Prova att spela en RP med riktigt livsmål först...
...så får vi se om du fortfarande tycker hela poängen med rollspel är att bli bättre på dina färdigheter.
Här kommer förslag på finfina livsmål som är typiskt roliga för spelaren:
Jag ska starta min egen religion!
Ahhh, min fina rollperson Tuvindel var Prästinna i Chronopia som, när hon började bli stor nog för att intrissera sig för pojkar, opponerade sig mot hennes religions stränga regler som sade att alla med fullgjord liturgisk utbildning skulle leva i celibat. Hon blev utkörd och startade en egen religion (en ren bluff, alltså) och började fiska efter anhängare. Jag höll böneutrop mitt i gatan och mina medspelare låtsades vara halta och lytta som jag "helade" med min tro och min guds goda inflytande. Dessutom betalade jag unga, vackra kurtisaner och klädde upp dem i "sexiga" religösa klädnader och sade att alla legitimerade zeloter (man fick betala medlemsavgift) fick vara med på våra månskensseanser då vi skulle, typ, dansa nakna i parken och dricka en massa sprit och så. Affärerna gick lysande och vi började få alltfler anhängare. Sedan började problemen komma; en massa människor som var sjuka på riktigt ville ha bot, andra religösa sekter kom och började bråka, och det började skvallras om mitt lättfotade leverne på stadens inneställen. Dels höll två av mina medspelare på att skaffa sig ett rykte i den undre världen och efter en misslyckad kupp började det skvallras om ifall jag hade något med saken att göra...
Det var i alla fall grymt roligt så länge vi höll på, och jag kan rekommendera det varmt. Jag dog senare när vi spelade ett mer traditionellt äventyr.
Jag ska bli en jetsettare!
Jipeeeh! Att bara festa med sina rollpersoner är något jag älskade i början på gymnasiet. Vi spelade sent på sommarlovskvällarna och spelade porrskådisar under det glada sjuttiotalet (lång innan Boogie nights hade premiär, alltså) och hade vilda fester överallt med knark, brudar och rock n roll. Det häftiga var när man kom tillbaka till en klubb där man redan hade varit och folk började känna igen en. Till slut fick man värsta ryktet och vi började ta visitkort och rita ansikten på och skrev namnen på alla som rollpersonerna kände. Sedan satt de där med hur många kompisar som helst och kunde fixa in varandra på inneställen, flotta restauranger och så vidare. Sedan började det gå dåligt när vi blev beroende och inte fick några jobb. Vi försörjde oss ett tag som festfixare men sedan gick vi ner oss allt djupare i träsket och började få feta skulder.
EP-system gör rollpersonerna bättre hela tiden. Det tycker somliga är kul, men jag lovar er att det är hundra gånger mer spännande att se ens rollperson bli SÄMRE ju mer man spelar. Det blir som en skräckhistoria där du själv är monstret. Ska du klara dig? En helt magisk spelstil. Suverän i Kult, men Neotech var det första rollspelet jag provade det i. Någon snubbe försörjde sig som hallick istället, och det verkade också vara en bra idé. (Eller bra och bra, han dog först och vidrigast. Förmodligen var det en dålig idé.)
Jag ska bygga en egen dungeon!
Det var så här det började i vår spelgrupp. Vi hade tjänat så feta stålar och skaffat så mycket skatter att vi inte var sugna på fler äventyr i grottor. Någon kom på idén att bygga en egen dungeon.
Det var så oerhört häftigt! Vi tog en grotta som utgångspunkt och betalade folk att gräva ut ett par rum (där gick i stort sett alla våra pengar) och sedan gällde det bara att hitta monster att fylla grottan med. Alltså, det var en häftig upplevelse! Att döda monster är en grej, men att fånga in ett, det är grejer det! Bara att försöka kånka med en mantikora i bur över ett klippigt bergslandskap var en fullständigt ny spelupplevelse för oss, och vår dungeon blev verkligen häftig! När grymkäfts fällor kom i vår ägo började vi konstruera fällor överallt och vi hade fullt upp med dvärgar som inte vågade gå in och gräva ut gångar åt oss för att de var rädda för jättespindeln på bottenvåningen osv.
Det var grejen. Längst in i komplexet ligger en grav där vi hade låtit begrava oss, och om man rör något så vaknar vi till liv och slåss med våra magiska vapen.
Sedan spelledde jag en annan grupp spelare, och lät dem gå in i vårt komplex och jag blev förstås jättenöjd eftersom de dog som flugor därinne. Hö hö hö!
Sedan den dagen tror jag att vi hade tröttnat på att bara bli bättre och skaffa EP, och koncentrerade oss på att bygga saker, starta gäng och andra organisationer eller bara festa allt vad vi orkade och skaffa oss en massa kontakter.
Det är roligare, för det kan du inte göra på samma sätt i ett datorspel.
Nåja, "roligare" i min mening. Ni får tycka vad ni vill. Hoppas det gav lite inspiration iaf.
/Rising