Nekromanti Nobilis

Pilzefrau

hon/henne
Jag återkommer till detta spel gång på gång. För er som inte läst det spelar spelarna Ädlingar, ungefär halvgudar som har ansvar för en bit av verkligheten - Greven av Vintern, Markisen av Fåglar, Baronessan Tid, Henry Thornthorpe the Noble of Television, tja vad som helst.

Jag har både andra och tredje utgåvan i pdf-format och läser dem om igen och drömmer om att spela det med den perfekta gruppen en dag. Jag har försökt en gång, och märkte för det första att spelarna antagligen behöver läsa mer av boken själva, samt att ajg inte kände mig riktigt up to the task att spelleda det.

Jag har beställt tredje utgåvan som borde skeppas ut i dagarna, så jag kommer snart ha en fysisk bok att spela ur. Det kommer antagligen inte göra någon stor skillnad.

Däremot har jag, liksom vissa andra verkar det som, fastnat i Apocalypse Worlds regler och håller dem som det bästa jag spelat, samt ett spel jag känner att jag kan spelleda. Detta har nu lett till att jag sitter och fnular på ett AW-hack till Nobilis. Jag inbjuder er att läsa, kommentera och hjälpa till om ni vill.

Allmänna regler, spelvärld, spelledartips

Basic moves, peripheral moves

Playbooks

Sodivra

Champion
Jaaaa!!

Såklart!

Jag har ju också skissat på ett Nobilis AW-hack, har jag pratat med dig om det eller visat det? Det jag ser här är att mitt hack var mycket mer Nobilis och ditt är mycket mer AW, och jag tror du gått rätt väg där.

Shit, du har skrivit en massa redan! Jag har bara skummat lite, men det ser riktigt bra ut.

Lite grejer som jag hittade på till mitt hack, jag bara slänger ut dem så får vi se vart vi kan gå därifrån:

När vi spelade så var The Nettle Rite väldigt viktig. Det som jag tycker att JKM uttryckte i andra utgåvan var nämligen att det är både svårt och meningslöst att döda andra ädlingar (reinkarnation), det slutgiltiga målet var att förändra, förvrida, förnedra eller förverkliga andra ädlingar och deras passioner, tillhörigheter, nära, osv.

Så jag ersatte Harm med Turmoil. Att orsaka någon fysisk smärta var 1-Turmoil eller 2-Turmoil, att jävlas med dem eller deras grejer var 3-Turmoil, att pervertera och vända deras grejer mot dem var 4-Turmoil. En hög Turmoil är en ädling som tappar sin fasta anknytning med verkligheten, som kan ryckas loss från skapelsen, vilket förstås är det Excrucians gör för att erövra deras aspekt av verkligheten.

Det som var lite kul var då att för mitt Go Aggro-move så rullade man +Turmoil som ens offer tagit, för att tvinga dem att göra något, ge upp något, eller förändra sig själva, eller rent av för att förinta någon.

Jag spekulerade också i moves där spelaren själv rullade sin +Turmoil för att bryta mot verklighetens lagar.

Det kanske kunde vara något? Jag tyckte det kändes som ett värt system.

Barter ersatte jag med Power. En valuta som behövdes för att göra mäktiga mirakel, eller för att göra varaktiga förändringar på skapelsen. Det gick att ge andra ädlingar Power, men jag tycker inte att man ska skapa en abstrakt resurs för ädlingarna, faktiskt. Jag tänker att ädlingekonomi bygger på tjänster och unika artefakter och skatter som dykt upp och etablerats i spel. Kanske någon sorts Hx med andra roller? När man är skyldig dem en tjänst eller de vet en hemlighet om en så går deras Hx upp på en, och man kan rulla +Hx för att få dem att göra saker åt en eller tappa ära?

Åter till Turmoil och Power: Att orsaka någon Turmoil gav Power (The Nettle Rite), och att läka någons Turmoil gav typ XP eller något.

"Bonds" var något som jag använde för ankare, affiliations, handicaps, codes osv, allt det där. Principen var, tjänar du din Bond (lyder din kod, lägger ner tid på ditt ankare) så får du Power. Lider du för din Bond så får du XP.

Power tyckte jag inte att jag kunde få lika ballt som Turmoil dock, men jag vet inte. Du verkar ju vilja ha någon sorts Mirakelpoäng i ditt system också?

Pilzefrau

hon/henne
Re: Jaaaa!!

Jag är kluven i frågan om det här med att döda andra ädlingar. Det är flera saker som får mig att vilja kunna det, och därmed som du säger göra det mycket mer AW än Nobilis.
För det första är jag lat, och apocalypse worlds regler bygger ganska mycket på våld, iaf som möjlighet.
För det andra har jag tagit bort familias och imperatorer (du kan få försöka övertyga mig om att ändra mig här om du vill), och det innebär att det åtminstone är någon poäng med att döda ädlingar (även omd et inte säger något om hur omöjligt det är). Snarare än att en ny ädling tar dess plats med samma roll och kontakter till familian och imperatorn, så är det fullt möjligt att man dödar ädlingen av Eld och tar den djävla Elden och gömmer den i en kista som man sänker i havet, så slipper man ädlingen av Eld. En annan maktdynamik än i Nobilis helt klart, men också en jag känner behövs för att man ska kunna importera så mycket AW-regler jag vill - för jag vill inte skriva ett eget spel. Jag vill titta på AW's regler, veta att de funkar, luska ut vad som krävs för att de ska funka, och sen skinna om allt annat.

Däremot har jag funderat mycket på att sätta in regler för när man förnedrar, förvrider och korrumperar andra ädlingar. Som allra minst vill jag sträcka harm-till-Hx-regeln dit: när du orsakar Turmoil för någon annan (även om det inte är en regelterm) så får denne Hx med dig, och kanske levlar. Gärna mer än så. I originalet blir man av med mirakelpoäng, något jag inte använder så mycket, men de finns ändå (i form av resursen reserve) så det kanske helt enkelt finns en peripheral move för att sno reserve av andra medelst nässlor?

Jag har kvar barter-ekonomin men kallar den kanske för något annat. I AW står det ju att man antingen kan definiera mer närmare vad varje oddment faktiskt är, eller bara strunta i det och kalla det oddments. Jag tror inte man behöver göra mer i hacket än att helt enkelt säga "ni måste köra med den första varianten".

Jag bjuder in dig så du kan editera, om du inte redan kan.

Sodivra

Champion

Coolt att du bjöd in mig. Det här projektet är vad som skulle kunna dra in mig i rollspelsmakande igen, alltså. Känns som vi borde fika och verkligen snacka om det, skissa koncept och så, om du vill bjuda in mig for reals i processen.

Pilzeman said:
Jag är kluven i frågan om det här med att döda andra ädlingar. Det är flera saker som får mig att vilja kunna det, och därmed som du säger göra det mycket mer AW än Nobilis.
För det första är jag lat, och apocalypse worlds regler bygger ganska mycket på våld, iaf som möjlighet.
För det andra har jag tagit bort familias och imperatorer (du kan få försöka övertyga mig om att ändra mig här om du vill), och det innebär att det åtminstone är någon poäng med att döda ädlingar (även omd et inte säger något om hur omöjligt det är). Snarare än att en ny ädling tar dess plats med samma roll och kontakter till familian och imperatorn, så är det fullt möjligt att man dödar ädlingen av Eld och tar den djävla Elden och gömmer den i en kista som man sänker i havet, så slipper man ädlingen av Eld. En annan maktdynamik än i Nobilis helt klart, men också en jag känner behövs för att man ska kunna importera så mycket AW-regler jag vill - för jag vill inte skriva ett eget spel. Jag vill titta på AW's regler, veta att de funkar, luska ut vad som krävs för att de ska funka, och sen skinna om allt annat.
Jag är också lite kluven. Det är flera saker som du tagit bort som fick mig att rycka till. Ingen Imperator? Inga Chancels eller Anchors om man inte väljer dem som moves?

Men jag tror att du väljer rätt här, faktiskt. Nobilis var ett mytiskt spel men ändå väldigt uppordnat - Ju mindre regler Nobilisvärlden har desto bättre tycker jag, eftersom det tillåter den sortens mytiska dåd som du beskriver med själva Elden.

Jag skulle verkligen vilja ha med Imperator och Familia, åtminstone tänkte jag så först, men jag sitter och funderar nu och undrar vad det egentligen gav till vårt spel. Visst, det blev enklare på något sätt att organisera ädlingarna, men det var lite bökigt också med alla dessa ädlingar som hörde ihop.

Kanske Familia ska förstås som släktskap snarare än Familj? Som att Natten är släkt med Gryningen. Jag vet inte.

Det som var så kul med Imperatorn var att ädlingarna fick ett ansikte på och en relation till sitt Chancel och sin magi. Det är en viktig princip i Nobilis, att allt har ett ansikte och en röst. Att rådfråga sin Imperator skulle ju kunna vara ett Open your brain-move, men tja... Jag tror inte man måste ha med dem.

Du behöver nog inte vara rädd för att byta stil på AW. Man bara byter ut Fundamental Scarcities mot något annat att bygga spelet på. För mig bygger Nobilisvärlden på längtan snarare än brist. Du vet, när man har en vision som man brinner för, när man vill att det ska vara på ett visst sätt och det är vackert - Det är vad som skapar konflikt i Nobilis. Himmel, helvete, ljus, mörker, vansinne, personliga maktintressen och estetiska preferenser, allt det och bara en värld att samsas om. Det blir ju förstås mer jobb att gå längre ifrån straight AW.

Men att det på något sätt finns en högre ordning och chancels gillade verkligen jag. Det blev något mer än World of Darkness på så vis. Alla rollpersoner måste kanske inte ha Chancels, eller så kanske deras Chancel bara är ett rum om de inte lägger poäng på det, men vi älskade verkligen just den biten: Att pyssla med sin egen värld och utforska andras.

Däremot har jag funderat mycket på att sätta in regler för när man förnedrar, förvrider och korrumperar andra ädlingar. Som allra minst vill jag sträcka harm-till-Hx-regeln dit: när du orsakar Turmoil för någon annan (även om det inte är en regelterm) så får denne Hx med dig, och kanske levlar. Gärna mer än så. I originalet blir man av med mirakelpoäng, något jag inte använder så mycket, men de finns ändå (i form av resursen reserve) så det kanske helt enkelt finns en peripheral move för att sno reserve av andra medelst nässlor?
Jaa-aa... Nu minns jag lite mer, så här funkade det: Att ge andra Turmoil gav Power (så länge man gjorde riten). När man läkte sitt Turmoil så fick man XP. Men XP var inte nödvändigtvis en rak progression, utan man kanske bytte ut moves snarare, och det kunde finnas ett incitament att byta riktning på sin karaktär av tillräckligt mycket Turmoil. Den mörke kan bli ljus, den ljuse kan bli mörk. Den fromme kan bli hämndlysten. Det starka kan bli trasigt. Rent av ens Chancel kanske kan börja lida? (Ett sorts Debilities, kanske?)

Det blev någon sorts dynamik där, att förändring i själva själen är någonting skrämmande, och att man antingen kan vara hård rigid och stark, eller vara ömtålig och fladdrande för att i det långa loppet bli så mycket starkare, en sorts parallell till psykoterapi.

Xyas

Swashbuckler
Påbörjade också ett nobilis-hack, men kom inte så långt innan tredje utgåvan kom och jag la ned. Håller med Arvidos där, det är bra att ditt hack är med AW än Nobilis. För Noblis 3 gör Nobilis bra (och spelbart) nog.

Det jag jobbade på var delvis att försöka ta bort tärningarna från mitt hack och göra det tärningslöst i Nobilis anda. För ändamålet fick man, när man gjorde moves välja ett antal resultat direkt (ungefär som en 7-9 framgång) och miracle points kunde användas för att välja fler resultat. Tittade även på en möjlighet för en antagonist-pool av något slag till spelledaren för att spelarna inte bara skulle kunna traska över andra Nobilis.

Jag kom inte så så jättelångt, så jag är fortfarande osäker på det låter sig göras överhuvudtaget.

Pilzefrau

hon/henne
Jag tror inte nödvändigtvis att Nobilis måste vara tärningslöst, bara man sätter tärningsslagen där de hör hemma. Alltså inga Domain-slag där en miss betyder att inget händer, utan snarare ett slag för att se hur effektivt det är. En miss kan innebära att hela havet reser sig för att göra din vilja, men hur mycket det än vill hjälper inte om det inte förstår vad du ville. Interaktion med dödliga är en sak, men även med Aspect-bonusar på vältalighet osv ser jag inget stort fel i att låta slagen för att hota någon övertygande med våld, manipulera någon att göra något den inte borde, förföra någon, läsa en annan ädlings dolda planer eller bedöma situationen är vanliga tärningsslag.

Pilzefrau

hon/henne

Fikan: det är en dejt. Du har mail.

Disclaimer först: jag har inte spelat så mycket nobilis.

För mig känns imperatorn som sprungen ur två idéer i skapandet av Nobilis-världen (även om jag inte gör anspråk på att förstå JKMs tankeprocesser här).
För det första ska det finnas något större än ädlingarna. Det första naturliga är grupperingar och faktioner, men hon valde att dessutom ha varelser som är för ädlingarna som ädlingarna är för människorna, typ.
För det andra är det för att stödja den klassiska rollspelsgrupp-strukturen. Jag minns när jag först spelade Haragada, ett kaleidoskop-spel, och blev helt paff över hur skilda rollerna var. Vi hade en barnkejsare, en fattig tiggare, en vesir, och jag tror nästan en rövarhövding ute i öknen. Inte jämförbara på något sätt i maktnivå, men det blev ändå spännande spel. Det var då jag insåg att den struktur som finns i klassiskt rollspelande, oavsett om det är i grottkräl eller star wars d6, med ett party som gör saker tillsammans, är bara en sorts berättelse. Den finns i andra medier också, men i andra medier finns det miloner andra strukturer också, och det jag insåg för första gången ordentligt den där kvällen med Haragada var att dessa andra strukturer också går att hitta i rollspel.

Imperatorn och Familian gör att Nobilis lämpar sig ganska bra för den klassiska party-strukturen, om än inte alltför snävt (man kan såklart bli sura på varandra och/eller ha helt egna mål än gruppen också). Apocalypse world klarar party-strukturen helt okej, men har snarare en egen struktur, som den gör väldigt bra och som jag verkligen gillar. Från där jag står ser Imperatorerna ut att vara ett designval ifråga om berättelsestruktur, och jag gör hellre ett annat designval - även om jag får erkänna att motivet bakom det än en gång är mycket lathet, eftersom det är detta jag vet att AW gör bra.

Givet detta är Chancel en sekundär fråga - har man ingen imperator måste man göra sin chancel själv, jag vill inte utgå från att alla grupper är sådana att ädlingarna har samarbetat om en chancel, så det blir en Warden-playbook, för ädlingar som av olika anledningar lagt ner den stora mödan på att göra en chancel. Liksom i AW kommer det bli väldigt olika spel i grupper där det finns en Warden mot grupper där det inte finns en. Det är samma som Hardholdern.

Däremot förstår jag det du skriver om att "det blev något mer än world of darkness". Jag har aldrig spelat WoD, så för mig är det fortfarande en spännande värld att upptäcka, en jag kan tänka mig att upptäcka genom Mage, men du har nog rätt att jag ska passa mig för att inte skriva Nobilis: the Awakening. Du har rätt i att man borde ha något mer. Däremot har jag spontant inget emot att de riktigt mäktiga varelserna inte är kvalitativt annorlunda än ädlingarna, utan bara väldigt mäktiga sådana som organiserar Valde Bellum från andevärlden. Jag kan till och emd gå med på att det finns Imperatorer som gör det och som ansvarar för olika estates, men jag gillar inte idén att du är ädling för att din iperator valde just dig, och framförallt inte att imperatorn kommer från högt uppe och säger åt gruppen att leka snällt tillsammans.

Du skriver om ett högre syfte och jag skulle nästan vilja säga att äventyren ska ha ett högre syfte men att detta ska vara dolt från början på samma sätt som malströmmens faktiska natur. Inte förrän i the ungiven future får man på något sätt reda på sanningen bakom världen, vidden av Kriget, vilka imperatorerna egentligen är osv. Då behöver det heller inte vara samma från grupp till grupp och från gång till gång.

Sodivra

Champion
Pilzeman said:
Jag tror inte nödvändigtvis att Nobilis måste vara tärningslöst, bara man sätter tärningsslagen där de hör hemma. Alltså inga Domain-slag där en miss betyder att inget händer, utan snarare ett slag för att se hur effektivt det är. En miss kan innebära att hela havet reser sig för att göra din vilja, men hur mycket det än vill hjälper inte om det inte förstår vad du ville. Interaktion med dödliga är en sak, men även med Aspect-bonusar på vältalighet osv ser jag inget stort fel i att låta slagen för att hota någon övertygande med våld, manipulera någon att göra något den inte borde, förföra någon, läsa en annan ädlings dolda planer eller bedöma situationen är vanliga tärningsslag.
Det här är liksom den stora anledningen till att jag ville göra ett Nobilishack. Jag blev alldeles överväldigad av alla viljor, rivaler, andar, maktfaktorer, osv, när jag spelledde Nobilis.

Det var dödfött att försöka göra det på ett logiskt, rimligt och rättvist sätt och samtidigt ha koll på stats. Jag fick snabbt fundera "Okej, vem av världens alla ädlingar kan märka det här, reagera på det, hur reagerar hen på det, vad gör hen, hur mycket energi lägger hen ner, tillsammans med någon annan, och är det rättvist mot spelarna? Gah!!

Att rollpersonerna råkar ut för lite trubbel på 7-9 och mycket trubbel på 0-6 är också ett sätt att fördela det rättvist, men en annan sorts rättvisa, och då blir allt mycket enklare. Jag behöver inte veta allt, utan kan ta det som dyker upp i huvudet för stunden. Iaf upplever jag det så. Skönt.

Och herregud, fronts! FRONTS! Tack Cneph för Fronts.

Sodivra

Champion

Pilzeman said:
Fikan: det är en dejt. Du har mail.
Yay

Pilzeman said:
För mig känns imperatorn som sprungen ur två idéer i skapandet av Nobilis-världen (även om jag inte gör anspråk på att förstå JKMs tankeprocesser här).
Hahaha :gremsmile:

Pilzeman said:
För det första ska det finnas något större än ädlingarna. Det första naturliga är grupperingar och faktioner, men hon valde att dessutom ha varelser som är för ädlingarna som ädlingarna är för människorna, typ.
För det andra är det för att stödja den klassiska rollspelsgrupp-strukturen. Jag minns när jag först spelade Haragada, ett kaleidoskop-spel, och blev helt paff över hur skilda rollerna var. Vi hade en barnkejsare, en fattig tiggare, en vesir, och jag tror nästan en rövarhövding ute i öknen. Inte jämförbara på något sätt i maktnivå, men det blev ändå spännande spel. Det var då jag insåg att den struktur som finns i klassiskt rollspelande, oavsett om det är i grottkräl eller star wars d6, med ett party som gör saker tillsammans, är bara en sorts berättelse. Den finns i andra medier också, men i andra medier finns det miloner andra strukturer också, och det jag insåg för första gången ordentligt den där kvällen med Haragada var att dessa andra strukturer också går att hitta i rollspel.
Ja, det är nog ganska mycket en praktisk spelgrupps-grej. Men du har helt rätt, det här med att spela på olika skalor och dimensioner är mycket mer givande än att allt ska vara uniformt...

Dude... The Spirit-playbooken. Spela Solen! Profet-playbooken - Spela ett språkrör för en Imperator. Spela Camorrean-chefen, blomstermagikern, varelsen från bortom skapelsen, excrucianshardet, ädlingen utan en kropp som manifesteras i ankare, chancelwarden, Aarons Orm eller ett fucking bibliotek.

Kanske man är "adopterad" av en imperator för att man valt en sådan playbook eller ett sådant move.

Kanske the ungiven future är varde bellum eller vägen mot gudanivå.

Let's play! Spräng gränserna, låt spelarna vara en mystisk loner i de dödligas värld, en gudakung, ett uråldrigt andeväsen, en gudarnas utsände eller ett minne, och så leker vi i den här världen!

Sodivra

Champion

Playbooksen är guuuuld.

Och jag ser att du sedan tidigare har skrivit hälften av de koncept jag föreslåg i tråden, typ. Whattafack?

Pilzefrau

hon/henne

Ett litet tag funderade jag på om det gick att hitta arketyper i Nobilis-världen, eller om man var tvungen att ha character creation enligt standard-nobilis: välj estate, välj affiliation, välja attribut, skapa gifts osv. Men jodå, det gick.

Sjunde inseglet

Swordsman
Jag har inte läst Nobilis (bara om Nobilis) men det här hacket är jävligt inspirerande. :gremlaugh:

Genom att applicera AW:s regler på det ger du ju även en klarare bild av hur man spelar Nobilis.

Pilzefrau

hon/henne
Klarare bild av hur jag vill spela Nobilis i det här hacket åtminstone - jag själv har bara spelat standard-Nobilis en gång och det lyfte aldrig riktigt.