Nekromanti Nitläder

Simon

Swashbuckler
Är det någon som kan förklara för mig varför nitläder har lägre brytvärde än mjukt läder?

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Troligtvis för att nitarna väldigt lätt ramlar av om man hugger med svärd på dom. När dom är borta så gapar bara ett tomt hål. Inte bra.

/Naug, gissar

Krille

Super Moderator
Re: Nitläder?

"Troligen är denna rustnings typ tillverkad av okunniga hårdrockare under tidigt 80-tal. Denna kultur hade mest behov av en vacker och tuff yta samt ängnar för mycket tid åt headbanging. Så på grund utav bristande kunskaper, whiplash-skadade nackar och behovet av en tuff scenkostym så har nitläder lågt BV "

Förmodligen har du rätt. Min personliga teori är att nitläder kom in i Eon för att det fanns i alla andra fjantasyspel. Jag försökte ett tag slå ett slag för en konsekvent rustnings- och vapenteknologi, däribland utan nitläder, men var i slutändan tvungen att ge mig.

Jag tror nitläder hamnade i rollspel efter att okunniga fantasyförfattare och rollspelskonstruktörer tittade på visbypansar och liknande rustningar. De ser vid första anblick faktiskt ut som läder med nitar.

Rustningarna jag talar om har ofta två lager (kan ha bara en också) läder med metallplattor mellan (metallplattorna syns alltså inte ut). Sedan har man dragit nitar genom läder och metall (nitarnas huven syns alltså). Lädrets uppgift är att hålla upp alla metallskrot som i sin tur ska ta emot kraften i slagen.

Men det kan ju iof också vara en hårdrockartrend...

/Faehrengaust

Cohen

Swordsman

Lädrets uppgift är att hålla upp alla metallskrot som i sin tur ska ta emot kraften i slagen.

Detta såg jag som att det föll under min förklarings kategori "för att hålla samman rustningens olika delar".

Man kan sammanfatta med att säga att anledningen till att nitlädret inte har lika högt brytvärde är för att nitlädret är tunnare än mjuklädret. Nitlädret behöver inte vara lika tjockt då dess enda uppgift är att hålla samman nitarna.

samiis

Warrior
Jag har tre svar på denna frågan...

1. Det är en miss i reglerna (inget rollspel är felfritt)

2. Dom där små metallbitarna kanske skär hål i lädret

3. Det kanske inte är mjukt läder utan nåt annat lättare...

Korpen

Hero
Jag tror det har en hel del att göra med att lädret är perforerat med en mass fina små hål.

Cohen

Swordsman
Dom där små metallbitarna kanske skär hål i lädret
Rätt

Det kanske inte är mjukt läder utan nåt annat lättare...
Rätt igen

Cohen

Swordsman

Nej, nitarnas uppgift är endast dekorativ på många rustningar, de sitter i mönster eller på platser där det skall synas och ge status till bäraren.

Hela rustningen har bara dekorativ funktion!
Varför skulle man annars bära på onödigt tungt metallsrot som inte skyddar mot ett hammarslag ens.

Cohen

Swordsman

Ja, men varför bära på den onödiga vikten när vissa tyg- och lädervaror är bättre.
De kanske inte har samma skydd, men de väger mycket mindre i förhållande till pansarnivån. Dessutom kan läder alltid vadderas och bäras utanpå varandra, och det är fortfarande lättare.

Krille

Super Moderator

"Ja, men varför bära på den onödiga vikten när vissa tyg- och lädervaror är bättre."

Därför att tyg- och lädervarorna inte är bättre.

Grundläggande skyddsmekanik: för att absorbera och fördela kinetisk energi så krävs massa och hållfasthet som kan avleda denna energi.

Tyg och läder har ingen strukturhållfasthet. De skyddar endast på den punkt där anfallet träffar. De kan bara ta upp energi till en viss gräns (den mängd som krävs för att komprimera tyget och lädret vid infallspunkten). Allt där över går mer eller mindre ostoppat rakt in på målet.

Metall har en strukturhållfasthet, vilket innebär att ett anfallande slag måste övervinna metallens strukturhållfasthet för att kunna få in energin på målet under. För att få in ohindrad skada på målet så måste metallen slitas sönder. Den energin som blir över från att slita sönder metallen går ohindrat in på målet. I alla andra fall så kommer den anfallande energin att fördelas över en större yta. Om formstrukturen håller så fördelas energin över hela rustningsdelen, annars så fördelas energin på det deformerade området (dvs bucklan). Det innebär att anfallande energi per ytenhet blir bra mycket mindre. Kombinera detta med stoppning under så får man att stoppningen utan problem klarar av att ta upp den fördelade energin.

I vilket fall som helst, just på grund av att man måste slita sönder metallen gör att det är mycket svårare att orsaka ett sår på fienden. Man kan krossa ben, men ben kan spjälkas och läkas. Ett öppet sår kan dock allt för lätt leda till sårfeber och död, och det är det som är det verkligt farliga. Kan man genom ett lager metall, om så bara en ringbrynja, hindra öppna sår så ökas chansen för överlevnad radikalt.

Cohen

Swordsman

Ja, men nitlädret sprider inte skadan ett skvatt, utan fungerar som vilket annat läder som helst förutom att det har några metallförstärkningar här och där.
Vanligt läder är i alla fall pålitligare än nitläder.

Annars håller jag med om att metall är mycket bättre.
Själv föredrar jag alltid en ordentlig metallplåt mellan mig och anfallaren.

Cohen

Swordsman

Jag har inte försvarat Nitlädrets funktion i någon av mina inlägg, snarar har jag försökt att säga att det inte existerar något som heter nitläder, men tydligen har jag inte lyckats vara tydlig nog.

I verkligheten ja.
Det står klart och tydligt i eons regelbok "nitläder".
Om det står där måste det ju helt klart finnas i Mundana, eller har jag fel?

Läder fungerar som skydd men det är mindre effektivt mot vissa vapen än vad rimgbrynja och framförallt en heltäckande rustning är.

Men bra som budgetval dock.