Nekromanti Nodbaserat färdighetssystem

Marcus J

Hero
Joined
8 Oct 2003
Messages
950
Location
Göteborg
Jag tycker det ser väldigt intressant ut. Att bygga vidare på besläktade färdigheter (som ju finns i nästan alla spel) känns naturligt och ditt sätt att göra det på känns komplext men samtidigt enkelt, mao: man kan göra väldigt mycket med det som spelledare och konstruktör och det är samtidigt enkelt att använda för slutanvändaren.

Det är dock lite som tål att tänkas på. Hur funkar det om man vill köpa någon färdighet som man får släktskapsbonus i? Börjar man på det värdet som man får från släktskapet och bygger vidare därifrån? Börjar man från början men får en reducerad kostnad p.g.a släktskapet? etc.
Om man har släktskap från två, eller flera, håll? Får man addera dem? Addera men multiplicera med 0,75? etc.

jag började fundera på enkelriktade släktskap, exempelvis så kanske sprängmedel borde ge bonus på fingerfärdighet utan att få bonus av det. (Man måste ha snabba fingrar för att sätta trådarna rätt/klippa rätt tråd) Just det exemplet var ganska dåligt men ni förstår ju principen.

Själv så kan jag se hur man skulle kunna använda ett sådant här nät för att få en mer intuitiv uträckning av sekundära värden. Man sätter helt enkelt in dem i nätet men märker ut dem på ett speciellt sätt. Sedan kan man addera de primära färdigheterna, enligt reglerna för släktskap.

För att summera: Tufft, användbart och utvecklingsbart. Me like.

/Marcus
 
Top