Nekromanti Noen forslag til regelendringer.

Nordmannen

Veteran
Joined
27 Mar 2005
Messages
118
Location
Trondheim
Jeg holder på å samle sammen en spillgruppe for tiden, og har gjort noen funderinger om reglene:
1: Informasjonsøkning gjøres tilgjengelig som oppvekstferdighet (skole eller allment) for middelklasse og oppover slik at f.eks Universitetsutdannelse skal kunne bli et reelt alternativ (og dermed også en del andre yrker).
2: Når man høyner en ferdighet til nivåene 16-20 koster det tre enheter per nivå istedenfor 8, ved 21-25 koster det fire osv, dette for å gjøre det enklere å lage spesialiserte RPer.
3: I all strid legges effektstegene (ved treff) til skaden, fordi et bedre treff betyr ett mer ømtåelig treffpunkt.
4: Hacking kan også være oppvekstferdighet fra middelklasse og oppover. (slik at man f.eks slipper å være vanlig arbeider først hvis man vil være Hacker)
 

MongoMan

Swordsman
Joined
20 Sep 2004
Messages
525
Location
Karlstad, Värmland
Jag kan svara:
1: Informasjonsøkning gjøres tilgjengelig som oppvekstferdighet (skole eller allment) for middelklasse og oppover slik at f.eks Universitetsutdannelse skal kunne bli et reelt alternativ (og dermed også en del andre yrker).
Det har jag också länge tyckt, fram för det här iden!

2: Når man høyner en ferdighet til nivåene 16-20 koster det tre enheter per nivå istedenfor 8, ved 21-25 koster det fire osv, dette for å gjøre det enklere å lage spesialiserte RPer.
Det här håller jag dock inte med om, det skulle inte lösa något eftersom det ändå kostar för mycket att höja en färdighet till 20+ vid karaktärsskapande, så höga nivåer är tänkt att man ska nå vill förbättringsslag.
(Om man inte vill specialisera sig nåt enormt, vilket känns lite koboldaktigt)

3: I all strid legges effektstegene (ved treff) til skaden, fordi et bedre treff betyr ett mer ømtåelig treffpunkt.
Nja, hur ofta i strid siktar man på en ömtålig punkt?
Möjligtvis huvud eller bröstkorg, men jag tror att få bryr sig om vilken koncentration av nerver,
eller hur många vilktiga organ som finns vid träffpunkten.

4: Hacking kan også være oppvekstferdighet fra middelklasse og oppover. (slik at man f.eks slipper å være vanlig arbeider først hvis man vil være Hacker)
Man kan fortfarande vara hacker, dock inte framgångsrik,
men normal karriär kan man satsa på om man vill, bara punkt 1 genomförs.

Hoppas att jag har svarat nog utförligt på dina förslag.

/Mori - Glad att något intessant äntligen kommer upp på forumet.
 

Nordmannen

Veteran
Joined
27 Mar 2005
Messages
118
Location
Trondheim
Nja, hur ofta i strid siktar man på en ömtålig punkt?
Det er stor forskjell på å treffe mitt immelom øynene, og i kinnet, selv om kula treffer i ansiktet i begge tilfellene.
Det här håller jag dock inte med om, det skulle inte lösa något eftersom det ändå kostar för mycket att höja en färdighet till 20+ vid karaktärsskapande, så höga nivåer är tänkt att man ska nå vill förbättringsslag.
(Om man inte vill specialisera sig nåt enormt, vilket känns lite koboldaktigt)
Okei da, men jeg mener at det er for høyt likevel...
Man kan fortfarande vara hacker, dock inte framgångsrik,
men normal karriär kan man satsa på om man vill, bara punkt 1 genomförs.
Jeg mener at de yngre bør ha bedre muligheter enn de eldre når man begynner som hacker da man er mer vant til nyere teknologi, du er aldri spesielt god etter første periode uansett.
 

MongoMan

Swordsman
Joined
20 Sep 2004
Messages
525
Location
Karlstad, Värmland
Men man kan välja att sikta.
Hur då? Tänk dig att du står på 5 meters avstånd från nån, drar upp dig pistol, och vill skjuta den personen mitt mellan ögonen.
Förutsatt att den personen inte står totalt stilla missar du.
Nu räknade jag även med det faktum att du inte kan skjuta med en pistol och hoppas på att behålla den i dina händer efter första skottet, men det de flesta med skjutvapen är inte så jättebra på att skjuta.
 

GoblinGurra

Swordsman
Joined
28 Sep 2004
Messages
421
Location
Karlstad
Det blir väldigt mycket svårare.
Vet inte riktigt hur mycket svårare, men antagligen +Ob4t6 eller + Ob3t6.
Så det är antagligen inte värt besväret
 

Nordmannen

Veteran
Joined
27 Mar 2005
Messages
118
Location
Trondheim
Men det siktar man inte på, det bestäms av extraskadorna.
Ja, men en dyktig skytter vil mest sansynlig treffe bedre enn en dårlig skytter (gitt att man treffer), altså nærmere mitten av hodet, noe som er farligere=mer ekstraskader.
Eks: Jeg vil skyte en jeg ikke liker (Neotech versjonen av meg har FV 5) på fem meters hold med en 9mm, jeg kaster terninger og får to og tre som resultat, jeg treffer, mest sannsynlig i brystkorgen, men det er helt vilkåerlig om jeg treffer i hjerte/lunge, eller om skuddet bare ødelegger noe vev. jeg kaster ob3t6 og får trolig 12 og gjør en ekstraskade. Hvis min RP, leiemorderen Sergei FV 15+spesialisering, skyter og får samme resultat som meg vil han gjøre 23 skade (12+11) og gjør to ekstraskader, forskjellen er at jeg treffer ganske vilkåerlig, mens Sergei treffer trolig i ett område med større konsentrasjon av organer som ikke bør treffes (sett fra målet sin side), f eks i hjerte/lungeregionen.
Denne regel har jeg først og fremst tenkt ut, fordi det skal være mulig å drepe med ett skudd med lav kaliber, hvis man er god. Den vil føre til at gode skudd (ifølge ferdighetslaget) gir mer utteling, og gir en mer glidende overgang mellom perfekt og lykket kast i forhold til skade. Ha i mente at effektsteget for Sergei vil ligge gjennomsnittlig på 4 ved ob3t6, 8 ved ob2t6, og null ved ob4t6. Regelen vil også føre til at man gjør mer skade ved kortere hold, eller hvis man sikter først, og er ikke DET realistisk så vet ikke jeg...
 

MongoMan

Swordsman
Joined
20 Sep 2004
Messages
525
Location
Karlstad, Värmland
Kanske, men jag föredrar nog att alla vapen skadar samma, oavsett vem som skjuter med dem.
Kanske att det är +Ob3t6 för att välja extraskada kan simulera det hela bättre?
 

Nordmannen

Veteran
Joined
27 Mar 2005
Messages
118
Location
Trondheim
Kanske att det är +Ob3t6 för att välja extraskada kan simulera det hela bättre?
god idè, men det kreves minst fire terninger fra fem meter (avhengig om det inngår å sikte på kroppsdel), og det gjør det mildt sagt vanskelig. Jeg er egentlig litt imot da den tar vekk for mye av tilfeldighetene.
Det finnes selvsagt styrker og svakheter, men jeg mener at regelen ikke har så mye å si fra eller til i forhold til tempo, og den gjør at statistisk sett så vil enklere skudd, og dyktige RP gjøre mer skade fordi man treffer bedre, noe som etter min mening mangler i Neotechs ellers meget gode regelsystem.
 
Top