Nekromanti Nobelpris - vem vinner?

Storuggla

Champion
Okej, vem får Nobels Fredspris respektive litteraturpriset? Den som visar sig gissat båda rätt får en kokt med bröd av mig. Ifall vinnaren visar sig allergisk mot kokt med bröd får han en dagsedel istället.

Storuggla, utlyser tävling

Rising

Vila i frid
Fredspriset har jag ingen aning om, men litteraturpriset kanske tas hem av... Äh, vad fan vet jag, Joyce Carol Oates? Det skulle äga i så fall, eftersom hon äger.

Troberg

Sinister eater
Okej, vem får Nobels Fredspris respektive litteraturpriset? Den som visar sig gissat båda rätt får en kokt med bröd av mig. Ifall vinnaren visar sig allergisk mot kokt med bröd får han en dagsedel istället.
Jag har ingen aning om vem som vinner, så jag föreslår några jag tycker borde vinna:

* Litteratur. Harlan Ellison. Det var länge sedan någon SF-författare vann, och han är bäst skickad för det.

* Fredspriset. Mordechai Vanunu. Det trodde ni aldrig, att jag skulle nominera en israel. Han har dock gjort mer än någon annan individ jag kan komma på för att förhindra ett kärnvapenkrig, och har fått betala ett väldigt högt pris för det. Ett fredspris skulle kunna få honom frisläppt så att han kan få asyl i ett annat land.

Naturligtvis kommer ingen av dem att få det, det skulle vara för kontroversiellt, men man kan väl hoppas?

Dewil

Skrivbordsgeneral
De senaste åren har Akademien överraskat lite genom att välja litteraturpristagare som man faktiskt hört talas om förut (Coetzee och Jelinek, t.ex.). Jag tror att det är dags för någon obskyr författare i år. En icke-gissning, alltså.

Stortingets fredspriskommitté har på senare år valt att ge fredspriset till någon som gjort något bra helt nyligen, till skillnad från övriga nobelpris som ofta delas ut för lång och trogen tjänst. Detta något vågade förfarande har vid flera tillfällen lett till kraftig kritik i efterhand, t.ex. när en fredsuppgörelse som legat till grund för nobelpris spruckit.

I år har inga fredsuppgörelser sytts ihop - däremot finns många som gjort sig förtjänta av ett krigspris - så priset går till någon för lång och trogen tjänst. Min gissning är att priset går till en västerländsk organisation eller en västerlänning, till exempel Röda Korset.

Dewil

Feliath

Swashbuckler
Jag tror att Tomas Tranströmer kommer att få, i ordning, en stol bland De Fjoderton, litteraturpriset, och en sten i roten av mig.

Fredspriset kommer att gå till någon involverad i ETA:s avväpning, möjligen själve premiärministern, vad han nu heter. Zapatero?

För övrigt gillar jag inte kokt korv, bara stekt och grillad, så jag väljer dagsedeln om jag råkar vinna.

/Feliath — denna sedel finns inte om natten

Ulfgeir

Swashbuckler
Literaturpriset... Ingen aning, men misstänker någon mossig svår person som skriver lyrik. Gärna på ett språk som ingen begriper. *Anser att literaturpriset verkligen är en pseudohändelse och borde avskaffas* Skulle vilja se exempelvis Neil Gaiman få priset, men det lär ju aldrig hända

Fredspriset.
Röda korset och dess systerorganisationer ligger väl bra till. Om inte annat för lång och trogen tjänst. Men känns annars inte som det finns några bra kandidater.

/Ulfgeir

Arfert

Facit
har ingen aning vem som vinner litteraturpriset... borde väl vara Oates tur nu? Fast om jag fick bestämma skulle Stan Lee fått det för skapandet av Marvels universum... som borde vara det största och mest komplexa litterära verket i världshistorien vid det här laget... med sin väv av parallellberättande och tusentals karaktärer? Få har väl haft samma impact på världslitteraturen som han.. och det har ju dessutom gjort avtryck i andra media, som film, popkonst, och så vidare.

Troberg

Sinister eater
Fredspriset.
Röda korset och dess systerorganisationer ligger väl bra till. Om inte annat för lång och trogen tjänst. Men känns annars inte som det finns några bra kandidater.
Har de inte fått en gång, eller var det Läkare utan gränser? I vilket fall så tycker jag att det är lite fel anda att ge det till en organisation, jag tycker att priset ska uppmuntra till individuellt ansvarstagande för fred.

Johan K

Gammal & dryg
Nu hoppas jag att typ någonm organisation som liknar Läkare utan gränser får fredspriset för deras jobb.
Littraturpriset vette katten, det blir väll nån udda person i vanlig ordning.

Ulfgeir

Swashbuckler
Har inte den blekaste aning vilka som redan fått det. Men man kan ju säga att det i en del fall käns som rätt krystade förklaringar till varför en person/organisation får det.

Såg på Wikipedia att Röda korset fått fredspriset 3 gånger... Ok, så de lär inte få det igen.

/Ulfgeir

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Ingen förtjänar något av prisen, utom möjligen jag. Litteraturpriset kan jag få för alla mina välskrivna inlägg på rollspel.nu, och fredspriset för alla människor jag inte slår på käften varje dag.

- Vitulv, behöver stålar

Troberg

Sinister eater
Ingen förtjänar något av prisen, utom möjligen jag. Litteraturpriset kan jag få för alla mina välskrivna inlägg på rollspel.nu, och fredspriset för alla människor jag inte slår på käften varje dag.
Jag vill också ha fredspriset. Vi får helt enkelt slåss om det...

Organ

Out of time, out of mind
Personligen skulle jag även nominera dig till en nobelutmärkelse i kemi om du kunde hitta på ett drinkrecept som skulle göra den där äckliga tequilan du har (den med en kork som en sombrero) drickbar. :gremgrin:

/Anders

Organ

Out of time, out of mind
Citat:
--------------------------------------------------------------------------------

--------------------------------------------------------------------------------

Jag vill också ha fredspriset. Vi får helt enkelt slåss om det...
Det påminner mig om den roligaste repliken i Dr Strangelove:

Gentlemen, you can't fight in here! This is the War Room! :gremgrin:

/Anders

Dewil

Skrivbordsgeneral
Orhan Pamuk fick litteraturpriset. Alltså kommer tidningarnas kultursidor den närmsta veckan innehålla artiklar om hur dumt och lättköpt det var av Akademien att utse en känd författare (till skillnad från andra år då artiklarna handlar om hur dumt och svårtillgängligt det är av Akademien att utse okända författare). :gremtongue:

Dewil

Storuggla

Champion
För att vara cynisk: Han fick priset för att han blivit åtalad av turkiska staten pga sina alster. Inte ett jota med hans litterära talang att göra. Men vad kan man vänta sig av Horace? :gremsmile:

Storuggla, pris till mig nu!

Organ

Out of time, out of mind
Han fick priset för att han blivit åtalad av turkiska staten pga sina alster...

Storuggla, pris till mig nu!
Jaha, och hur många turkar har du efter dig då? Nej du får nog se till att masa dig ner till närmaste torg med grönsak/fruktstånd och börja röja runt om du vill ha ett sånt. :gremgrin:

/Anders

Storuggla

Champion
Räcker det om jag skriver en blogg och sparkar den amerikanske ambassadören på tasken?

Storuggla, då kanske jag blir hjälte av sovjetunionen

Rosen

Myrmidon
Räcker det om jag skriver en blogg och sparkar den amerikanske ambassadören på tasken?

Nej, turkar ska det vara, så ner till torgstånden med dig.
Och om det inte blir nåt nobelpris så finns det iaf goda chanser till skojiga Benny Hill-scener när alla jagar dig. (-:

--
Åke