Re: Ett utkast
Genesis said:
Och att skriva att det är (c) mig själv känns inte heller helt bra. Många blir nog skraja att använda det då, tror du inte? Eller åtminstone tror de att de måste referera till mig om de gör det. Jag vill bara säga "Copyright är trams; gör vad ni vill med det jag skapat", fast på juridiska.
I Sverige kan du inte göra dig av med upphovsrätten. Då tror jag att det är lika bra att ta den på allvar och säga som det är: "
Jag är suverän härskare över mitt verk. All upphovsrätt (över det här verket) tillhör mig. Därför kan ingen annan säga något emot att jag låter det vara fritt för vem som helst att sprida (och ändra?) verket hur mycket som helst."
Jag tror att det är bättre att gilla lagstiftningsläget, och i kraft av lagstiftningen släppa spelet fritt.
Det kan finnas en poäng med att ha kvar information om vem som äger upphovsrätten och hur han har tänkt med den, nämligen att inte bara piratkopierare, utan även den samvetsgranne upphovsrättsfanatikern (t ex undertecknad), vågar sprida spelet efter behag då.
Om du inte vill ha ditt namn med kanske det går att överlåta upphovsrätten till något mer anonymt, kanske något litet spelförlag som du litar på, och samtidigt säga att de ger tillstånd för alla att sprida spelet.
Nu har jag också lite dålig koll på vad Oskrivna blad är för spel, om det är något särskilt i spelet som gör att det är angeläget att folk ska kunna sprida det utan att tänka på vem som ligger bakom det.
P.