Nekromanti Noctum, åsikter

AEGIS PRIME

Swordsman
Är en rollspelspundare av rang men har ännu inte införskaffat Noctum. Hur är det? Är det ett KULT ripp-off eller har det sin egen stil. En liten "recension" hade varit trevlig. Jag hoppas på en sådan i FENIX men det är långt till nästa nummer...

Ackerfors

Alas, your rapids!
Jag tar det som att du inte redan kollat på Rollspel.nu's recensioner för där har jag recenserat Noctum. Den kan du ju läsa till en början om du vill. (Den är från Oktober 2005, så den har ju legat uppe ett tag)

Jag är säker på att du kan få fler åsikter från andra, om det är så att min inte duger. :gremwink:

Big Marco

Läskig
Noctum har flera sidor. Vissa bra, andra mindre bra. Det bästa är engagemanget som lyser igenom i spelet - författaren brinner för sitt spel. Tyvärr är spelets regler otajta, layout och bilder amatörmässiga och själva boken är sladdrig utan dess like - kvalitetskänslan i produktionsvärdet uteblir helt (om nu det är en aspekt att ens beakta?).

Spelet liknar mångt och mycket Neotech v1 när det kom 1993 - massor av glädje, energi och glöd, men taffligt gjort.

Jag vet inte hur många dussin olika typsnitt som används överallt, det kryllar av engelska "coola" citat, spaltbredderna är olika, spaltlängderna likaså. Illustrationerna är Photoshopade foton.

Regelverket är utspritt i hela boken, med för många specialfall för min smak, och kändes inte speciellt innovativt eller designat just för spelvärlden. Språket varierar i olika sektioner, ibland akademiska uppställningar, ibland talspråk till läsaren - ofta utan tydliga spår, utan blandat.

Dock kan jag inte säga något om det är "bra" eller "dåligt". Jag kommer antagligen aldrig att spelleda det - vill jag ha ett spel i närheten så kör vi Kult.

Sammanfattning: Ett amatörmässigt framställt rollspel men med mycket glöd.

(jag vill säga två saker till - att det är amatörmässigt är att förvänta sig, eftersom det är författarens första spel, och det andra, och det skall han ha jätte-cred för - han har genomfört det som så många andra snackar om, han har gjort ett eget spel och har tryckt det! Jag blir varm i skälen av sådant engagemang. =)