Båt på räls?
Sida 18 said:
... ditt råmaterial skeppas på ändlösa järnvägar...
Ni borde ha låtit mig korra texten...
Nej, jag larvar mig bara. Egentligen är jag nöjd med förhandstitten. Ballast var väl egentligen spelexemplet, men det brukar vara så. När reglerna tillåts få sin rätta kontext och tillämpning av spelkonstruktörerna brukar de få tillfälle att imponera. Att lära sig reglerna och få dem att löpa smidigt med flera spelare och under spelmöte är svårare, och lär ta tid. Stora krav ställs också på spelarna att vara förmögna att hantera den kontroll över narrativet, dessa regler verkar ge dem vid lyckade motståndsslag. Det kräver samspel och införståelse, så att inte dessa delar blir ostiga, överdrivna eller malplacé. Det är naturligtvis en sak att i ett spelexempel skriva samman saker som:
"Jag slungar mig desperat fram mot Anya, med blicken fokuserad på hennes blodiga kropp som just når golvet, och det blonda håret som fladdrar. Samtidigt skjuter jag så fort jag kan med pistolen upp mot avsatsen, utan att egentligen titta ditåt. De flesta kulorna går snett, några splittrar glasfönstret, men en träffar revolvermannen mitt i huvudet så att skrattet abrupt tystnar. Kroppen glider långsamt över räcket och landar med ett brak i en trälåda full med skrot. Eftersom mitt magasin är tömt låter jag pistolen falla till golvet och jag tar Anyas huvud i mina händer, med tårar i mina ögon."
... eller:
"Rörtången lämnar mina grova händer, vrider sig kring sin egen mittpunkt i en cirkelrörelse och träffar den förvånade snubben i halsen."
... när det i själva verket lika gärna kan låta som:
"... och när jag skjutit min... öh, faders mördare så, liksom, faller han ihop och dör..."
... eller:
"När min hagelbrakare träffar honom i bröstet slungas han tillbaka ett tiotal meter och spetsas på den tjugotaggade älgtrofé han stolt prytt väggen med. Där hänger han sedan med huvudet på sned, som ett makabert krucifix, dömd av sin egen jaktlycka..."
Det blir minst sagt en utmaning att få det hela på sätt nivå.
Däremot ger dylika välskrivna och välregisserade spelexempel regelsystemet en hel del goodwill, något som kan inspirera läsaren att lära in dess finurligheter extra noga i förhoppningen att själv kunna åstadkomma något i närheten. Därmed är de varken av ondo eller missvisande.
Har jag en poäng med det här?
PS. Det skulle underlättat att kunna kopiera de korta textstyckerna jag använt mig av ovan direkt från PDF-dokumentet, istället för att behöva skriva av dem för hand, men jag antar att ni har någon anledning bakom att ge dokumenten så hög säkerhet.