Nekromanti Noir: Drivkrafter

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,968
Location
Sandukar
Jag håller med en en viktig del av rollpersonernas utveckligsporcess och även agerande i berättelsen. RPna kan ha olika drivkrafter som de vill uppfylla för poäng. Jag har nu tagit fram några drivkrafter som kändes lämpliga till spelet och dess miljö - och undrar således om det känns coolt, fräck och bra, eller skall jag kasta hela idén åt helvete?

OLIKA DRIVKRAFTER
Här beskrivs olika drivkrafter som en person kan inneha. Dessa bör ses som ett urval och som inspiration för att komma på fler som kan passa in i berättelsen.

HINDRA
Personen vill på något sätt hindra någon eller något av ett personligt skäl eller övertygelse.
Avslöja: Personen vill avslöja en person, grupp, organisation eller kanske ett företag för det de är eller står för, med solklara bevis som styrker avslöjandet. Ett offentligt avslöjande sker vanligen som ett scoop i tidningen, radio eller via en publik rättegång, medan en privat sker inför en person eller grupp.
Bekämpa/Motarbeta: Personen drivs av att aktivt och så mycket som möjligt bekämpa och motarbeta något som personen anser vara fel, skadligt eller dåligt. Det kan röra sig om en person, grupp, företag, företeelse eller liknande, som exempelvis brottslighet, staten, kriget, de dåliga arbetsförhållandena, eller något helt annat.

FÖRLÖSAS
Personen lider av skuldkänslor och söker botgöring för något.
Bli förlåten: Personen har gjort något som han eller hon har svårt att leva med och söker därför förlåtelse av någon eller någon som personen anser kan förlåta det som har skett. Det kan även röra sig om att förlåta sig själv. Andra önskar nå frälsning genom den högre maktens försorg.
Få upprättelse: Personen vill till varje pris få upprättelse för någon oförrätt och rentvå sitt eget eller någon annans namn, anseende och rykte.
Återgälda: Personen är skyldig någon eller något en tjänst, ett löfte, pengar eller sitt liv, och vill inget hellre än att återgälda denna skuld, om det är möjligt.

FÖRSVARA
Personen har bestämt sig för att försvara något som denne anser viktigt nog att uppoffra sig för av någon anledning.
Beskydda/Hjälpa/Rädda: Personen har satt sig för att vara beskyddare för någon eller något som är utsatt och som behöver hjälp. Det kan vara som livvakt åt någon person, att undsätta en flicka som är kidnappad, eller i allmänhet skydda kvinnor från våldsmän, eller barn från slaveri. Det kan även vara att skydda den illegala verksamheten från polisen med alla till buds stående medel.

SÖKA
Personen söker efter någon eller något.
Finna föremål: Ett föremål gäckar personen och han eller hon åtrår det. Det kan röra sig om en speciell flaska vin, en tapperhetsmedalj, ett frimärke eller kanske den sista komponenten till ett experiment. Det kan även röra sig om en saknad klenod, som farmors pärlebrosch eller personens egna adoptionspapper.
Leta efter person: En förlorad kärlek från det förflutna, en förmodad saknad broder vid fronten eller en kollega som är spårlöst försvunnen – allt detta kan vara orsak för att försöka leta rätt på en person och få ro i sökandet.
Återföra: Personen drivs av att återlämna ett föremål eller individ till dess rättmätiga familj, ägare eller plats. Innan det är gjort finns ingen ro.

UPPNÅ
Personen önskar nå ett mål som denne har föresatt sig själv att lyckas med.
Självförverkligande: Personen vill nå personlig perfektion inom något område eller fält. Detta symboliseras genom att uppnå en viss nivå i en utvald egenskap eller förmåga; antingen enastående (egenskap) eller mästare (förmåga).
Uppleva: Personen eftertraktar något speciellt, det kan vara romantik med en viss person eller ett antal personer under en viss tid. Eller så kanske det handlar om att stiga i hierarkin inom brottsfamiljen man tillhör. Det kan röra sig om en speciell upplevelse, som att bestiga Arkadymassivets högsta topp, looping med flygmaskin, avlossa en artilleripjäs, eller kanske träffa ett ätteöverhuvud. Även besök av spännande platser kan vara en upplevelse – att vallfärda till Georgiors kloster, uppsöka de norra skyttegravarna, vara på plats vid nyårsbalen på Marchalkplatsen eller se ministeriearkivens innersta valv.

VEDERGÄLLNING
Personen är hämndgirig efter att någon eller något har förorättat eller skymfat denne.
Besegra: Personen vill besegra målet för kränkningen. Det kan röra sig en individ eller en grupp. Det är omöjligt att gå vidare utan att segern finns där och rättvisa måste skipas.
Förgöra/Döda: Någon eller något har gjort personen så illa så att blod måste spillas för att nå tillfredsställelse. Det kan röra sig om en individ eller grupp av personer, men kan också vara en organisation eller ett företag som symboliserar hatet och övergreppet.
Förnedra/Vanära: För att rättvisa ska skipas måste målet för oförrätten förnedras, antingen för sig själv, inför skiparen eller en tredje person – vanligen någon som den ursprungliga kränkningen handlade om, som en älskande i ett triangeldrama. Eller så vill den kränkte förnedra målet inför sina vänner, bekanta eller kompanjoner.
Skada: Av någon anledning önskar offret skada målet för drivkraften. Det kan vara efter den klassiska devisen ”Öga för Öga, Tand för Tand”, eller så är det en annan anledning, som att skära av könsorganen på en våldtäktsman.
 

PAX

Jordisk Äventyrare
Joined
16 May 2000
Messages
3,150
Location
Tindalos
En sak som slog mig är att någon form av Kunskap skulle kanske passa in på både Söka och Uppnå .

Sen får du avgöra om Kunskap passar in i spelet.
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,968
Location
Sandukar
Bra poäng - det skall in, det passar.

Drivkrafter är sådant som RP kan välja att uppfylla för att få XP (typ...). Spelet bygger mycket på den personliga motivationen.

Exempel: RPn Convarian Krezny har blivit tillfångatagen och torterad av gangsterbossen Hugo Gavilian, för att denne tror att Convarian vet något han inte har en aning om. Efter händelsen skriver spelaren upp "Döda Hugo Gavilian" som drivkraft, då han är lite pissed off över hela situationen.
 

gråhök

Veteran
Joined
26 Jan 2005
Messages
188
Location
Romford, Essex, UK
Exempel: RPn Convarian Krezny har blivit tillfångatagen och torterad av gangsterbossen Hugo Gavilian, för att denne tror att Convarian vet något han inte har en aning om. Efter händelsen skriver spelaren upp "Döda Hugo Gavilian" som drivkraft, då han är lite pissed off över hela situationen.
Och, kanske?

Convarian Krezny skriver även upp 'finna informationen Hugo Gavilian ville åt', då detta kan hjälpa honom att döda Hugo.
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,968
Location
Sandukar
Givetvis - om nu det anses vara viktigt. Det är det som är finessen - ur en och samma situation kan flera utfall komma. Det är det jag hoppas blir effekten iaf. =)
 
Top