Jag ska förhoppningsvis spela Nobilis för första gången nån gång nästa vecka. Ingen av spelarna har spelat det innan och vi tänlte därför köra ett öppet enkvällsäventyr för att se hur vi gillar det, och om vi gör det fortsätta regelbundet med en kampanj med samma rollpersoner.
Jag valde ett äventyrsfrö från boken om ett besök i Himlen. Idén är att himlen för att hållas vacker måste hindras att stagnera och därför utsättas för förändring då och då. Detta görs genom att ett par dödliga får komma in och beundra stället; bara genom att vara där kommer de att besudla platsens skönhet och därmed tvinga den att förändras. I min version beror detta på att Hazael, Ängel av Oordning, har förvisats från himlen för något han gjorde för länge sedan. Han ska släppas in igen om ett par tusen år, men det hjälper inte när himlen är byggd för att hålla Oordning som en del av sin skönhet men inte längre har tillgång till den.
Så, rollpersonerna har blivit utvalda att besöka himlen och en Ädling till en av änglarna (jag tänker mig ädlingen av Lagar eller kanske Matematik, jag gillar att se dem som aspekter av himlen) ska komma och delge dem budskapet. Innan han hinner göra detta kontaktas de dock av Hazael själv som fått nys om detta och gör dem till Ädlingar. Jag har fyra spelare och på temat oordning har två valt Galenskap och Vädret och de andra två inte bestämt sig än. Grejen är i alla fall att Hazael av någon anledning vill skicka in sina Ädlingar i himlen och därför ser till att hans Ädlingar är de dödliga som ska släppas in. Han förser dem med någon sorts amulett som döljer deras Ädla natur till och med för Änglarna så länge de inte utför några mirakel.
Så här långt är ungefär vad jag bestämt. Det jag behöver hjälp med är både välmenade tips från folk som spelat Nobilis innan om vad som är bra att tänka på överhuvudtaget, och vilda idéer och svar på bl a följande:
- Vad gjorde Hazael som fick honom utkastad? (observera att han inte har något med Helvetet att göra)
- Var vill Hazael att de ska göra åt honom i himlen? Få honom insläppt, hämta något, lämna ett meddelande?
- Jag tänker mig att andra makter får nys om Ädlingarnas stundande resa och söker upp dem med uppdrag, typ Cammoreaner, andra ädlingar, kanske t o m en Bedragar-excrucian. Vad vill de?
- Vem finns i Himlen? Änglarna är Imperatorer och ska därmed inte umgås så mycket direkt med vanligt folk, utan syns mest sväva över landet och beundra dess skönhet. Ett par av dem har sina Ädlingar posterade här, och det är främst dem och eventuellt några andra infödda himmelska lägre varelser som RP får interagera med. Idéer på sådana Ädlingar och varelser; vad har de för uppgifter?
- Vad händer i himlen? RP borde snubbla in i någon intressant situation eller intrig. För att få saker att röra sig funderar jag på att låta regeln vara att de får ställa en begäran var på en Ängel - den måste inte uppfyllas, men den ska tas i beaktning.
- Idéer på bra Domäner till de andra två RP är välkommet, liksom idéer på Ädlingar dekan träffa på som bryter intressant mot någons av RP.
- Hazael ska kort informera RP om att han Adlar dem så de fattar vad som händer, men därefter sker deras installation i deras nya positioner med hjälp av någon annan, kanske den första person som skapas som del av det nya Locus Hazael. Vad är det för en, och vad är viktigast att förmedla till de nya Oordningens Ädlingar? Deras uppdrag i Valde Bellum, Furst Entropis trohetseder eller något annat?
Lite grann om hur jag tänkt spela: jag ska få spelarna att ha klara bilder av sina rollpersoner som dödliga redan innan spelet, men första mötet hade jag tänkt använda reglerna ganska lite. Redan under någon sorts introduktion ska de bli Adlade och få välja sina attribut, men resten av karaktärspoängen får de spara tills vidare. I och med att de börjar som människor och inte vet något om världen vill jag inte sätta dem in i hela grejen med Gåvor och sånt, så vi kör väldigt nedbantat men uttalat att om vi fortsätter spela efter första mötet ska man få göra färdigt sin gubbe med poängen som är över. Samma sak gäller deras Locus: det krävs ett par nätter fyllda med människooffer för att det ska bli färdigt efter att Hazael Adlat dem, så de kommer befinna sig som mest i någon sorts entré till det och inte definiera hur det ser ut förrän efter första spelmötet.
Vi ska spela en heldag och jag tänker mig att första halvan (innan en längre matpaus) består av Adlandet, besök i dimmorna som ska bli Locus Hazael, besök av Cammoreaner och annat löst folk, i mån av tid åläggandet av uppgiften att skaffa lite Ankare, samt besök av den Himmelske härolden. Andra halvan blir sedan besöket i himlen. Helst vill man ha någon sorts klimax där. Det lättaste vore att ha en excrucian som smyger med dem i skydd av amuletten (förklädd till en RPs skugga eller en röst i Galenskaps huvud) för att utföra något hemskt dåd i himlen, varpå RP får stoppa honom. Dock vore det tufft att ha en hel plot enbart baserad kring folk som tekniskt sett är på samma sida i kriget, typ Hazael och de andra änglarna eller något åt det hållet.
Nej, nu är det er tur, jag är trött.
Jag valde ett äventyrsfrö från boken om ett besök i Himlen. Idén är att himlen för att hållas vacker måste hindras att stagnera och därför utsättas för förändring då och då. Detta görs genom att ett par dödliga får komma in och beundra stället; bara genom att vara där kommer de att besudla platsens skönhet och därmed tvinga den att förändras. I min version beror detta på att Hazael, Ängel av Oordning, har förvisats från himlen för något han gjorde för länge sedan. Han ska släppas in igen om ett par tusen år, men det hjälper inte när himlen är byggd för att hålla Oordning som en del av sin skönhet men inte längre har tillgång till den.
Så, rollpersonerna har blivit utvalda att besöka himlen och en Ädling till en av änglarna (jag tänker mig ädlingen av Lagar eller kanske Matematik, jag gillar att se dem som aspekter av himlen) ska komma och delge dem budskapet. Innan han hinner göra detta kontaktas de dock av Hazael själv som fått nys om detta och gör dem till Ädlingar. Jag har fyra spelare och på temat oordning har två valt Galenskap och Vädret och de andra två inte bestämt sig än. Grejen är i alla fall att Hazael av någon anledning vill skicka in sina Ädlingar i himlen och därför ser till att hans Ädlingar är de dödliga som ska släppas in. Han förser dem med någon sorts amulett som döljer deras Ädla natur till och med för Änglarna så länge de inte utför några mirakel.
Så här långt är ungefär vad jag bestämt. Det jag behöver hjälp med är både välmenade tips från folk som spelat Nobilis innan om vad som är bra att tänka på överhuvudtaget, och vilda idéer och svar på bl a följande:
- Vad gjorde Hazael som fick honom utkastad? (observera att han inte har något med Helvetet att göra)
- Var vill Hazael att de ska göra åt honom i himlen? Få honom insläppt, hämta något, lämna ett meddelande?
- Jag tänker mig att andra makter får nys om Ädlingarnas stundande resa och söker upp dem med uppdrag, typ Cammoreaner, andra ädlingar, kanske t o m en Bedragar-excrucian. Vad vill de?
- Vem finns i Himlen? Änglarna är Imperatorer och ska därmed inte umgås så mycket direkt med vanligt folk, utan syns mest sväva över landet och beundra dess skönhet. Ett par av dem har sina Ädlingar posterade här, och det är främst dem och eventuellt några andra infödda himmelska lägre varelser som RP får interagera med. Idéer på sådana Ädlingar och varelser; vad har de för uppgifter?
- Vad händer i himlen? RP borde snubbla in i någon intressant situation eller intrig. För att få saker att röra sig funderar jag på att låta regeln vara att de får ställa en begäran var på en Ängel - den måste inte uppfyllas, men den ska tas i beaktning.
- Idéer på bra Domäner till de andra två RP är välkommet, liksom idéer på Ädlingar dekan träffa på som bryter intressant mot någons av RP.
- Hazael ska kort informera RP om att han Adlar dem så de fattar vad som händer, men därefter sker deras installation i deras nya positioner med hjälp av någon annan, kanske den första person som skapas som del av det nya Locus Hazael. Vad är det för en, och vad är viktigast att förmedla till de nya Oordningens Ädlingar? Deras uppdrag i Valde Bellum, Furst Entropis trohetseder eller något annat?
Lite grann om hur jag tänkt spela: jag ska få spelarna att ha klara bilder av sina rollpersoner som dödliga redan innan spelet, men första mötet hade jag tänkt använda reglerna ganska lite. Redan under någon sorts introduktion ska de bli Adlade och få välja sina attribut, men resten av karaktärspoängen får de spara tills vidare. I och med att de börjar som människor och inte vet något om världen vill jag inte sätta dem in i hela grejen med Gåvor och sånt, så vi kör väldigt nedbantat men uttalat att om vi fortsätter spela efter första mötet ska man få göra färdigt sin gubbe med poängen som är över. Samma sak gäller deras Locus: det krävs ett par nätter fyllda med människooffer för att det ska bli färdigt efter att Hazael Adlat dem, så de kommer befinna sig som mest i någon sorts entré till det och inte definiera hur det ser ut förrän efter första spelmötet.
Vi ska spela en heldag och jag tänker mig att första halvan (innan en längre matpaus) består av Adlandet, besök i dimmorna som ska bli Locus Hazael, besök av Cammoreaner och annat löst folk, i mån av tid åläggandet av uppgiften att skaffa lite Ankare, samt besök av den Himmelske härolden. Andra halvan blir sedan besöket i himlen. Helst vill man ha någon sorts klimax där. Det lättaste vore att ha en excrucian som smyger med dem i skydd av amuletten (förklädd till en RPs skugga eller en röst i Galenskaps huvud) för att utföra något hemskt dåd i himlen, varpå RP får stoppa honom. Dock vore det tufft att ha en hel plot enbart baserad kring folk som tekniskt sett är på samma sida i kriget, typ Hazael och de andra änglarna eller något åt det hållet.
Nej, nu är det er tur, jag är trött.