Nekromanti Nitläder?

Ottar

Veteran
Vilket sorts läder, mjukt eller härdat, är nitläder gjort av?

Och hur mycket låter nitläder när man går resp. springer?

Och slutligen hur smidig är man i nitläder?

Tackar så mycket för alla ev. svar!

Zippo

Veteran
hehe nitläder. Mjukt för min del. men man kan vell göra det härdat annars. Hur mycket det låter vet jag inte. Men smidig borde man vell inte vara så mycket. Skulle kunna tro att man bara kan sparka upp till maghöjd om man har nitlädersbyxor. Några akrobatiska manövrer lär man inte kunna göra

Storuggla

Champion
"Skulle kunna tro att man bara kan sparka upp till maghöjd om man har nitlädersbyxor. Några akrobatiska manövrer lär man inte kunna göra"

Sen att man borde se utt som en jäkla byfåne till hårdrockare dessutom... Nitläderbrallor, urk! :gremtongue:
Tacka vet jag vadderat tyg, det är pondus i alla fall!

Storuggla, dissar nitlädret

Duddmannen

Hero
Riktigt svar

"Mjukt" läder. Vi snackar inte om läderjacka direkt, men det är inte härdat.

Inte speciellt mycket, nitarna sitter ju fast i läderet och "klinkar" inte något vidare.

Något mindre smidig än i mjukt läder. Vilket inte är så farligt.

Varsågod!

/Duddmannen

Kornella

Warrior
Re: Nitläder!

Apropå nitläderrustningar och varför de förekommer i rollspelen så såg jag för några månader sedan filmen Julius Caesar från 1953. http://hem.legend.se/inspiration/caesar.html

I den filmen förekommer ett antal nitläderrustningar och rustningarna som i sig är väldigt lika ett antal av de nitläderustningar som förekom i Conan Barbaren, så lika att det inte skulle förvåna mig om det var samma. Även om hårdrocken säkerligen haft stort inflytande över hur nitläderustningarna kommit in i rollspel tror jag filmens inflytande är minst lika stor. Skulle man se fler äldre filmer, som troligen tillhört de som skapade rollspelsfantasyns studiematerial, så skulle jag inte bli förvånad om var och varannan film innehöll nitläder.

Nella - Som är tillbaka på forumen efter ett längre uppehåll :gremsmile:

volador

Veteran

Inte för att det är av någon större betydelse men de använder även nitläder i en Robin Hood film också - jag kommer dock inte ihåg vad den heter....det är inte Prince of thieves i alla fall. :gremlaugh:

Cohen

Swordsman

det är inte Prince of thieves i alla fall.

Johoo då, det är det visst det.
Kolla in brallorna.

Emil

Hero
Finns andra felaktigheter?

Eftersom ni verkar så insatta i medeltida rustningar så undrar jag helt enkelt: Vad är det för andra rustningstyper som förekommer i rollspel och som inte haft några motsvarigheter i vår värld? Eller är det bara nitläder som är uppdiktat?

/Emil

BAH! Det e ju asfräsigt! DET är minsann pondus att gå runt i nitläder.

Det finns feta nackdelar med att bara ha en nitläderrustning på sig, hugg från svärd är till exempel mycket fetare då man bär upp en nitläderrustning istället för en metallrustning........Betänk därför: "Vill jag leva, eller vill jag dö??" Men man rör sig givetvis väldigt mycket smidigare i en nitläderrustning än i en plåtrustning, men jag föredrar nog att leva framför att röra mig smidigare...

Aralion Ravathon Cavalles av det Jargiska Kejsardömet!