Att blöda är noir. Att ligga och lida med kulhål i buken är noir. Att ligga mot en regnvåt gata med käften inslagen är noir.
Men är att blöda regeltekniskt noir? Stilen i Noir är någonslags hårdkokt action-noir-horror och stridssystemet är cinematiskt med utmatade patroner som glittrar likt pärlband och hela den biten och skadesystemet är en (mycket vid, bakvänd och oförutsägbar) variant av hit points och dödliga sår.
Jag har skrivit en regel för blödning över tid, då det är coolt att blöda när man flämtandes tar sig genom bakgatorna. Men när jag själv lade med följande fras: Denna regel bör enbart användas av berättare som villa öka realismen i spelet på bekostnad av stil, tempo och action. Det rekommenderas inte att den används då tonen och stämningen i spelet kan blekna. kom tanken att det kanske är fel ändå. Fel att ta med alls, för regler som är med brukar av hävd användas.
Frågan är - finns det något bra sätt att i systemet ha med blödning utan att det blir ett matteprov och tidtagarövning av alltihop?
Några tips eller idéer?
Men är att blöda regeltekniskt noir? Stilen i Noir är någonslags hårdkokt action-noir-horror och stridssystemet är cinematiskt med utmatade patroner som glittrar likt pärlband och hela den biten och skadesystemet är en (mycket vid, bakvänd och oförutsägbar) variant av hit points och dödliga sår.
Jag har skrivit en regel för blödning över tid, då det är coolt att blöda när man flämtandes tar sig genom bakgatorna. Men när jag själv lade med följande fras: Denna regel bör enbart användas av berättare som villa öka realismen i spelet på bekostnad av stil, tempo och action. Det rekommenderas inte att den används då tonen och stämningen i spelet kan blekna. kom tanken att det kanske är fel ändå. Fel att ta med alls, för regler som är med brukar av hävd användas.
Frågan är - finns det något bra sätt att i systemet ha med blödning utan att det blir ett matteprov och tidtagarövning av alltihop?
Några tips eller idéer?