Jag kan ge förslag/svar. Hur realistiskt känns utvecklingen som blir med levelsystemet egentligen? Jag menar ta till ett exempel ett äventyr som pågår under 2 månaders tid. Äventyret innehåller många strider, en massa spårande(spårar någon man förföljer), jagande(söka efter mat), en hel del magikastande osv...
En massa strider pågår under de två första veckorna(varför vet jag inte) och spårandet pågår under hela äventyret, och lika så magikastandet. RP:na går upp en level efter en månad(alltså mitt under äventyret). Äventyret pågår under ytterligare en månad och går upp ytterligare en level(intensivt äventyr, jag vet....). Äventyret slutar och RP:na tar det lugnt i en månad för att ta tillvara sina erfarenheter.
Ojoj, jag har nu blivit en mästerkrigare/-trollkarl på tre månader! Häftigt! Och jag kunde inte ta tillvara några som helst kunskaper under äventyrets gång trots allt som hände.Sicken tur att jag kan bli så mycket bättre nu när jag tänker tillbaka på vad som hände. Hmm... Jag klarade ju av spårningen riktigt bra faktiskt... Är nog tillräckligt bra där redan... Hmm.. Blir bättre på att simma istället.. Äventyret var i en öken, men jag använder mina erfarenheter och använder det till att lära mig simma istället. Hmm.. Känner att jag nu när jag tänker tillbaka på striderna för två och en halv månad sedan, så har nog lärt mig att ta stryk på rätt sätt också...
Hoppa du förstår poängen. Tycker att det som tar emot är att levelsystemet innebär att erfarenhet inte har något som helst med det man gör. Erfarenheten leder alltså inte automatiskt till att man blir bättre på det man sysslat med, utan leder endast till att man blir bättre på något. Dessutom blir det väldiga steg när man blir bättre-man blir inte successivt bättre och man kan inte tillvarata sig erfarenheten under pågående äventyr. Och skulle man det så skulle man bara vakna upp helt plötsligt med en massa nyvunna kunskaper...
Helt enkelt ingen som helst logik i levelsystemet tycker jag. Men kan du komma med någon lösning på hur man ska tänka eller så, så är du välkommen att komma med förslag...
//Hawkmoon som inte kan hitta något som är lockande med levelsystemet...