Nekromanti Noctums andra utgåva - En intervju med författaren

G

Guest

Guest
Kommentarer till artikeln Noctums andra utgåva - En intervju med författaren
Under sensommaren 2005 for rykten rollspelsriket runt – rykten om ett nytt svenskt skräckrollspel med namnet Noctum. Senare under hösten samma år blev ryktena sanning och Noctum nådde allmänheten. Det var en frisk fläkt från en då inte fullt så känd Mischa L Thomas, som efter att ha sett hur hans rollspel togs emot av publiken besämt sig för att göra en andra upplaga.
Här nedan följer en intervju kring Noctums andra utgåva och arbetet runt den.

Vilka förändringar är det i den nya versionen? ... (17927 fler tecken)

Gå till artikeln

Big Marco

Läskig
Jag tycker att Noctum är ett av de charmigaste spelen i Sverige på länge, och tycker att det låter som hr Thomas har levlat massor av nivåer i "Rollspelskonstruktör". I princip allt som sägs i intervjun känns vettigt.

Det jag hoppas och begär, som framtida kund av Noctum 2, är att det inte blir för regeltungt. Men även, och det är mina egna käpphästar, är att spelet blir ORDENTLIGT korr-läst och att alla regler och mekanismer speltestas genomgripande. Mitt råd: låt gärna spelet vila och stressa inte ut det. Det finns ett talesätt som jag tycker är klockrent - "Så länge spelet inte finns gnäller alla över detta, denna fas tar slut. När spelet så finns gnäller alla över hur det är, och denna fas tar aldrig slut."

Arfert

Facit
Re: Noctums andra utgåva - En intervju med författ

Håller med, Noctum 1 har ju en hel del brister... men MASSOR med charm, och det är inte att förakta.. finns alldeles för många supersnygga, proffsiga men ack så charmlösa spel där ute..

..och folk är för jäävla gnälliga...

Gasten

Warrior
Jopp, Är inte direkt ute efter ett skräckspel (men kan bli), men jag är ändå sugen på at köpa det Andra utgåvan (för att liksom se vad det har blivit av det, brädda mina vyer, och för att några saker (som Fight Or Flight-tabellen) verkade riktigt tufft).

Ser jag det, så köper jag det (tips, prata med www.spelpainternet.se, för då kommer jag garanterat att dse det :gremwink:.

Rising

Vila i frid
Mycket bra intervju, avslappnad och givande. Blev varm i hjärtat när jag såg vilket stöd och respons han hade fått från andra spelmakare (såväl som spelare), och jag blev riktigt nyfiken på Fight or Flight. Det låter som en mekanism jag själv tänkt på, och det är ju ett jättebra betyg (eftersom jag är toppen). Skön läsning, helt enkelt.