade på något vis. Jag menar, vilket hiskeligt monster han än illustrerar så lyser även den fantasylika sagomysglädjen igenom på något vis.

Bilderna på grabbarna som lirade på 80-talet var jävligt kul att se.
Ja, om någon vet mer om de bilderna vill jag verkligen höra det.

Brynolf

Dum fan
Tragiskt program. "Djur i konst"? Vad har Zorns balle (som han nog trots allt inte ritat när allt kom omkring) med djur att göra? Och det mycket korta inslaget om Gullikson var förvirrat och visade med all önskvärd tydlighet att folket på Arty inte har en susning om vad rollspel är.

solvebring

Superhero
och visade med all önskvärd tydlighet att folket på Arty inte har en susning om vad rollspel är
Klart som korvspad att inte folk får hela biten av rollspel. Så är det ju jämt, dock så fick man ut mycket av den delen om man själv är rollspelare och tittade.

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
IIRC så var de hämtade ur ett program om ungdomar i olika stadsdelar i Göteborg. Det gjordes i slutet av 1980-talet.